Rich snippets en Google: Waar gaat het eigenlijk over?
Er is al veel geschreven over rich snippets en de gestructureerde data formats die nodig zijn om rich snippets te verkrijgen. Mister Web 2.0 Tim O’Reilly zegt er het volgende over:
Rich snippets could be a turning point for the Semantic Web, since, for the first time, they create a powerful economic motivation for semantic markup. Google has told us that rich snippets significantly enhance click-through rates. That means that anyone who has been doing SEO is now going to have to add microformats to their toolkit.
Maar welke verrijkte resultaten zijn er precies en hoe en wanneer krijg je die?
Rich snippets
Rich snippets, zoals de verrijkte zoekresultaten van Google genoemd worden, zijn er in verschillende vormen. Ze laten bijvoorbeeld recensies zien aan de hand van sterretjes of opkomende evenementen. Er zijn meerdere varianten zoals recepten, productspecificaties en contactgegevens. Hieronder zie je een voorbeeld van een restaurant beoordeling op Yelp:
Ook heel interessant zijn de calenderopties, bijvoorbeeld voor aankomende concerten:
Het grote voordeel van rich snippets is dat het de CTR aanmerkelijk verhoogt. Door jouw website zo te laten terugkomen in de zoekresultaten, trek je met relevante aandachtspunten de gebruiker en laat je de concurrentie achter je.
Data structureren
Rich snippets krijg je echter niet zomaar. Je moet zelf aan de slag moeten en de data op je site structureren. Dat wil zeggen dat je elementen zoals adresgegevens, evenementen en recensies op je site benoemt in de broncode, zodat de zoekmachine ze als zodanig herkent. Voor een mens is het gemakkelijk om bijvoorbeeld een adres of een recept te herkennen. Voor een zoekmachine is dat wat lastiger, vandaar dat je dit soort elementen moet beschrijven in de broncode. De zoekmachine snapt dan dat het om een adres of een recept gaat. Dit beschrijven van elementen in de broncode kan volgens een aantal standaarden.
Microformats, Microdata en RDFa
Microformats, Microdata en RDFa zijn standaarden die je kunt gebruiken om elementen in de broncode te beschrijven. Het maakt niet uit welke standaard je gebruikt, het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Microformats is op het moment populair omdat het begrijpelijk en gemakkelijk te implementeren is, maar heeft wat beperkingen. RDFa is lastiger maar heeft meer flexibiliteit. Microdata is net zo eenvoudig te implementeren als Microformats en is minder beperkt. De meningen over de meest ideale manier om data te structureren zijn verdeeld, maar de technische discussie hier omtrent zou het simpele karakter van dit artikel teniet doen. Het feit blijft dat elk van deze standaarden de data structureren en dat er daardoor een kans is dat de data als rich snippets terugkomen in de zoekresultaten. Maar hoe weet je zeker dat het goed geïmplementeerd is?
Test en submit
Na het bewerken van de HTML code kun je testen of de microformats correct geïmplementeerd zijn met Google’s Rich Snippet Testing Tool. Als het allemaal goed gegaan is, zie je hoe de pagina als rich snippet in de zoekresultaten terugkomt. Heb je bijvoorbeeld de recensies op een pagina gestructureerd, dan zie je in deze test het zoekresultaat, de snippet, voor deze pagina terugkomen met de sterretjes. Als je aankomende evenementen op een pagina hebt gestructureerd, zie je deze evenementen in de snippet terugkomen. Dit garandeert helaas niet dat je ook echt zo terugkomt in de zoekresultaten. Je kunt je site, á la 1997, aanmelden via het rich snippets feedback formulier om zo aan te geven dat je je site hebt gestructureerd en graag met rich snippets in de zoekresultaten terug wilt komen. En dan begint het Lange Wachten.
Nu en straks
De meeste rich snippets en dan met name de mooie snippets met sterretjes, zijn momenteel alleen beschikbaar in Amerika en Engeland en alleen voor grote sites met veel autoriteit. Google heeft echter in april 2010 bekend gemaakt dat rich snippets ook in andere landen beschikbaar zullen komen. De meeste rich snippet variaties zijn nog niet in Nederland gesignaleerd, op de event na. Er zijn dus al Nederlandse zoekresultaten waarin opkomende evenementen worden aangegeven, zoals concerten van bekende bands. Wellicht kan deze variant gebruikt worden om lanceringdata van bepaalde producten of specifieke modellen weer te geven.
Feit blijft dat op het moment niet alle rich snippets worden weergegeven in Nederland en dat Google terugkomen met Rich Snippets niet garandeert, ook al heb je de data op je site gestructureerd. Wat dat betreft is het alsof je een brug gaat bouwen zonder dat je de overkant kunt zien. Worden rich snippets straks wel op uitgebreide schaal toegepast in Nederland, dan behoor je wel tot één van de koplopers. Je verhoogt je CTR en loopt niet achter de feiten aan. Is je site verder goed geoptimaliseerd en ben je op zoek naar een volgende kans? Then get aboard the SS Rich Snippets!
Dit bericht is geschreven door mijn collega Hans van der Hut.
Hij heeft hiervoor een hele hoop bronnen gebruikt, waaronder deze presentatie en deze podcast van yoast
Goed stuk, had er een tijd geleden al over gelezen, maar toch wel interessant om hier op korte termijn alvast wat mee te experimenteren, voor zover mogelijk natuurlijk.
En oh ja, LOL om “Je kunt je site, á la 1997, aanmelden” 🙂
Dit verhaal kwam op mij ook al erg bekend over …
‘
dit heeft Joost echt LETTERLIJK ook gezegd in zijn presentatie op de SMT. Ik trek dit ook bijzonder slecht
Ik maakte ook een dergelijke grap in de podcast trouwens, als een echte schoolmeester herhaal ik mezelf graag 😉
Nou Joost, niet zo zuur, als we alle bronnen zouden moeten linken die Hans gebruikt heeft blijft er geen ruimte voor een artikel over. Hans heeft meerdere bronnen geraadpleegd en daar een interne presentatie over gegeven. Door zijn enthousiasme vroegen we hem er een blog over te schrijven. Daarin deelt hij de kennis die hij opgedaan heeft tijdens zijn onderzoek. Dat dit deels overeenkomt met jouw presentatie is logisch: het gaat over hetzelfde onderwerp. Dat betekent nog niet dat naar alle geraadpleegde bronnen een link geplaatst moet worden?
@Ramon: dat de grap letterlijk is overgenomen: dat krijg je als je een interne presentatie extern gaat zetten.
Beetje 1997 dit nieuws 😉 We hebben het al maanden geleden geimplementeerd op onze sites. Vooralsnog lijkt Google er echter niks mee te doen in NL want ze zijn nog niet zichtbaar in de SERPS. Uiteraard hebben we de procedures hierboven netjes doorlopen. Iemand enig idee hoe we Google zo ver krijgen ze wel te gebruiken 😉 ?
LOL @Joris
ik denk dat je daar alleen maar op hoeft te wachten en het is natuurlijk goed dat je er al klaar voor bent 😉
@André, ik heb de podcast gemist en was deze keer niet bij de SMT, dus in hoeverre dit originele content is of niet weet ik niet. Maar leg mij eens uit, waarom zou je niet naar alle gebruikte bronnen linken? Daar is het internet toch juist perfect voor geschikt?
Ik heb even een aantal links naar de presentatie van Yoast en de Podcast toegevoegd. Die was hans blijkbaar even vergeten, niet netjes, maar kan natuurlijk gebeuren.
Helaas heb ik niet met Hans kunnen overleggen, want die is inmiddels op vakantie en ik bel geen collega’s die vakantie hebben tenzij er iets belangrijks aan de hand is.
Ik hoop dat de rest van de comments weer gewoon inhoudelijk kan zijn.
Netjes Remi, thx.
Joost, jankert; gaat om het delen van info, dikke boeie
Als je het niet heel erg vind ga ik niet in op anonieme comments 🙂
Ook wij hebben de rich snippets al geïmplementeerd, nu is het wachten op Google.
Ik ben echter bang dat dit niet op grote schaal gaat worden ingevoerd, want als veel websites dit gaan doen dan verdwijnt het overzicht op de SERPS. Oplossing is om eventueel alleen microformats voor de top 3 te laten zien? Wat denken jullie?
@all: Content ontwikkelen kost geld, tijd en expertise. Ik ben zwaar voorstander van het delen van content, dat past bij het karakter van internet. Dat je daarbij een link of bronvermelding plaats lijkt mij logisch, dat is een simpele manier van bedanken en zorgt ervoor dat de credits bij de juiste persoon belanden…
@Remi: dank voor de screenshot. Ook Seatwave is een grote internationale speler. Puur Nederlandse bedrijven in de SERPS heb ik nog niet gezien.
Hallo Joost, ik heb wat gemist, zie ik. Kleine miscommunicatie ivm m’n vakantie, excuses. Ik stuurde m’n artikel ter inzage vanaf een zonnig terras en het is daarna geplaatst. Ik had beter moeten vermelden dat er nog wat miste. Uiteraard betrof dit o.a. een link naar je podcast en vernoeming van je persoon. Ik heb heel wat bronnen afgestruind op internet maar pas nadat ik op jouw naam stuitte werd het geheel duidelijk. Vandaar dat ik ook meteen een link naar je podcast heb getweet, credit where due. Verder is dit stuk bedoeld om de aandacht wat meer op het onderwerp te vestigen.
Hey Hans, thx voor de verheldering! Laten we nu es gaan kijken of we met z’n allen wat positiefs kunnen bereiken, een klein wedstrijdje wie als eerste een review snippet op een NL site heeft moet toch kunnen 🙂
@Joost, let the battle begin 😉
Zojuist een email ontvangen van Google: “We currently aren’t showing rich snippets for shopping pages, where “shopping” generally includes sites that are selling the item directly as well as comparison sites.”
Allereerst bedankt voor deze heldere post. Weet iemand een goede plugin voor wordpress. Om de Rich snippets te implanteren?
Alvast bedankt,
Dennis Schmets
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!