ECI verwacht 1 ? 2 procent sms-omzet
Boekenclub ECI biedt zijn 1,3 miljoen klanten nu ook bestellen via sms aan. “We verwachten 1 ? 2 procent van onze omzet via sms-verkoop te behalen”, meldt commercieel-directeur Rick van Boekel. ECI herlanceert tevens zijn websites, die inmiddels goed zijn voor ongeveer tien procent van de omzet, en zegt meer te willen inzetten op e-mailmarketing.
ECI is actief sinds 1967 en is met 1,3 miljoen leden een belangrijke partij op de Nederlandse boeken- en muziekmarkt. Van Boekel: “We hebben 15 tot 20 procent van de boekenmarkt in handen en 8 tot 13 procent van de muziek- en filmmarkt.” Omzetcijfers maakt het private bedrijf niet bekend.
ECI bestaat uit drie clubs: de gelijknamige boekenclub ECI, de Nederlandse BoekenClub en CDVD Entertainment Club (muziek en film). Daarnaast bezit het bedrijf ook een uitgeverij (the House of Books). Elk van de drie clubs heeft een eigen site in Nederland en Belgi? en een eigen doelgroep. De boekenkopers zijn overwegend vrouwen (tweederde tot driekwart, aldus Van Boekel), terwijl CDVD met name mannen bedient en ook een jonger publiek trekt dan het gemiddelde bij ECI, dat zo tussen de 35 en 45 jaar ligt.
De toevoeging van sms als verkoopkanaal volgt gelijktijdig met een herlancering van de sites die ECI voor zijn drie clubs actief heeft. De site van de Nederlandse Boekenclub, Nbc-club.nl, kreeg afgelopen week al een nieuw uiterlijk en een nieuw platform, deze week volgt ECI.nl en vervolgens ook CDVD. ECI behaalt nu 10 procent van de omzet via internet, zegt Van Boekel. De bestaande sites waren echter “gedateerd”, de nieuwe sites kennen mogelijkheden om bestellingen “actief te pushen”.
Zo wil ECI de ‘wishlist’ die klanten nu kunnen aanleggen gebruiken voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen. “Met e-mailmarketing willen we nu echt gas geven”, zegt Van Boekel. Het bedrijf zag het positieve effect van e-mail al in het aantal retourzendingen van de kwartaalselectie, het boek dat een lid krijgt opgestuurd als hij geen bestelling doet. “Door mensen via e-mail nog te attenderen op het feit dat ze nog geen bestelling hebben geplaatst, hebben we het aantal retourzendingen weten te halveren.”
Sms zal hier ook een rol in krijgen, aldus Van Boekel. Mensen krijgen dan een bericht met de mededeling dat ze nog geen bestelling geplaatst hebben. Direct enkele alternatieven aan de hand doen via sms is moeilijk, aldus Van Boekel. “De ruimte voor informatie is bij sms beperkt. In de toekomst willen we ook mms als verkoopkanaal toevoegen, dat zal over 1 tot 2 jaar gaan spelen. Dan kunnen we niet alleen producten via mms gaan verkopen, maar ook de mensen die een herinnering voor de kwartaalselectie krijgen direct enkele suggesties doen voor een aankoop. Die suggesties zijn dan gerelateerd aan eerdere aankopen.”
Doel van de huidige toevoeging van sms-verkoop is het verlagen van de drempel voor klanten om tot aankoop over te gaan. Mensen die via de telefoon of post bestellen aarzelen daar langer mee, dan degenen die via e-mail bestellen, aldus Van Boeke. “Mensen die via e-mail bestellen reageren overwegend direct na het ontvangen van de gids.” Deze groep snelle kopers komt (samen met de veelkopers) in aanmerking voor het toezenden van de extra gidsen van ECI, die verschijnen naast de vier regulieren gidsen die het bedrijf per jaar verspreidt.
Van Boekel zegt te verwacht “1 ? 2 procent van de omzet” via sms-verkoop te behalen. “Onze zusterorganisatie in Tsjechie weet zelfs 10 procent van de omzet via sms te behalen. Dat heeft echter voor een belangrijk deel te maken met de slechte toestand van het vaste netwerk. Mensen gebruiken om die reden eerder de mobiele telefoon.”
De applicatie voor sms-verkoop is door ECI ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijf Emexus.
Bron:
http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/15236.html