IAB Nederland wil discussie over gedrag internetmarketeers
IAB Nederland, een vereniging van internetmarketeers, wil voorkomen dat sitebeheerders de resultaten van zoekmachines in hun voordeel manipuleren. De vereniging verzoekt internet-marketingbureau Checkit en Nederlandse internet-zoekmachines (waaronder Ilse, Lycos en MSN) om een gedragscode hiervoor op te stellen.
Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, ziet het manipuleren van zoekresultaten als een bedreiging, naast agressieve pop-ups en spam per e-mail. `Er moet een discussie komen over wat acceptabel is en wat niet.` Wat deze discussie er niet eenvoudiger op maakt, is dat de partijen die voor websites de meeste inkomsten genereren, vaak zelf gebruik maken van advertenties die te pas en te onpas het zicht op de site zelf ontnemen. De `zoekmachinespam` kwam aan het licht toen de beheerder van een site voor tweedehands auto`s erin slaagde zijn site veel hoger in de zoekresultaten van Google te laten komen dan op basis van het eigenlijke aantal bezoekers van zijn site is gerechtvaardigd. Hiervoor gebruikt hij een scriptje dat internetgebruikers langs zijn site leidt, zonder dat men dat in de gaten heeft.
Bron: