Weinig budget, toch een uitstekende wervingssite

14 oktober 2010, 05:01

Afgelopen week schreef ik dat de sollicitant ook klant is. Daarin beschreef ik onder andere vier (grote) organisaties die recent een nieuwe wervingssite hebben gelanceerd waar nogal het nodige mee mis was. Grote gemiste kansen, terwijl het zo belangrijk is. Recent toe de nominaties voor Digitaal-Werven bekend werden gemaakt kreeg ik echter de vraag: waarom zit WerkenbijKlap daar niet bij? Het antwoord was eenvoudig: ik kende de site niet en ze hebben zich niet aangemeld. Een review leek me derhalve wel de moeite waard en ik geef toe dat voor een kleine organisatie die het helemaal intern gedaan hebben het een hele goede site is geworden.

De homepage is een verademing, heerlijk. Een mooi logo bovenin, daarna meteen de referenties in beeld en daaronder de vacatures, waar het natuurlijk om draait. Heel goed gedaan, niet teveel informatie, duidelijke calls to action.

Wat ik ook heel sterk vind, de mensen (echte medewerkers) veranderen steeds met daarbij het onderwerp waarover ze in de video vertellen. De video’s kan je daarnaast afspelen. Helaas synchroniseren ze niet altijd even goed, of in ieder geval niet automatisch, waardoor je regelmatig een andere referentie krijgt dan de persoon die ernaast is afgebeeld. Erg spijtig. Ook, maar dat is een kwestie van smaak misschien, is het jammer dat je niet kan scrollen in de video’s en ze zijn niet geïndexeerd. Ik weet dus niet wat er nog gaat komen, hoeveel tijd nog, etc. De buttons voor pauze en zo staan er rechts naast, terwijl ze normaal in video’s eronder staan, wat even zoeken was. De video’s zelf zijn wel erg mooi, snel en hip geschoten, zwart-wit, in dezelfde stijl. Daar is duidelijk aandacht aan besteed, hoewel ik me afvraag of snel en hip ook echt bij de cultuur van een assurantiemakelaar (wat dat is Klap zo blijkt) past.

Vacatures

Meteen onder de filmpjes staan de vacatures, duidelijk en helder in beeld. Helaas weer zonder een kort profiel. Ik zie een desk account manager (zou dat iemand zijn die enkel intern werkt of kantoorbenodigdheden verkoopt?) en een marketing stage (wat de opdracht gaat inhouden, geen idee). Jammer. Dit is grappig genoeg als je op vacatures klikt wel weer het geval.

Dat maakt het voor mij totaal onbegrijpelijk dat op de homepage er geen kort profiel bij staat. De foto van de commericeel directeur erbij: leuke persoonlijke tint (hoewel ik denk dat er betere foto’s van de man te vinden zijn). De omschrijving van het korte profiel… zegt helaas weinig over de inhoud van de vacature. De call to action is wel ENORM aanwezig. Ook leuk is dat men meteen een beetje informatie geeft op die pagina over het bedrijf. Zo geeft men aan: met ruim 70 medewerkers. Het geeft meteen een beeld, slim gedaan.

De vacature zelf is vlot geschreven, helaas is de sollicitatieknop enkel bovenin te vinden, dus als je de vacature uit hebt, heb je geen idee waar je moet solliciteren, want die knop is niet meer in beeld.

Wat wel ontzetten slim gedaan is, is naast de vacature een ‘wie wordt je manager’ met een link naar zijn linkedin profiel. Hier heb je ook meteen de reden dat die foto bij de vacature staat. Wat ik alleen me afvraag: waarom dan niet ook die van de recruiters die er boven is vermeld. Als ik mijn sollicitatie aan iemand anders moet richten, waarom dan ook niet zijn foto en profiel? Daarnaast biedt men alle mogelijkheden de vacature te delen, sharen, etc in social media. Ook gewoon goed gedaan.

Tevens staat er een ‘meer vacatures’. Als klein bedrijf zal Klap niet zo snel er zoveel hebben dat dit per sé gerelateerde vacatures moeten zijn, meer dan 5 op een bestand van 70 man zullen er wel niet snel open staan. Dus ook slim.

Sollicitatieproces

Ondertussen ben ik al weer aangekomen bij het sollicitatieproces en dat ziet er ook gewoon heel eenvoudig en simpel uit, zoals het hoort. Niet teveel velden, mogelijkheden tot uploaden van de bestanden en men geeft aan duidelijk in Twitter te zitten. Je mag je motivatie zelfs tweeten. Daarmee is mijn vraag: hoe jong en hip is men wel een beetje beantwoord: voor een verzekeraar heel erg denk ik.

Wel apart vind ik dat je moet kiezen welke functie je wilt solliciteren en ineens hier ook het traineeship bovenkomt. Dat kom ik namelijk nergens anders tegen op de site.

Informatie

Het sollicitatie-proces is keurig en duidelijk omschreven, hoewel ik het kopje ‘solliciteren’ een beetje vreemd vond. Ik had eerder gekozen voor een naam als ‘sollicitatieproces’ bijvoorbeeld. Nu dacht ik dat in hier zou kunnen solliciteren. Wel is het stappenplan en men geeft duidelijke elke stap aan. Helaas geen tijdspad waarop je een reactie kan verwachten. Tevens is er een keurige pagina over de personeelsadviseur. Heel goed, persoonlijk. Erg mooi ook de agenda erbij (ze werkt part-time, dus nu weet je wanneer je wel en niet zou kunnen bellen). Gewoon slim, persoonlijk, top.

Wel apart vind ik dat naast die vacature een andere naam stond, waarvan ik later zie dat het de algemeen directeur is. Je moet je sollicitatie dus richten niet aan de personeelsadviseur, niet aan je toekomstig manager, maar aan de algemeen directeur (wat je alleen weet dat hij de hoogste baas is als je verder op de site komt bij over klap). Er is ook een sectie arbeidsvoorwaarden, niet heel uitgebreid, maar men besteed er tenminste tijd aan.

Blog en chat

Tevens heeft de site een blog en een chatfunctie. Onderaan de site is iemand duidelijk bezig geweest de SEO te optimaliseren, waarbij ineens ook een e-mail mogelijkheid is. Wat ik volkomen niet begrijp is waarom er daar ineens ween optelsom gemaakt moet worden om te mailen. Ongetwijfeld om spambots weg te houden, maar dat is net als captcha’s toch iets dat professionele sites jaren geleden achter zich gelaten hebben.

Conclusie

Klap bewijst voor mij drie dingen. Ten eerste dat een klein bedrijf heel erg goed zichzelf kan profileren en dat er absoluut geen grote budgetten nodig zijn om een hele goede digitale sollicitatie-ervaring neer te zetten.

Ten tweede dat intern draagvlak veel belangrijker is dan een extern bureau. Dat je intern tot hele mooie, authentieke dingen kan komen, als je er maar tijd en energie in stopt.

Ten derde dat een adviseur (ik predik nu voor eigen parochie) toch ook wel iets toevoegt. Al is het maar als kritische blik. Want hoewel ik ze een groot compliment moet maken, is er toch nog wel het één en ander voor verbetering vatbaar. Kleine (en soms iets grotere) dingen die waarschijnlijk vanwege de ‘bedrijfsblindheid’ nu er staan die een externe er wel uitgehaald had.

Had men een kans gehad indien ze zich hadden aangemeld voor Digitaal-Werven? Voor een nominatie misschien wel, het zal op het randje gezeten hebben.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    netwerven

    Inderdaad een sterke site (dit is even een aanname) voor beperkt budget. Jammer dat ze niet meedingen naar eeuwige roem bij Digitaal Werven.

    Zie ook dat ze goed op conversie meting zitten. Zo hebben ze natuurlijk Google Analytics draaien, maar er wordt ook gebruik gemaakt van de Facebook conversie code.

    Het versturen van je motivatie via Twitter is natuurlijk ook leuk. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, zoals Bas al aangaf, maar al met al petje af! Een mooi en goed voorbeeld waar veel multinationals een hoop van kunnen leren.


    14 oktober 2010 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!