Whitepaper: E-Business Maturity Benchmark 2010
Doordat het topmanagement van Nederlandse bedrijven onvoldoende investeert in E-Business lopen zij extra inkomsten mis. Bedrijven die op dit gebied een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt genereren een hogere omzet. Deze bedrijven onderscheiden zich bovendien door een sterk naar buiten gerichte focus: ze weten niet alleen beter wat klanten beweegt, maar volgen ook hun concurrenten op de voet. Dat blijkt uit de tweede E-Business Maturity Benchmark (downloaden na registratie) die het Atos Consulting Trends Institute in samenwerking met eFocus heeft verricht onder het management van top 500 bedrijven uit verschillende sectoren.
Het onderzoek geeft inzicht in de huidige mate van volwassenheid van E-Business in Nederland. Ook biedt het handvatten in de ontwikkelingsroute die bedrijven moeten inslaan om op dit gebied succesvol te worden of te blijven. Ruim 130 topmanagers van uiteenlopende bedrijven werkten aan het onderzoek mee. Uit de benchmark blijkt dat voor een meerderheid geldt dat de E-Business een verantwoordelijkheid is van de afdeling Marketing. Veel bedrijven hebben hun E-Business echter niet optimaal georganiseerd, terwijl dit een voorwaarde is voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen.
Zo blijkt uit de benchmark dat bedrijven waar sprake is van een volwassen E-Business-organisatie meer online omzet genereren. Ze hebben bovendien een hogere klantfocus en kijken beter naar de concurrent. Meer volwassen bedrijven reserveren daarnaast een groter percentage van hun marketingbudget aan online activiteiten. Zo zijn sociale media bij een meerderheid van deze organisaties integraal onderdeel van de marketingmix.
Een integrale holistische benadering van E-Business is noodzakelijk om resultaten te bereiken. Het E-Business Maturity Model kan hierbij handvatten bieden. Het biedt organisaties duidelijkheid over waar zij staan in hun weg naar volwassenheid en welke drijfveren hierbij een rol spelen. Ook wordt duidelijk met welke uitdagingen zij per volwassenheidsniveau van E-Business worden geconfronteerd. Bovendien krijgen organisaties instrumenten in handen waarmee zij E-Business binnen en buiten de organisatie handen en voeten kunnen geven.
Het onderzoek doet aanbevelingen die bedrijven in hun groei naar volwassenheid kunnen ondersteunen. Want als online een onderdeel is van de bedrijfsstrategie dan is een volwassen E-Business-afdeling noodzakelijk. Zo moet de verantwoordelijkheid voor het E-Business-beleid eenduidig worden belegd. Ook is het van belang initiatieven van de concurrentie op de voet te volgen en de behoeften en verwachtingen van klanten in kaart te brengen. Tevredenheidsonderzoeken en een gerichte inzet van social media kunnen de dialoog met klanten versterken. Download hier (na registratie) de white paper “E-Business Maturity Benchmark 2010”.
Dit artikel is geschreven door Rob Jorg, Principal Consultant bij Atos Consulting