Relevant communiceren met consumer insights: Automotive branche

8 september 2010, 07:33

Het bezoek op Marktplaats.nl is met ongeveer 6,2 miljoen bezoekers per maand een doorsnee van de Nederlandse bevolking, dat schreef ik hier in deze post al eerder. Juist omdat we de gemiddelde Nederlander mogen ontvangen, heeft onderzoek naar koopintenties en oriëntatieprocessen in bepaalde segmenten voor Marktplaats Media steeds meer prioriteit gekregen. In deze blogpost wil ik jullie graag meenemen in onze visie en laat ik de resultaten zien van een groot consumentenonderzoek voor de automotive-branche dat we eerder dit jaar hebben uitgevoerd op Marktplaats.nl.

Het waarom van consumenten insights

Bij alles wat we bij Marktplaats doen, gaan we uit van consumer insights. We willen dat consumenten voelen dat de site van hén is en blijft en wij vinden het belangrijk dat ze zich altijd ‘thuis’ voelen bij ons. Met een groot team van analisten houden we een vinger aan de pols wat er dagelijks op de site gebeurt en betrekken we onze gebruikers bij nieuwe ontwikkelingen. Tegelijkertijd levert dat ons veel informatie op die vaak ook voor adverteerders waardevol is om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroep. Met het onderzoek dat we uitvoeren proberen we de mindset van de consument te snappen. De resultaten die we terugkrijgen kúnnen gebruikt worden voor het mediaplan, de creatie en de boodschap van adverteerders.

Gebruikersonderzoek

Een bezoek op Marktplaats.nl duurt gemiddeld 15 minuten: in de basis willen Marktplaats-bezoekers op de site producten en diensten kopen en verkopen maar tegelijkertijd wordt er natuurlijk veel gebrowsed en rondgekeken naar interessante deals en informatie. Juist omdat de site heel geliefd is en de Marktplaats bezoeker er relatief veel tijd voor over heeft om de site te bezoeken, zien we dat ook het animo om mee te doen aan een onderzoek heel hoog is: mensen vinden het leuk om hun mening te geven en we zien dat tussen 18.00 en 00.00 uur ’s avonds de meeste enquêtes worden ingevuld.

Meestal werven we de gebruikersgroep voor onderzoeken actief op de site en soms mailen we segmenten; als een bezoeker bijvoorbeeld ergens een bod heeft uitgebracht, dan herkennen we de gebruiker. Daardoor kunnen we hem gericht benaderen voor de deelname aan een onderzoek, op basis van zijn interesses.

Resultaten automotive onderzoek 2010

Graag behandel ik nu in hoofdlijnen de resultaten van ons automotive onderzoek waaraan 4800 respondenten in maart/ april van dit jaar hebben deelgenomen. Uit het onderzoek blijkt, bijvoorbeeld, dat 2,1 miljoen Nederlanders van plan is om binnen een jaar een auto te gaan kopen. Hiervan is rond de 32 procent in het begin nog niet zeker of het een nieuwe of een gebruikte auto gaat worden. Interessant. Hoe kun je de mensen die twijfelen overtuigen om een nieuwe auto te kopen en voor een bepaald merk te kiezen? Kán dat? Over die vraag zijn wij met importeurs in discussie gegaan.

Een van de dingen die we zien is merkfeedback: je ziet de favorieten en voorkeuren van respondenten langskomen. Welke merken zijn concurrenten van elkaar? Hoe kun je als adverteerder op een relevante manier communiceren tijdens het oriëntatie – en koopprocess van een auto? En welke boodschap is in welke fase relevant, welke medium kun je hiervoor het beste inzetten en hoe herken je iemand op internet die in de beginfase van een aankoop staat ten opzichte van iemand die van plan is om binnen 4 weken iets te gaan kopen?

Onderzoek: Doelstellingen

Met het onderzoek willen we inzicht geven in de fases van het aanschafproces van een auto, we willen relevante eigenschappen in kaart brengen van bezoekers die van plan zijn om een auto te kopen en we willen importeurs en autobedrijven ideeën aanreiken hoe ze slim op Marktplaats.nl hun doelgroep kunnen bereiken en raken.

Fact 1: Het aanschafprocess van een auto duurt gemiddeld 12 maanden

35% van alle Nederlanders is met de aanschaf van een auto bezig, i.e. in een van de 3 actieve fases die je in onderstaande afbeelding kunt zien:

Fact 2: 32% van de toekomstige autokopers zijn onbeslist tussen nieuw of gebruikt

Uit het onderzoek komt naar voren, dat 60 procent van de respondenten zeker een tweedehands auto gaat aanschaffen, 8 procent zegt zeker een nieuwe te willen kopen, 32% overweegt een nieuwe auto of een occassion, de keuze is bij deze groep onbeslist. Dit inzicht geeft veel aanknopingspunten voor importeurs om hierop in te haken en de aankoop van nieuwe auto’s te stimuleren. Mede door de crisis is de vraag naar kleinere automodellen, zonder BPM, wegenbelasting en 14% bijtelling toegenomen. Tegenwoordig rijd je al voor 7000 euro een nieuwe auto. Dit is zien we terug in ons onderzoek: meer dan 30% verkiest bij gelijke prijs een goedkopere nieuwe auto boven een luxere tweedehands auto.

Fact 3: Volkswagen, Audi en Opel zijn de favoriete merken

Volkswagen, Opel en Audi zijn zowel bij mannen als vrouwen favoriet. De eerste twee worden daadwerkelijk het vaakst gereden, Audi een stuk minder vaak. Daar zien we dus nog wat wishful thinking 😉

Fact 4: 40% van toekomstige autokopers zijn minder merkentrouw in tijden van crisis

We onderzochten ook of mensen in deze roerige economische tijden trouw blijven aan het merk auto dat ze bezitten. Dat blijkt niet het geval te zijn. Bijna 40 procent zou vanwege de economische crisis van zijn merk afstappen.

Fact 5: Meer ratio dan emotie

Wat we zien in het onderzoek, is dat de keuze voor een auto gemiddeld voor een derde op basis van emotie wordt genomen, de rest is functioneel en daarbij zijn vrouwen functioneler. Naarmate mensen ouder worden en/of gezinnen groter worden, worden auto keuzes functioneler.

Hoe bereik je de toekomstige koper die in de markt is? Dichter bij aankoop

Uit het onderzoeksrappport wordt duidelijk dat contextual targeting (in dit geval in een automotive-umfeld) een heel goede filter is: 50% van de bezoekers die naar de groep Marktplaats Auto’s komt, is van plan binnen een jaar een auto aan te schaffen. Vergelijken we dat site-wide, dan is dit twee keer zo veel als gemiddeld. Absoluut gezien zijn dit iedere maand 100.000 bezoekers met een koopintentie. We zien ook, dat naarmate de aankoop van een auto dichterbij komt, de bezoeksfrequentie in de groep Auto’s duidelijk omhoog gaat: bijna 50% komt in de laatste maand voor aankoop dagelijks naar Marktplaats Auto’s. Door middel van behavioral targeting kunnen verschillende profielen worden bereikt met een relevante communicatieboodschap.

Dit waren slechts een paar onderdelen uit het onderzoek, het voert te ver om alle resultaten hier te behandelen. Als je interesse hebt in het volledige rapport, kun je me altijd mailen: ktoorenaar[at]marktplaatsmedia.nl.

Kiliaan Toorenaar is CEO en Co-founder van Close en was hiervoor 5 jaar lang commercieel directeur bij Marktplaats. Met deze werkervaring heeft hij veel kennis opgedaan over het gebruik van data, verbeteren van de customer journey en up,- en cross-sell. Close richt zich op hyper-gepersonaliseerde in app chat communicatie waardoor het mogelijk is om iedere bezoeker op ieder moment op de hoogte te houden met relevante informatie in diverse customer journeys.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sebastian Hagens

    Interessant.

    Wat ik me afvraag; hoe interessant zijn deze cijfers echt voor importeurs? In hoeverre is Marktplaats het geschikte paltform om hun auto’s te verkopen?

    Wat ik namelijk zie, is een wildgroei van occasions op Marktplaats welke blijkbaar voor Marktplaats het meeste oplevert. Want auto’s van particulieren worden ondergesneeuwd op deze manier. Persoonlijk vind ik dat jammer, zeker als je als missie hebt dat je de consument het gevoel wilt geven dat de website van hen is.

    Ik zeg dit ook, omdat ik beheerder ben van een groot community platform waar ook advertenties worden geplaats; ook auto’s van importeurs. Aan de hand van mijn onderzoek ben ik ervan overtuigd dat het voor importeurs lucratiever is om via dit platform te verkopen dan via Marktplaats. Dit was een aantal jaren terug niet zo. Hoe zou dit komen? Ligt dit bij Marktplaats (waar ik het overzicht van kwijt raak en advertenties ontzettend snel ‘verdwijnen’) of bij de community die van elkaar weten waar ze wat kunnen kopen? Of is het dat de mensen op het platform hier meer het gevoel hebben dat het platform van hen is (dit is namelijk wat we ook steeds meer uitdragen als missie/visie).

    Of vergelijk ik nu teveel appels met peren in het kader van dit onderzoek? Het gaat namelijk om het merk Honda, welke ik niet zie terugkomen in de statistieken. Relatief gezien rijden er ook minder Honda’s rond in Nederland dan de Europese merken (ik heb de cijfers niet, dus het is een aanname)?


    8 september 2010 om 08:25
    Jan de Vries

    Als je iets wilt verkopen dan moet je op de plaats zijn waar je (mogelijke) klanten ook zijn. Wel zo makkelijk want dan hoeven ze geen moeite te doen om jou te bezoeken, laat staan te vinden. Zo’n plaats heet bijvoorbeeld “Marktplaats”. Veel bedrijven doen veel moeite om bezoekers te trekken terwijl ze deze kunnen ontmoeten bij veel bezochte sites. Je kunt ze vanaf deze sites ook “verleiden” om “jouw eigen marktplaats” te komen bezoeken. Handig als je dan weet wat deze doelgroep bezig houdt zodat je antwoorden kunt geven op vragen die ze hebben.

    Je moet je inderdaad wel afvragen of Marktplaats de juiste plaats is voor auto-importeurs om auto’s te gaan verkopen. Uit het rapport blijkt onomstotelijk dat je (toekomstige) klanten hier wel kunt ontmoeten. Ook blijkt dat je bij deze partij heel veel informatie kunt krijgen over deze klanten, for free! Misschien iets om over na te denken.


    8 september 2010 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!