ZIggo en XS4all hoeven Pirate Bay niet te blokkeren

20 juli 2010, 04:21

“In het midden latend of het percentage van 27 procent van de abonnees van Ziggo inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van de bij Brein aangesloten rechthebbenden, geldt dat in ieder geval van het overgrote merendeel van de abonnees niet is komen vast te staan dat zij zich schuldig hebben gemaakt aan inbreuk op de auteurs- of naburige rechten van de bij Brein aangesloten rechthebbenden.” Stichting Brein heeft het niet voor elkaar gekregen om de providers XS4All en Ziggo op te leggen The Pirate Bay voor abonnees onbereikbaar te maken. Dat blijkt uit het vonnis van gisteren, via NU.nl. De rechter vindt, dat het niet onmogelijk is om abonnees apart aan te spreken op gebruik van piratensites en vindt het afsluiten van de site voor álle abonnees te verstrekkend.

BREIN directeur Tim Kuik zegt op de site van BREIN in een nieuwsbericht:

‘Wij denken dat het blokkeren van The Pirate Bay minder verstrekkend is dan het vervolgen van individuele Ziggo abonnees. Het aanspreken van individuele internet gebruikers heeft niet onze voorkeur, ook al is het interessant dat Ziggo ter zitting heeft gezegd dat zij bereid is de naam-, adres- en woonplaatsgegevens van inbreukmakende abonnees af te geven.’

En Kuik zegt ook:

‘Het is niet aanvaardbaar dat The Pirate Bay en haar beheerders de dans zouden ontspringen door zich in Thailand en Cambodja te verschuilen en vonnissen te negeren. Wij laten het er uiteraard niet bij zitten. Wij hebben inmiddels een bodemprocedure tegen Ziggo en XS4ALL aangespannen maar wij gaan ook in hoger beroep tegen deze controversiële uitspraak van de voorzieningenrechter.’

Op Twitter is een heftige discussie ontstaan die interessant is om na te lezen. Begin maar eens met de account van Tim Kuik. Teksten als ” wij hebben er niets tegen als maker zijn eigen werk gratis weggeeft maar wel als een ander dat ongevraagd doet”, “Had de rechter al deze tweets gelezen dan had hij zeker ingezien dat de blokkering van toegang tot TPB door ISP’s precies doel treft :)” en: “er is Spotify en het gaat niet alleen over muziek op internet maar ook films, games, boeken. Daarvoor werkt gratis niet.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @Berend: Het stuk van Jannemiek is van 08:29, das toch gauw 8 minuten later ;). Bron was Nu.nl, dat staat er ook bij (de ‘via’). Ik ga de link hierboven nu aanpassen.


    20 juli 2010 om 18:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!