HTC lanceert onder eigen naam smartphones in China

27 juli 2010, 06:17

HTC gaat in China onder eigen naam smartphones op de markt brengen. Dat kondigde de van oorsprong Taiwanese telefoonproducent gisteren aan in een persbericht: “HTC to Foray into Mainland with Proprietary Brand”. In het verleden verkocht HTC ook in China, maar dan onder de naam Dopod. Met de lancering in China gaat HTC direct de concurrentie aan met de andere telefoonproductenten (Apple) in dat land. Er komen in eerste instantie vier telefoons op de markt, twee daarvan zijn touch-screen modellen exclusief ontworpen voor China Mobile Ltd. (554 miljoen subscribers), schrijft de WSJ. Peter Chou, president en CEO van HTC zegt tegen diezelfde krant:

Foto: Jason Gordon

“We believe China is a good market for smartphone development. Consumers from China will love this kind of product because Internet penetration here is pretty high.”

Naar schatting is ongeveer 8 procent van de Chinese smartphonegebruiker op de hoogte van het bestaan van het merk HTC, hoewel het merk zelf nog nooit gebruikt is in het land. “It’s interesting; before we’ve come to do anything, we already have pretty high [brand] awareness,” zegt Chou tegen de WSJ. De naamsbekendheid komt voort uit de grijze markt: veel Chinezen importeren HTC-smartphones uit andere landen. Chou zegt dat de reden voor de lancering onder eigen naam in China te maken heeft met “goede service”. Die kun je niet leveren via de grijze markt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Henk

    Merknaam in China is Dopod, niet dropod..


    27 juli 2010 om 08:02
    mgvandenbroek

    @Henk: Dank je, is aangepast!


    27 juli 2010 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!