OneUpWeb: De nieuwe regels voor usability
Website usability is waar design en efficiency samenkomen. Het is één zienswijze voor usability, door OneUpWeb gebruikt in het whitepaper: “Revolutionizing website design: The new rules of usability” (pdf, hieronder op Slideshare). OneUpWeb onderzocht meer dan 100 websites met het globale vertrekpunt: waarom zien websites eruit zoals ze eruit zien en hoe leidt het design van een website uiteindelijk tot ‘clickable moments’. Er bestaat een ‘significant relationship between visual aesthetics and usability’. Daar. Hieronder de whitepaper, prachtig leerzaam verhaal:
In het whitepaper gebruikt OneUpWeb de “Zen Triangle of Design”. Je ziet die methode hieronder in een gejatte afbeelding. Een visuele compositie van de elementen van een website: graphics, tekst en witruimte.
Zeer goede zaak om dit onder een grote steekproef van 100 websites te doen…de resultaten zijn hierdoor betrouwbaar. Ga zo door!
@webton webdesign: als jij nu eens hetzelfde doet met 10.000 websites plaatsen we hier een update 😉 En nu even serieus: op welke vlakken twijfel je tav de uitkomsten, wat klopt er gezien je expertise niet?
@hubert: helemaal mee eens, maar vermoed dat hier voor powerpoint is gekozen als tool vanwege de opmaakmogelijkheden en dat het meer een stuk is dat je op je computerscherm moet lezen dan presenteren met deze slides.
“Website usability is waar design en efficiency samenkomen.” schrijf je in je aanhef en daar loopt het eigenlijk al fout.
Dat is nu eens niet wat usability is, wat jij beschrijf is meer iets voor UX.
Usability is niet meer of niet minder dan het geschikt maken van een product voor een bepaalde groep mensen, die bepaalde taken uitvoeren in een specifieke omgeving.
Matthijs,
Het is gewoon een foute definitie van wat usability is. Het heeft niets met visie te maken.
Een mogelijke visie kan zijn dat je usability wil koppelen aan design en die laatste al dan niet de belangrijkste impact wil geven. Maar dan komen we uit bij het UX verhaal.
En het wordt nog mooier. Usability, zoals ik het beschreven heb, heeft geen invloed op conversie? Waarom huren bedrijven dan usability experts in denk je? Omdat het chique staat? Voor het prestige? Omdat ze toch geld te veel hebben? Omdat ze niet weten wat ze doen?
Of omdat ze er winst uit puren?
Wat denk je zelf?
Als er geen winst (en dat kan wel degelijk conversie zijn) was voor de klant, dan zou hij mij niet inhuren en was usability een idee uit lang vervlogen tijden.
Elke ernstige usability engineer zal er zelfs over waken dat er een goede ROI is. Hij zal zijn taken er op afstemmen. Doet hij of zij dat niet, dan prijst hij zichzelf de markt uit.
Conversie kan gewoon één van de doelen zijn in een gezonde usability life-cycle.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!