RDMlive – Denktank op afroep
Afgelopen woensdagmiddag was ik aanwezig bij de lancering van RDMLive. Ik was daar op uitnodiging van Redesignme, een platform voor co-creatie projecten. Vooraf had ik geen idee wat ik moest verwachten, want ze hebben toch al een goedlopend platform bij Redesignme? De laatste jaren ben je gewend dat wanneer een organisatie een nieuwe dienst lanceert, deze toch minimaal van fysiek naar online verschuift. Maxim Schram, de oprichter en directeur van Redesignme bleek daar toch anders over te denken en gaat, zoals het hoort bij Innovatie, de andere kant op. Een goed gekoelde zaal in een allerijl ingerichte etage bij een hotel in Eindhoven (’s ochtends was deze ruimte nog helemaal kaal) was de plek waar we met zo’n 50 geïnteresseerden afwachtend plaatsnamen.
Van ontwerpfouten naar oplossingen.
In 2007 ging Redesignme van start als een website waarop mensen ontwerpfouten konden plaatsen. Bijvoorbeeld een heet water apparaat, waarbij het aan/uit knopje niet te bedienen was zonder je handen te branden.
De site bleek een succes en iedereen stuurde vrolijk allerlei ontwerpmissers in. Maar, al snel kwamen er reacties van bezoekers over: “Hoe kunnen we dit product dan verbeteren?”. Toen in 2008 Vodafone zich melde met de vraag of zij de communitie niet konden inzetten om mee te denken over een nieuw concept, ontstond het idee voor het huidige Redesignme. Een platform voor co-creatie waar grote merken als Albert Heyn, Pickwick, Mora, ABN Amro, VodaFone e.a. challenges (wedstrijden) uitschrijven onder de ruim 4.000 meedenkers op het online platform. Dit kan via het algemene platform, maar de platforms zijn ook als private co-creatieplatform in te zetten. Hierbij kun je als merk je eigen identiteit hangen aan de ontwerpacties. Het zijn overigens niet alleen de grote merken die hier gebruik van maken, ook voor MKB-organisaties kan co-creatie zeer zinvol en lucratief zijn.
Het enige nadeel bij Redesignme, ten opzichte van bijvoorbeeld het co-creatie platform van Battle of Concepts, vind ik dat je hier beloond wordt met een eigen betaalmiddel, RDM’s. Een soort spaarpunten waarmee je allerlei goederen kunt aanschaffen. Persoonlijk ben ik meer voor een transparanter beloningsmodel met gewoon Euro’s. Desgevraagd vertelt Maxim Schram dat hier aan gewerkt wordt.
Co-creatie met ZZP’ers, maar dan in het echies.
Nu is dan RDMlive gelanceerd. Het bleek dat veel opdrachtgevers behoefte hadden aan meer interactie met de mensen die co-creëerden. Ze wilden eigenlijk de meedenkers face-to-face zien en zo ontstond het idee van RDMLive. Oftewel live co-creëren.
Vraag en aanbod.
Hoe gaat dat nu in zijn werk? Eigenlijk vrij eenvoudig. Een organisatie meld zich aan met een opdracht of vraagstuk en geeft aan wat voor mensen zij hier graag bij willen hebben. Marketeers, consumenten, technici, etc…
ZZP’ers in deze vakgebieden en consumenten kunnen zich aanmelden op de website en zich inschrijven op een opdracht. Op basis van je profiel kun je uitgekozen worden door de opdrachtgever en mag je in één of meerdere sessie meedenken. En het mooiste is, je wordt hier financieel voor beloond. Afhankelijk van je rol, expertise en ervaring verdien je tussen de 10 en 120 euro per uur. Daar staat wel tegenover dat je volledig afstand doet van al het intellectueel eigendom en de door jou aangebrachte ideeën worden eigendom van de opdrachtgever. Volgens mij een concept met potentie.
Hoe nu verder?
Wanneer je een nieuwe dienst lanceert, dan heb je launching customers nodig. En jawel, ook die hebben ze al geregeld. Flexotels, wil bijvoorbeeld haar portable hotelkamers voorzien van een eenvoudig brandingsysteem waardoor de klanten hun volledig eigen hotelkamers krijgen. Maar ook een nieuw ontbijtproduct (brood en ei ineen) wil graag dat mensen meedenken over een productnaam en positionering. Voor de lezers van Marketingfacts natuurlijk eenvoudige opdrachten.
Ik heb me ondertussen aangemeld om mee te denken en ben benieuwd of ik ook daadwerkelijk word uitgenodigd en er iets mee kan verdienen. Het concept spreekt me zeker aan en ik hoop later dit jaar de positieve ervaringen hier op Marketingfacts te kunnen publiceren.