Speakonomy, vergelijkingssite voor sprekers

1 juli 2010, 05:15

Speakonomy democratiseert de sprekersmarkt, tenminste, zo wordt het nieuwe initiatief aangekondigd. Deze Kieskeurig voor sprekers is iets wat de Nederlandse sprekersmarkt volgens mij goed kan gebruiken. De kritiek op events, die in aantal de laatste jaren zijn toegenomen, is groot. Inhoud ontbreekt bij veel sprekers net als de passie voor het geven van een ‘goede show’, wat meetelt bij de totale ervaring van een lezing voor het publiek. Speakonomy geeft bezoekers de kans hun mening over een lezing te delen met derden, zowel via een eenvoudige interface om te stemmen (op inhoud, sprekerspassie, gebruikte communicatiemiddelen en het geheel van de lezing). Ook kun je via open tekst kritiek geven.

Recent gestart

Het initiatief is pas recent gestart, dus het aantal beoordelingen is nog te laag om er een concreet oordeel over te vellen op dit moment. Gaat het werken? Ik hoop het persoonlijk wel. Bij twijfel over een event, even controleren hoe de sprekers eerder gescoord hebben (eventueel zelfs op die specifieke lezing). Bij het organiseren van events is het een prachtige plek om eens verder te kijken dan je eigen netwerk. Speakonomy is een concept van De Ondernemers BV en C.D.E.F. Holding, naar een idee van Martijn Aslander, Sanne Roemen en Lykle de Vries.

Spoeling

Een mogelijk nadeel kan natuurlijk zijn dat enkel de beste sprekers straks gevraagd worden, waardoor de spoeling dunner wordt, maar daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor. Ik verwacht juist eerder een verbreding doordat meerdere netwerken uit meerdere branches en sectoren elkaar leren kennen. We zullen dit initiatief vanuit Marketingfacts nauwgezet volgen en ik hoop dat het van de grond komt. Voorlopig zou ik alle Marketingfacts lezers graag willen oproepen om vooral de lezingen die ze gezien hebben hier te beoordelen, goed en slecht.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michel

    Leuk idee.. maar wat een lelijke site! Geeft me ook een totaal verkeerd beeld van wat ik kan verwachten op de site. Ik ben na 0.5 s alweer weg. Daar moet toch een leuker jasje omheen te maken zijn.


    12 juli 2010 om 17:24
    Lykle

    Hey Michel, smaken verschillen natuurlijk 😉 Maar ik ben wel benieuwd om te horen wat jouw verwachtingen dan zijn, en waarom je die niet vervuld ziet wanneer je Speakonomy bezoekt!


    13 juli 2010 om 05:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!