Bas van den Beld social marketing ambassador van Nederland voor DDMA

7 september 2010, 07:34

Bas van den Beld (ex-SearchCowboys, Searchgoeroe, State of Search, Nettraject) is dé nieuwe social marketing ambassador die onder de vlag van de DDMA verantwoordelijk wordt voor de professionalisering en promotie van de social marketingbranche in Nederland. Willem Sodderland (SMPA) en Diana Janssen van DDMA startten met deze oproep de zoektocht naar een social ambassadeur, en die is nu gevonden: Van den Beld gaat de functie bekleden, beginnend met twee dagen in de week. Van den Beld ziet een grote groep mensen die ‘zoekende is’ met social en ook veel onbegrip. Hieronder het eerste interview met de nieuwbakken ambassadeur. Over de kansen, saaie brancheorganisaties, uitdagingen, hobbels en succesfactoren en over kloven tussen early adopters en de grote massa.

Interview Bas van den Beld

Bas van den Beld. Proficiat met je benoeming. Ik dacht dat jij een searchguru was. Groeien search en social zo dicht tegen elkaar dat je probleemloos Social Marketing Ambassador kunt worden of is er meer aan de hand?

‘Als je mijn artikelen leest die ik de afgelopen jaren heb geschreven en de presentaties gezien hebt die ik heb gegeven zal je een duidelijke trend zien: het gaat bij ‘search’ om meer dan alleen optimalisatie van je website. Juist in search is goed te zien hoe verschillende kanalen met elkaar gecombineerd kunnen worden om tot een optimaal resultaat te komen. Bovendien zie je bij zoekmachines een beweging naar een meer ‘sociaal’ beleid. Het gaat allemaal om ‘user intent’ en het inzetten van meerdere kanalen. Ik heb vanuit mijn rol als adviseur en iemand die de markt volgt en er over schrijft altijd geroepen dat het belangrijk is verschillende kanalen te combineren.

‘En dat is precies waar het bij social marketing ook om draait: het op de juiste manier gebruiken van de verschillende mogelijkheden en die op elkaar afstemmen. Search en social liggen heel dicht bij elkaar. Dichter dan veel mensen denken. Ik vind het dan ook een kleine stap. Bovendien: ik ga search ook niet verlaten, ik blijf daarin actief, het wordt het beste van beide samenbrengen.’

Wat waren je overwegingen om deze uitdaging aan te gaan?

‘Ik zie nog een hoop onbegrip bij mensen als het gaat om social marketing. Of het nou om social media, search of iets anders gaat: er is nog een grote groep die zoekende is. De kans die groep te helpen sprak me meteen aan. Ik denk dat er zeer veel kansen liggen om de branche samen met de experts op de verschillende gebieden naar een volgend niveau te helpen. Er gebeurt gigantisch veel op het moment. Om daar met je neus bovenop te zitten en op een onafhankelijke manier mee om te gaan spreekt me heel erg aan.

‘Bovendien past het profiel goed bij me: ik heb veel ervaring, veel kennis, een groot, ook internationaal, netwerk, kan goed met mensen overweg en heb een leraren-achtergrond: ik kan ingewikkelde dingen ‘simpel’ uitleggen. Het past dus gewoon goed. En het team bij de DDMA is natuurlijk erg leuk om in te werken. De laatste paar jaar ben ik al met veel plezier actief geweest voor de iLounge commissie van de DDMA, daarom is de stap naar het bureau eentje waar ik erg naar uit zie. De DDMA heeft een enthousiast team waar ik graag deel van uit maak. Het is bovendien een organisatie waar enorm veel potentie in zit.

Wat zijn je verwachtingen, welke kansen en welke uitdagingen/hobbels denk je te gaan tegenkomen?

‘Zoals gezegd is er nog veel onbegrip, maar ook veel scepsis rondom het onderwerp. Ik wil daar als neutraal persoon een positieve rol in spelen. Mensen verbinden en gebruik maken van die enorme hoeveelheid kennis die er is, maar die nog niet iedereen bereikt. Dat is duidelijk een uitdaging, dat ‘dichter bij de mensen’ (bedrijven) te krijgen.’

‘Een hobbel zou kunnen zijn dat er veel kennis is zowel binnen als buiten de vereniging . Die kennis wil ik verenigen en delen. Het wordt een uitdaging die mensen actief binnen de vereniging te betrekken.’

Waar sta je over een jaar in deze functie, wat hoop je bereikt te hebben?

‘Ik wil de kloof tussen de ‘early adopters’ en de ‘grote massa’ die nog erg zoekende is in hoe social marketing in te zetten verkleinen. Dit moet onder meer gebeuren door het uitbouwen van het social marketing platform en het verbinden van de verschillende organisaties, kanalen en professionals en kennis. Ik ben een bruggenbouwer, altijd geweest, dus ik wil de kennis die zowel binnen als buiten de vereniging beschikbaar is samen brengen. Hiervoor zullen we bijvoorbeeld een groep met social marketeers bij de DDMA oprichten. Daarnaast ga ik me ook nog bezig houden met het opstellen van een social marketing gedragscode en het optimaal delen van kennis en contacten. Genoeg te doen dus ?.’

Brancheverenigingen zijn saaie overlegclubjes met heel veel politiek geneuzel en tegenstrijdige belangen. Wat vind je van deze stelling?

‘Ja dat klopt wel. Het is vaak wollig en veel politiek geneuzel. Laten we eens beginnen daarmee te stoppen ;). Nee, zonder dollen, het is inderdaad wel eens geneuzel, maar elk geneuzel heeft wel zo zijn doel. Je zit bij de ‘echte’ politiek aan tafel komen. En je hebt nu eenmaal te maken met tegenstrijdige belangen.

‘Ik denk dat ik daar wel mee om kan gaan. Ik heb geschiedenis gestudeerd in Amsterdam. Het allereerste wat mijn docent tegen ons zei, op de allereerste dag en het allereerste college van de studie was “geloof niets van wat je de komende vier jaar tijdens je studie allemaal hoort”. Je kijkt als eerstejaars student dan in eerste instantie een beetje vreemd op, maar tijdens de studie wordt duidelijk waarom hij dat zei: er is nooit 1 waarheid, voor persoon A is de waarheid misschien volledig anders dan voor persoon B, en toch kunnen ze allebei gelijk hebben. Bekijk dus alles van alle kanten en neem alle opties en mogelijkheden mee. Ik heb dus geleerd om alle meningen te verzamelen, die te bekijken en vanuit daar de juiste keuze te maken, zonder meteen de eerste de beste mening heilig te verklaren.

‘Dit aspect van mijn studie heb ik mijn hele loopbaan tot nu toe ‘meegenomen’ in alles wat ik doe. Een van mijn sterke kanten als projectmanager was bijvoorbeeld dat ik de verschillende partijen goed bij elkaar kon brengen en elkaars belangen, of het nou webbouwers, designers, seo’s of content managers waren, te laten begrijpen. Ik denk dat ik dat in deze rol heel goed kan gebruiken.’

Persbericht

Diana Janssen, directeur DDMA zegt in het persbericht:

“Met Bas hebben we enorm veel expertise in huis gehaald. Hij is dé man om DDMA’s social marketing platform vorm en inhoud te geven. Wij kijken erg uit naar zijn komst.”

Namens team Marketingfacts nogmaals felicitaties aan adres DDMA en aan Van den Beld. Heel benieuwd welke mooie stappen er gemaakt gaan worden. De branche kan zéker wat professionalisering gebruiken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Goede keuze en Bas bij deze heel veel succes!


    7 september 2010 om 08:04
    BasvdBeld

    Dank je Marco! Ik ga mijn best doen 🙂


    7 september 2010 om 08:36
    iscoop

    Hoi Bas, komen we elkaar nou toch eens tegen 🙂 Wat dat bruggen slaan betreft: Social Media Club Amsterdam en Brussels slaan nu bruggen over de grenzen heen. Proficiat.


    7 september 2010 om 08:48
    Yasser Dehnavi

    Hi Bas,

    heel veel succes als ambassadeur!


    7 september 2010 om 08:51
    BasvdBeld

    Ha J-P, ja zo zie je maar weer hoe dingen lopen ;). Lijkt me interessant eens van gedachten te wisselen binnenkort hierover!

    @Yasser, dank je wel!


    7 september 2010 om 09:57
    growth85

    Hi Bas,

    Succes met je ambassadeursschap.

    Dat je maar weinig met het politieke te maken zult krijgen en dat je missie (mensen helpen Soc. Media goed in te leren zetten) maar zo goed mogelijk kan vervullen.

    Blij dat ze iemand gekozen hebben die niet zich blindstaart op Social Media en het in een groter context wil plaatsen.


    7 september 2010 om 14:46
    Laurens

    Gaaf zo’n nieuwe challenge!

    Suc6 en keep me posted

    Lau


    8 september 2010 om 13:56
    J-P De Clerck

    Altijd welkom Bas, nu effe druk met dat ding uit de grond te stampen en andere dingen maar altijd welkom. Succes.


    15 september 2010 om 06:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!