ABN Amro zit niet op Twitter

17 augustus 2010, 08:55

Het verkrijgen van een verified account op Twitter is nu eigenlijk alleen weggelegd voor beroemdheden en bedrijven die écht aantoonbaar schade ondervinden van het misbruik van accountnamen door derden die daartoe niet bevoegd zijn. Vorige week plaatste ABN Amro Nederland een eerste tweet. En daarna niets meer. Volgens Erik van Roekel zijn ze bezig met webcare. De eerste moeilijke vragen zijn al binnen. En de Carglass-hoax indachtig wordt er ook meteen geadviseerd een verified account te nemen. Marc-Paul Stufkens, van de afdeling pers en pr van ABN Amro reageert op de vraag of dit de échte Twitter-account is van ABN Amro met een wedervraag: “Wat denk jij zelf?” Ik dacht eerlijk gezegd dat hij nep is, en dat blijkt te kloppen. De account is nep. En ABN Amro is met man en macht bezig het ding op zwart te krijgen.

Stufkens: “We zijn bezig met het uit de lucht halen. We hebben wat zaken in gang gezet om te kijken of we de account kunnen laten blokkeren. Dit gebeurt ongetwijfeld vaker, maar bij Twitter is er nu voo bedrijven geen verificatie-mogelijkheid. Het is een beetje Wilde Westen, wat er nu gebeurt.”

Bij ABN Amro is Stufkens en de afdeling pr nu bezig met het uitzoeken hoe ze de acoount zo snel mogelijk eraf kunnen krijgen. De policy bij Twitter is inderdaad niet echt toeschietelijk: het bedrijf heeft er duidelijk niet al teveel zin in om uit te moeten pluizen welke accounts nu wel en welke accounts nu niet van échte bedrijven zijn. Het is de vraag hoe lang dit voor ABN Amro dus gaat duren. Stufkens: “Mensen moeten geen rad voor ogen worden gedraaid. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk is opgelost, niet alleen voor ons maar voor iedereen. Ja, ik vind absoluut dat er een verified account mogelijkheid moet komen.”

ABN Amro heeft wel meer ervaring met valse websites en phising e-mails. Internetproviders kunnen prima worden aangesproken in Nederland, is de ervaring van Stufkens. Voor een dienst als Twitter is dit onontgonnen gebied en ligt het anders: “Twitter is in die zin een nieuwe wereld. Het kan een beetje een welles-nietes spel worden.”

Of ABN Amro zelf overweegt om aan de slag te gaan met Twitter met een officiële account als antwoord op deze en andere nep-accounts? Stufkens: “Dan ga je accounts uitsluiten; honderdduizenden verschillende accounts aanleggen om te voorkomen dat anderen dat doen. Dat is prima, maar dan krijg je een heleboel inactieve accounts en ik weet niet of dat nu zo goed is voor je merkbeleving. Al zou het misschien niet anders meer kunnen, zo langzamerhand.”

De woordvoerder van Carglass wilde zich na de Twitter-hoax van vorige week niet in een nieuwe communicatie strategie laten dwingen door het gebeurde. Hoe zit dat bij jullie?

Stufkens: “Het is niet aan de orde dat we hier NIETS mee gaan doen: in de nabije toekomst kun je ons verwachten op Twitter.” ABN Amro was het dus al van plan, maar een nep-account gooit dus een beetje roet in het eten. Stufkens: “Het komt op een slecht moment: het is vervelend dat dit zo gebeurt, maar het is ook onderdeel van actief worden op dit terrein.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    alexvanleeuwen

    Dit had natuurlijk voorkomen kunnen worden als er eerder mee was begonnen, maar wellicht versnelt deze ontwikkeling de webcare-activiteiten van ABN Amro.


    17 augustus 2010 om 13:35
    Emiel Kamzol

    Ik vraag me echt af wat beter is.. Je suf moeten communiceren dat het een nep account is. Of een account aanmaken met een standaard melding waarom het account is geregistreerd.


    17 augustus 2010 om 14:16
    Derek Visser

    Met Twitter continue op zoek naar nieuwe verdienmodellen is dit toch het ideale verdienmodel?

    Voor €500 per jaar een geverifieerd bedrijfsacount, gouden handel toch?


    17 augustus 2010 om 14:22
    evroekel

    Heel mooi, binnenkort weer nepaccount minder!

    @Matthijs je bent mij voor met artikel, goed werk. Dubbele tweets, geen tweets vandaag en achtergrond twitter gaf bij mij donkerbruin vermoeden dat dit niet klopte. Datzelfde zou je overigens ook bijna kunnen denken van @mpstuf aangezien (volgens mij) geen link vanuit officiële site wordt gelegd.


    17 augustus 2010 om 14:41
    Koen Schunselaar

    Hebben ze niet gewoon een beetje traag zitten slapen bij ABN? Hadden toch al lang een aantal accounts kunnen vastleggen, ongeacht of ze actief willen worden op Twitter? Eens dat er snel verified accounts moeten komen (slim idee om dit tegen betaling te doen), maar tot die tijd kun je maar beter wat proactiever zijn dan ABN duidelijk is geweest in deze.


    17 augustus 2010 om 19:14
    Marijn

    Ik vind betalen voor een account geen goed idee, dan speel je deze mensen juist in de kaart.. Dan worden er namelijk nog meer valse accounts aangemaakt om je concurrentie kosten te laten maken. Én dan heb je natuurlijk de reputatieschade nog..

    Daarbij zullen er ook bedrijven zijn die hier niet in meegaan, omdat het dan gewoon afpersing wordt, waardoor twitter zijn geloofwaardigheid en positie zal verliezen….


    17 augustus 2010 om 19:22
    Hans

    Wat een ophef over dat ene fake account. Doe het zelf gewoon beter!

    Het bedrijf is in meerdere landen actief, dus aan verschillende accounts per taal/land lijkt men niet te ontkomen. Het verbaast me dan ook echt dat ik zojuist de twitteraccounts @nl_abnamro en @abnamro_nl kon vastleggen. Er zijn natuurlijk veel meer varianten denkbaar, maar deze twee liggen wel erg voor de hand. Ik draag ze uiteraard graag over als ze ‘in de nabije toekomst actief worden’, maar het getuigt nog niet van veel inzicht?


    17 augustus 2010 om 21:34
    Mike van Hoenselaar

    Het al me niet verbazen als ze een medewerker van ABN er gewoon zelf achter zit. Hoe makkelijk is het om je webcare op gang te krijgen via deze manier. Ow nee, dat hebben wij echt niet zelf gedaan. En dan blijkt dadelijk ineens dat ze via twitter de account hebben ‘ overgenomen’ en onder die account verder gaan.

    Niks mis mee verder, maar als iemand echt kwaad wilde met dat account dan was er toch al wel meer interactiviteit te bekennen geweest niet? (zie #carglasszuigt)


    18 augustus 2010 om 02:56
    Jeroen Nagtegaal

    Eens met Bram Koster. Er heeft een complete marketing- en communicatieafdeling bij ABN AMRO zitten tukken. Ik heb voor alle bedrijven die tot onze bedrijvengroep behoren alle noodzakelijke gebruikersnamen al vastgelegd, puur voor toekomstig gebruik. Mocht er een dergelijk fake account ontstaan, dan kun je vanuit het officiële account – zelfs als je het in beginsel niet gebruikt – snel actie ondernemen.

    Overigens sowieso jammer dat ABN AMRO niet nadenkt over de inzet van Twitter. Zou een mooi middel zijn om de reputatieschade die ze de afgelopen jaren leden enigszins recht te zetten door interacties met de klanten aan te gaan!


    18 augustus 2010 om 19:06
    Edwin

    De Webcare van ABN AMRO werkt perfect. Een adreswijziging van een vorige bewoner die via de gebruikelijke kanalen niet lukte was via Twitter binnen een dag opgelost. Inderdaad via Marc-Paul Stufkens… Ga er dus vooral mee door


    23 augustus 2010 om 09:13
    Joost

    Verified account is toch wel mogelijk? of nog niet in NL?

    Als je een bekende naam intikt zie je vaak genoeg ‘ verified account’ met een vinkje erbij staan.

    Of mis ik nu iets?


    24 augustus 2010 om 16:11
    alexvanleeuwen

    @Joost: Verified accounts zijn alleen beschikbaar voor beroemdheden, vreemd genoeg niet voor bedrijven. Ik meen dat Paul de Leeuw een verified account heeft dus zal niet beperkt zijn tot de V.S..


    25 augustus 2010 om 05:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!