M! Prijsvraag: 25 x Handboek Zoekmachinemarketing
In samenwerking met Keesjan Deelstra, auteur van het Handboek Zoekmachinemarketing geeft Marketingfacts 25 handboeken zoekmachinemarketing van de geheel herzien vierde versie weg (verschijnt over 3 weken). Bovendien zit er in het handboek 2 waardebonnen ter waarde van 125 euro voor Adwords en SEO Effect. Je hoeft niks te retweeten en geen accounts te volgen. Wat je wel moet doen is heel even nadenken en de volgende vraag beantwoorden in de comments (minimaal 50 woorden):
Wat is de toekomst van search?
Heb je nog wel wat aan Google of zijn andere marketingvormen als sociale media de toekomst? Bestáát Google nog over 10 jaar of blijft search zijn waarde behouden maar dan in een andere vorm? Is niet Bing maar Facebook de nieuwe Google? We verloten 25 exemplaren onder de 25 beste antwoorden (auteur, redactie en uitgever breken hun hoofd erover, meer hieronder). We koppelen de antwoorden terug in een blogpost mét credits.
Over Handboek Zoekmachinemarketing
De vierde editie van het Handboek Zoekmachinemarketing is volledig geactualiseerd, zodat je compleet up-to-date bent ten aanzien van zoekmachineoptimalisatie en adverteren voor zoekmachines, Universal search en sociale media. In deze vierde, geheel herziene uitgave zijn de jongste inzichten over Google Instant, Facebook Search, sociaal zoeken, advertentievormen, onderzoekscijfers, de effectiefste en handigste SEO en PPC-tools en honderden nieuwe screenshots verwerkt. Tevens staat Deelstra stil bij het belang van opkomende sociale media voor zoekmachinemarketing zoals Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn. Wat is er nieuw in deze vierde editie? Onder andere:
-
Website optimaliseren voor sociale media waaronder Facebook
-
Uitleg ´open graph´ ivm Social search
-
De invloed van Google Instant op zoekgedrag
-
Overzicht belangrijkste tools voor zoekwoordonderzoek, indexering en linkbuilding
-
De invloed van website laadtijd en tools om deze te verbeteren
-
Handige cheat cheet checklisten per onderwerp die u praktisch op weg helpen
-
Zoekwoordstrategieën uitgewerkt
-
Linkprofielen uitwerken en er je voordeel mee doen tijdens linkbuilding
-
Conversion attribution uitgelegd en hoe Adwords ermee omgaat
-
De veranderingen in Adwords op een rijtje
-
Retention inzetten voor uw online mediacampagne
Van Search 1.0 naar Search 5.0
In het boek wordt het volgende beeld geschetst van de search ontwikkelingen:
-
Search 1.0 (1996): Pagina worden gerangschikt op basis van onpage factoren
-
Search 2.0 (1998): Pagina worden gerangschikt op basis van off page factoren
-
Search 3.0 (2007): Universal of blended search: Verticale zoekmachine resultaten komen in de normale zoekresultaten
-
Search 4.0 (2008): Pagina’s en andere content worden meer gerangschikt op basis van de eigen zoekgeschiedenis en klikgedrag middels persoonlijk zoeken
-
Search 5.0 (2010): Pagina’s en andere content worden meer gerangschikt op basis van uw eigen sociale profiel en Facebook netwerk
Uiteraard vind je in het boek ook de persoonlijke visie van Deelstra op de toekomst van search. Die hebben we, in het kader van deze prachtige prijsvraag, stiekem maar even weggelaten…
Uitslag
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Wees zo origineel mogelijk! Knippen en plakken wordt bestraft. Vermeld je e-mailadres, zodat we je adres kunnen achterhalen en het boek ook écht naar je op kunnen (laten) sturen. De winnaars worden overmorgen einde van de dag bekend gemaakt als comment op deze blogpost. De winnaars krijgen het boek in de derde week van november toegestuurd. De comments worden, mét credits natuurlijk, gebruikt voor een blogpost hier op Marketingfacts!
Met dank aan Van Duuren Media.
Dat doet me er aan herinneren dat ik nog steeds een review van Kees Jan’s boek half af heb liggen, misschien maar eens doorspelen naar hier dan :).
Het is een goed boek, zeker voor degenen die de wereld van search nog moeten ontdekken :). Ik doe dus niet mee, want ik moet eerst die review eens afmaken, maar ik vind het wel leuk om te zien dat Kees Jan het boek zo up to date mogelijk probeert te houden, is toch een issue met print he, in deze tijd 🙂
Oh, en ja, mijn visie op de toekomst van search 🙂 heb je effe? Het gaat in ieder geval breder dan Google, dat mag duidelijk zijn. Facebook doet mee, maar in principe is iets als Layar ook een zoekmachine natuurlijk. Het wordt een interessante tijd, zeker omdat Google ook van alles aan het doen is. De dominantie van Google zal nog wel even blijven bestaan, maar langer kijken dan onze neus lang is wordt zeker in search belangrijk…
Alles wordt realtime. Ik wil niet meer afhankelijk zijn van de 15% van het internet die door zoekmachines is gevonden. Ik wil nu een antwoord op wat er nu gebeurt. Als ik een probleem heb met mijn iPad dan wil weten wie er ook NU ditzelfde probleem hebben en niet iemand die 9 maanden geleden zoiets had terwijl het operating syteem al drie veranderd is. Ik gebruik zelf search.twitter.com als zoekmachine. Daar vind ik het nieuwste nieuws en mensen die probleem,en hebben, heel vaak incl de oplossing.
Ha Mark, “versheid” wordt wel degelijk belangrijk inderdaad. Maar ben het toch niet helemaal met je eens. Vergis je niet, lang niet alles wat gezocht wordt is “realtime” interessant. In het voorbeeld van wat jij geeft kan een antwoord van 2 maanden geleden ook nog interessant zijn en behulpzaam, in twitter kan je echter maar vier dagen terug zoeken. Dan heb je het dus alleen over de echt acute problemen.
Zeker niet ‘alles’ wordt “realtime” denk ik. Er zijn gewoon een heleboel factoren samen die een rol spelen. Het komt meer neer op wat je op dat moment doet en wil. Ben je research aan het doen, dan wil je zeker geen real time, heb je een probleem dan wel, ben je naar een specifiek iets op zoek bij jou in de buurt dan wordt locatie weer belangrijker.
Ik denk dat uiteindelijk ‘persoonlijker’ het het beste samenvat
Door nieuwe mobiele technieken (zoals Augmented Reality, Mobile Q-pons/ Google Goggles en mobiel betalen) zal Search in de toekomst een nog belangrijke rol gaan spelen. Niet alleen online, maar ook in combinatie met offline. Ook Social Search Marketing zal nog enorm gaan groeien.
Nu moet de consument nog zijn zoekfunctie intypen. In de toekomst zal dit sneller en eenvoudiger gaan.
Ik denk persoonlijk dat het wel nodig wordt voor zoekmachines om het sociale aspect van zoeken steeds meer te betrekken bij rankings vanuit het oogpunt van de betrouwbaarheid van informatie.
Het aantal websites groeit significant. Het aantal teksten groeit mee. Wat zijn dan nu de meest relevante websites voor mijn zoekopdracht? Om de meest relevante informatie te tonen, kan niet alleen meer worden afgegaan op het aantal links naar een website, of een (manipuleerbaar) algoritme dat de inhoud van een website doorzoekt. Daarom kan beter ook meer gekeken worden naar aanbevelingen van deze websites in social media.
Stealth Marketing zal samen met Augmented Reality en search de toekomst worden. Producten, visitekaartjes e.d. voor scanners of camera’s leggen (neem voorbeeld augmented realitty keuken) automatische redirect naar informatie op de site van de producent. Advertenties zullen nog meer Stealth worden (gebeurd nu al met Affiliate Marketing, marktplaats, vergelijkingssites)
Iedereen is zich ervan bewust hoe onvoorspelbaar de ontwikkelingen in SEM kunnen zijn, echter aannames als het verdwijnen van Google of een overname van Social Search Engines zijn vergezocht. Combinatie ligt hier voor de hand en is momenteel natuurlijk ook al van toepassing. Internetgebruikers zitten graag achterover maar willen bij het zoeken naar nieuws nog wel kunnen kiezen of zij een 140 karakter opmerking van een Twitter gebruiker willen zien of een goed onderbouwd artikel. Realtime search is zeker een voor de hand liggende innovatie, maar je kan informatie niet sneller gaan aanbieden dan dat het gecreëerd wordt. In het geval van Twitter is dit simpel, een tweet is sneller geschreven dan een blog. Maar dit veranderd niets aan de huidige behoefte van de nieuwsgierige internetgebruiker. Daarom blijven Search Engines en Social Media naast elkaar functioneren en zal integratie het ‘hippe’ woord van de toekomst zijn.
Ik denk dat de opmars van Semantic Web oplossingen de overhand gaan krijgen. Hierdoor krijgen websites de mogelijkheid om gerelateerde content wat zich elders bevindt realtime door te linken, te indexeren en op te laten zoeken. De techniek is er al, alleen moet dat nog verfijnd en gestandaardiseerd worden. Door al deze meta-data die ontstaat is het niet meer van belang welke content of welk formaat wordt beschreven, maar in welke context men het wil vinden. M.a.w. je krijgt weer de oude data structuurpaden zoals met HTML het geval was, alleen is alles wel real-time op te halen, integreren, mashen en doorzoekbaar aan de hand van meta-data. Als de front-end in een soort Pivot-achtige omgeving gegoten wordt, zoek je visueel zoals in infographics en visualization heel veel mogelijk is.
Mensen zullen altijd geneigd zijn om te klagen als zij zich aangevallen voelen, zoals wat de laatste tijd erg veel gebeurd op het gebied van privacyschending. Waarschijnlijk zit dit gewoon in de natuur van de mens, wij voelen ons aangevallen, dus wij schieten massaal in een soort aanvallende verdediging, waarbij we zowel niets aanvallends uithalen, als ons verdedigend opstellen. Vervolgens komt hier nog een deel groepsgedrag aan de orde en je hebt een felle discussie op het internet.
Ik zie dit de komende jaren wel flink afnemen wanneer er privacy beleiden zullen ontstaan waarbij informatie wel gebruikt kan worden door derden, maar de gebruiker alsnog zelf bepaald wat hij wel of niet publiek maakt. Gebruikers zullen langzamerhand ook door krijgen dat het internet alleen maar gebruikersvriendelijker en doeltreffender wordt, zodra hun profielen daadwerkelijk benut worden.
Profielgericht zoeken.
De eerstvolgende stap die ik zie opkomen is dat zoekmachine marketing niet alleen de zoekcriteria en de beschikbare websites zal doorzoeken, maar zich meer zal bezig houden met de profielen van de gebruikers zelf. Om hier een voorbeeld voor de geven:
Jantje heeft vorige week 13 keer gezocht naar de term ’trouwring’, nu zoekt hij plotseling naar de term ‘romantisch Parijs’. De zoekmachine zal doorhebben dat hij wellicht zoekt naar een gelegenheid om een aanzoek te doen, en zal de zoekresultaten aanvullen met andere ideeën, waardoor Jantje misschien uitkomt bij de Beekse Bergen in Nederland.
De volgende stap.
Deze eerste stap lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch als het gaat om de ontwikkeling van zoekmachine marketing. De volgende stap vind ik persoonlijk een stuk interessanter. Deze stap zie ik voornamelijk plaatsvinden op de invoering van tekst. Dus niet zozeer wat er met de zoekresultaten wordt gedaan, maar eerder hoe de zoekmachine aan de zoekcriteria van de gebruiker komt.
Met kleine schermen communiceer je via tekst langzamer dan via spraak (Of als via evolutie onze vingers de komende jaren dunner zouden worden, dan zit er nog een toekomst in het toetsenbord op de telefoon).
Helaas zorgt spraak voor de nodige overlast van jou voor anderen, maar ook van anderen voor jou. Dit tweede probleem is tegenwoordig nog wel op te lossen, maar het zal geen pretje zijn als iedereen voortaan tegen zijn eigen beeldscherm zit te praten.
Gelaatslezende cams.
Dit brengt mij op een nieuwe oplossing met de invoer van liplezende cams. Op deze manier kunnen mobieltjes voortaan geluidsloos bijhouden wat je wilt zoeken, en het zal nog sneller gaan dan typen ook!
Wat hierbij nog mooier is… Deze mobieltjes kunnen via gelaatstrekkingen ook bijhouden hoe jij je voelt. Dit brengt het gebruik van profielen binnen zoekmachine marketing tot een geheel nieuw niveau!
Denk hierbij aan zoekresultaten van games zodra je er verveelt uitziet, of een direct resultaat van een helpdesk zodra je het helemaal niet meer weet.
Het klinkt misschien als een flinke stap, maar fysiek zijn wij hier allemaal op voorbereid. Het enige dat wij nog missen is de software die hiervoor naar voldoening zou werken, en daarnaast de commerciële acceptatie van de maatschappij. Ons lot licht tenslotte in onze handen!
Ik denk dat mensen meer gewend gaan raken aan ‘anders zoeken’, onder meer doordat het internet verschuiven gaat naar mobiel, tv en naar overige apparaten. Het zal meer visueel (QR, foto’s en dergelijke) en via spraak gaan (Voelt nu misschien raar, maar was dat bij mobiel bellen 15 jr. geleden ook niet zo?) Het zoeken wordt je makkelijker gemaakt; als je zelf nog zoekopdrachten moet invoeren is het makkelijker, maar in veel gevallen zal je informatie je ook worden aangereikt. (bijv. als je een tv-programma kijkt worden bijvoorbeeld zoekopties, realtime resultaten of layers aangereikt met meer informatie)
Facebook wordt niet de nieuwe Google. FB is een sociaal netwerk wat hele andere toepassingsmogelijkheden heeft. Google blijft bestaan. Hoewel Google op dit moment nog een monopolie positie in NL heeft, zal zij zich moeten realiseren dat dit niet eindeloos is. Als er op een gegeven moment iedereen alles uit optimalisatie seo/sea heeft gehaald, waar baseert Google dan de ranking op?
Social media wordt nu vaak wordt ingezet omdat het ‘hot’ is. Als er geen aandacht komt voor planmatig en gestructureerde inzet zullen organisaties zich afvragen waarom inzet van social media niet effectiever is dan andere instrumenten. Bedrijven zullen daarom steeds meer het besef krijgen dat social media ‘slechts’ een van de vele kanalen is die kunnen worden ingezet voor marketingdoeleinden. Dit is in mijn ogen een zeer goede ontwikkeling, niemand wordt beter van hypes. Dit zal meewerken aan de professionalisering en volwassenheid van social media als marketingkanaal.
Daarnaast zal alles persoonlijker& interactiever worden. Naast campagnes die totaal worden getarget op de doelgroep is niet alleen een boodschap zenden genoeg. De consument wil er ook iets mee kunnen doen waardoor het een meerwaarde biedt. Niet alleen gezichtsherkenning is een innovatie in OOH, live video, augmented reality, live tweeting, interactive gaming en 3D posters zijn zich aan het ontwikkelen. Nog steeds geloof ik dat slim gekozen middelen elkaar versteken, zowel offline als online.
Ik denk dat bepaalde facetten van Google nog steeds zullen bestaan maar waarschijnlijk in een ge-evalueerde vorm. Zoals we nu veranderingen ondervinden door social media zullen we in de komende 10 jaar online producten komen die ons naar het volgende niveau zullen tillen. Middelen/ producten zoals open source en API’s zullen hierin een rol spelen.
Dit alles zal gaan leiden tot een persoonlijker internet waarbij de online omgeving gedeeltelijk al dan niet geheel is toegespitst op de gebruiker en zijn/ haar behoeften.
Marketing kan ook in zo’n omgeving nog steeds aanwezig zijn mits het mee gaat met de nieuwe online omgeving. Het is dus niet zozeer een kwestie van verdwijnt het, maar hoe moeten we ons aanpassen.
Google vs. Bing + Facebook.
Waar google (net als apple’s ping) zeer opzich zelf is, is Bing dat niet. Bing zoekt de ontwikkeling en uitbreiding door samenwerking met o.a. Facebook.
Dit is van grote invloed op de wijze waarop search en sociaal media met elkaar in verbinding staan. Waar google via wiskundige wijze jouw zoekresultaten bepaald, gaat Bing dat doen a.d.v. jouw en de Facebook account van je vrienden. Jijzelf en je vrienden kennen jou tenslotte beter?
Best interessant, kan best wel eens werken. Echter Google zou Google niet zijn als ze hier niet een formidabele reactie op zouden hebben. Hoewel er bekend is dat Google werkt aan een eigen sociaal netwerk (hoewel mij dit niet voldoende lijkt om 123 Facebook te verslaan..) heb ik het vermoeden dat ze nog wat in petto hebben. Google zal de situatie niet ongemoeid voorbij laten gaan.
Voor nu ontwikkelt Google rap door aan nieuwe toevoegingen aan de huidige wijze van zoeken. Wie weet boeken we zelfs binnenkort wel ons vliegticket direct vanuit Google.
Maar als antwoord op de vraag hoe ontwikkelen search en sociaal media zich de komende 10 jaar: search zal naar mijn verwachting veel meer gebaseerd worden op de informatie beschikbaar vanuit sociaal media. Of google nr. 1 blijft dat zal de tijd ons leren..
Mobile gaat een grote rol spelen in het nieuwe search. “On spot search” wordt het nieuwe zoeken waarbij men op het moment van wens of behoefte (waar men ook is in de wereld) zijn zoekopdracht via de mobiel kan ingeven.
Handmatig invoeren of via voice search kan men on spot meteen resultaten bekijken (via street view, layar achtige methoden etc) waardoor behoefte meteen vervuld gaat worden. De connectie met slimme smsjes/banners en e-mail van partijen welke commercieel baat hebben bij de zoekopdracht (ik wil nu pizza – new york pizza smst de laatste actie voor dichtstbijzijnde filiaal) is dan zodoende geoptimaliseerd waardoor conversie ultiem zal zijn.
Over 10 jaar zal de Sociale Media een nog grotere rol hebben als het nu al heeft.
Facebook zal in die tien jaar zo’n grote monopolie hebben op Sociale Media gebied dat Google zijn grootste concurent de sociale media zal zijn.
Facebook is op dit moment booming, over 10 jaar zal bijna iedereen op Facebook een account hebben, het leven zal net als 10 jaar geleden alleen maar sneller gaan en hoe houd je je sociale netwerk bij : Facebook.
Over 10 jaar zullen er mensen zo vaak op Facebook te vinden zijn dat een goede zoekmachine op Facebook voor op het web een must is.
Over 10 jaar is dit allemaal mogelijk echter zal google vast blijven houden aan zijn zoekmachine zoals we die hedendaags ook kennen, uiteraard wel beter, sneller en er zal op een andere manier rekening worden gehouden met SEO, daarnaast zal er ,meer gebruik gemaakt worden van andere media zoals tv.
Google en Facebook , dominating the future
Google zal zeker nog bestaan over 10 jaar maar in een geheel andere vorm dan nu. Gebruikers zullen steeds meer op de hoogte zijn van de technieken die Google gebruikt en steeds meer willen weten wat Google doet met de gegevens van de gebruikers. Als Google deze gegevens niet prijs zal geven zullen veel gebruikers op zoek gaan naar alternatieven die meer openheid van zaken geven.
Ook zal Google steeds onderzoek moeten doen naar de nieuwste technieken op internet om de concurrentie voor te blijven en aan de wensen van de steeds kritischere gebruiker te voldoen. Om dit te bereiken kunnen ze strategische allianties aangaan met bedrijven die al over deze nieuwste technieken beschikken.
Naar mijn mening gaan sociale netwerken als Twitter en Facebook nog een grote groei doormaken en kunnen deze partijen door slim te handelen ook een soort rol van zoekmachine vervullen. Twitter is als het ware een grote kennisbank waar iedereen zijn of haar mening en kennis over bepaalde onderwerpen kan delen. Mensen vertrouwen de mening van andere consumenten meer dan de veelal gemanipuleerde zoekresultaten van Google.
Nu ligt er nog de uitdaging om de zogenaamde “fun tweets” te onderscheiden van de serieuze tweets.
Een voorspelling geven voor 10 jaar is wel wat veel. Gewoon nattevingerwerk. Hoe dichterbij de gevraagde toekomst is, hoe makkelijker het is om te voorspellen hoe dat loopt (Wet van Baaijens, vrij naar Nico Baaijens), dus van twee jaar kun je het wel zeggen…maar 10?
Dus de toekomst van Search volgens mijn 10-jaren idee:
De eerstkomende jaren zal Google ongetwijfeld meer sociale media resultaten laten zien, die trend is nu al gaande. Twitter zit er al in immers. Facebook komt ook wel binnen nu en twee jaar. Bookmarkwebsites zoals Delicious zullen denk ik ook meer meegenomen gaan worden. De manier waarop die url’s getagd worden zorgt voor een goede bron aan data over websites.
Oja, en trouwens, sociale netwerken heten over 10 jaar geen sociale netwerken of social media meer, dan is het zo enorm gewoon dat we eindelijk van die hype-termen af zijn. Dan heet het gewoon ’the cloud’.
Google zal ook zeker blijven bestaan, maar Bing zal zich meer en meer richten op insite zoekmachines. Niches dus. Bing als portalzoekmachine zal denk ik verdwenen zijn over 10 jaar. Ik denk overigens niet dat er sprake gaat zijn van ‘verslaan’. Ik denk niet dat Google een eigen sociaal netwerk gaan opzetten. Dat hadden ze namelijk allang kunnen doen met de kennis uit Blogspot en Orkut wereldwijd. Ze zullen volop gebruik maken van de data uit andere netwerken, dat wel. Of Google koopt Facebook, zijn ze meteen klaar.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat in 10 jaar de techniek zo hard gaat veranderen, dat het nog maar de vraag is of we er tegen die tijd nog een label op kunnen plakken. Over tien jaar lopen we namelijk allemaal met virtuele brillen op ons hoofd en kunnen we met vingerbewegingen of knippenbewegingen van de ogen informatie opvragen over zowat iedereen op straat, afhankelijk van hoeveel deze persoon heeft gedeeld met de cloud. Ik denk niet dat er dan nog een groot Google logo in je scherm staat. Search zal zo vanzelfsprekend overal geintegreerd zijn, inclusief advertenties die niet meer van zoekresultaten te onderscheiden zijn omdat ze zo gepersonaliseerd zijn, dat niemand zich nog afvraagt waar het vandaan komt en of het wel betrouwbare informatie is. Die informatie komt namelijk uit algoritmes die tegen die tijd allerlei betrouwbaarheidschecks ingebouwd hebben, met inderdaad: hulp van vriendennetwerken. Beloningssystemen als kudos, sterren, punten, badges etc gaan een grote rol spelen daarin. En op elk ander apparaat wat je gebruikt zal search op dezelfde vanzelfsprekende manier aanwezig zijn.
En tot slot: heel veel vakgebieden zullen een grote overlap gaan vertonen. Ik denk dat je over 10 jaar marketing, pr, ict, psychologie en sociologie (en vast nog wat) niet meer los kunt onderscheiden. Dat werkt dan zo samen dat wij als consument alleen nog de informatie krijgen waar we behoefte aan hebben, op de manier die wij willen, en dat we amper nog hoeven te zoeken. De informatie IS er gewoon en wordt aan ons gedrag gekoppeld, aan onze interesses, met wie we omgaan, virtueel of IRL en als het verkeerde informatie voor ons is, kunnen we dus een slecht cijfer, sterretje of andere negatieve beoordeling geven. Zo wordt Search steeds meer geleid door ons, in plaats van door de aanbieders van informatie. Goedkoopste tickets vinden? Dat doet zo’n search dan wel voor je, maar tegelijkertijd zal die ook kijken naar welke partij de beste service (desgewenst) biedt, waar je nog extra beenruimte kunt boeken en meer van die dingen en zal je direct de juiste pagina voorschotelen, of sterker nog, direct het besteloverzicht tonen zodat je alleen nog hoeft te accorderen en betalen (wat vervolgens ook automatisch gaat). En dat dan op basis van je eigen voorkeuren.
Dus ik zeg: cloud, virtual reality, integratie (in alles), voorkeuren en interesses, beoordelingssystemen, automatisch, vanzelfsprekendheid
We lijden allemaal aan het horseless carriage syndrome: iedereen ziet de technologie van de toekomst door de ogen van de technologie van nu. Quinten zegt hierboven bijvoorbeeld: “Facebook is op dit moment booming, over 10 jaar zal bijna iedereen op Facebook een account hebben [..]”. We zijn geneigd het heden door te trekken naar de toekomst. Begrijpelijk, maar in mijn ogen een onjuiste voorstelling van zaken.
Ik denk dat we het over 10 jaar amper zullen hebben over het internet. Het begrip “het internet” zal in dan dezelfde associatie oproepen als nu “de snelweg”, of “het riool”. In 2020 is het internet ingebed in alles, in je persoonlijke device, je huishoudelijke apparaten, je auto, je tuin, je afwas. Alle data producerend en verwerkend. Het is een infrastructuur geworden waar we amper nog bij stil zullen staan. Internet is niet meer een ‘virtuele’ wereld.
Achter de vraag hoe in de toekomst het zoeken er uit zal zien, zit volgens mij een grotere andere vraag. Wat is de toekomst van data? Ik denk dat het in 2020 zal gaan over data, Open Data. Gegevens worden steeds meer openbaar en semantisch met elkaar gelinkt. Alle data is volledig gratis toegankelijk, copyright is illegaal. In ruil voor die gratis data lever jij als gebruiker jouw gebruikgedrag aan de verstrekker. Wil je uitgesloten worden van die informatie-mining, dan moet je daarvoor betalen.
De dominantie van Google zal doorgaan. Het bedrijf zal op steeds meer gebieden actief worden. Vooral wat betreft entertainment zullen we nog veel van Google kunnen verwachten.
Life in the future will be an Open Experience, hosted by Google.
De toekomst van search, blijft natuurlijk lastig te voorspellen.
Feit is dat Google een werkwoord is geworden en een gewoonte van veel mensen. Dit zal niet zomaar verdwijnen. Een gedeelte van de markt die Google nu bedient zal verschuiven naar social platforms. Daar is geen ontkomen aan door de dominante positie die social platforms hebben in totale internet tijd besteding.
Mijn belangrijkste vraag is: blijft een platform als Google door het doorzoeken van alle platformen/sites niet veel handiger in gebruik dan social search in profielen en status updates?
Met de groei van informatie op web blijft search de belangrijkste plaats innemen binnen de marketingmix. De relevantie bepaalt of Google in staat is om succes te blijven laten zien.
De succesvolle zoekmachine houdt rekeningen met beoordelingen en ervaringen van de kritische massa. Wat deze waardeert zal als relevanter worden beschouwd. Een succesvolle zoekmachine houdt dus rekening met factoren als:
– Goed bezochte pagina’s en beoordelingen op review-sites als zoover.nl.
– De integratie met vergelijkingssites als independer.nl en kieskeurig.nl.
– Gebookmarkte websites op social bookmarking-sites als delicious.com.
– Statistieken van individuele websites; de integratie met statistieken (Google Analytics) speelt daarin een belangrijke rol.
– De populariteit van publieke hotspots, oftewel A-locaties. Websites gekoppeld aan plekken waar mensen vaak komen (zoals het Leidscheplein) worden beter gevonden.
– De integratie met sociale mediaplatformen.
Verfijning speelt een belangrijke rol. Door de koppeling van data van bestaande websites zal een zoekmachine beter en slimmer maken. Optimalisatie voor zoekmachines wordt moeilijker omdat volume noodzakelijk is om hoog te staan.
Momenteel acht ik Google het beste in staat om deze rol te blijven vervullen!
Search … daar moet ik eens een goed boek over lezen …
Ik denk dat search altijd toekomst zal hebben, er is immers altijd een vraag (en antwoord). Alleen de manier waarop zoeken mogelijk zal zijn, kan ik nog niet zo goed wat over zeggen. Het Internet bestaat ook niet meer zoals we dat kenden, en corporate gezien is het niet voldoende als je zegt ‘we zitten op internet’ en je bedoelt een website. Je bent online met een website, een app, via social media, en …? Het zoeken zal wellicht (meer) verbonden gaan worden; het antwoord mag van mij op twitter staan, op een website of in een app te vinden zijn bijv. Alleen hoe (google e.a.) dit gaan aanpakken, en of er compromissen te sluiten zijn (bijv. ri. facebook)… who know’s. But at the end: ja, search blijft bestaan. Al is het maar om verticaal via een medium te zoeken.
“Wat is de toekomst van search?”
De toekomst van search zal heel anders inelkaar steken dan tegenwoordig het geval is. Er wordt veel meer de koppeling gelegd met realtime informatie. Niet slechts meer een Pagerank die bepaalt hoe hoog je komt. Nee, hoe vaak hebben mensen het over je, waar, wie, op welk moment, etc. Denk aan de integratie van nieuws via Twitter of Facebook in zoekmachines. Om al niet te spreken over de plaatsjes en informatie via apps.
Zoekmachines gaan hun horizon verbreden en de informatie uit sociale netwerken, beter indexeren. Openbare gesprekken op Twitter, Hyves, Facebook en dergelijke worden dan allemaal zichtbaar. Er wordt dan hopelijk ook echt wat met die informatie gedaan.
Ik geloof wel in het feit dat Google zal blijven bestaan. Denk wel dat de macht van zoekmachines de komende jaren zal gaan dalen. Ze zitten op dit moment al op een toppunt, dus de kans is groot dat dat minder zal worden vanwege alternatieven. Daarom moeten zoekmachines steeds creatiever worden, zodat de gebruiker wilt terugkeren.
En in Bing vs. Google of Facebook vs. Bing/Google, daar geloof ik allemaal niet zo in. Je kunt de platformen ook naast elkaar gebruiken. Want Twitter voorziet mij in mijn dialoog behoefte, terwijl ik in Google meer op zoek ben naar informatie. Ieder platform heeft haar eigen toegevoegde waarde en daarom vind ik het geen ‘vs.’ maar ‘&’
Succes en ps. leuke actie Matthijs ;-)!
Zoeken via een webbrowser is in 2020 natuurlijk erg passe! Waarom zou je nog een browser willen gebruiken als je het antwoord meteen je hersenpan in kan schieten…
Het zal niet lang meer gaan duren voordat iemand “echt” online gaat en zijn hersenstam koppelt aan het internet. Dan pas krijg je echt instant messaging, social media en realtime search! Je staat altijd in contact met je vrienden en krijgt jouw gewenste informatie “telepatisch” doorgestuurd.
De uitdaging van partijen zoals Google en Facebook is om al deze informatie te kunnen converteren naar hapklare brainwaves en te zorgen de “zoekopdrachten” vanuit het brein kunnen worden uitgelezen. Welkom in een echte online wereld!
De toekomst van search.
Ik herinner me nog dat ik 12 jaar geleden op school leerde googlelen. Sindsdien is er veel gebeurd, veel bijgekomen, maar de search engine van google blijft bestaan en is het meest bekende onderdeel van google. Omdat er steeds meer media bijkomen, wordt informatie steeds meer versnipperd. De juiste informatie zo snel mogelijk vinden, zal hierdoor alleen nog maar belangrijker worden. Als google kan blijven bewijzen dat je via google zo effectief en efficiënt mogelijk kunt vinden wat je wilt vinden, dan zal google zeker blijven bestaan. Wel zal het hiervoor wellicht samen moeten werken met social media of andere sites.
Er zal vast en zeker nog volop geïnnoveerd worden door google, maar als google kan bewijzen altijd de beste te zijn in het zo snel en zo goed mogelijk vinden van de informatie waar de consument naar op zoek is, dan zal het zeker een belangrijke positie blijven houden.
(Mobile) Search zal resultaten aanbieden op basis van on-en offline gedrag, rekening houdend met onze gewoontes. Deze resultaten zullen gebaseerd zijn op lokatie, historie, gedrag, gedrag van vrienden, tijd, huidig gezelschap, huidige hot topics. De zoekmachine zal ons vertellen wat wij op dat moment op die plaats interessant vinden.
Verder zal een zoekmachine meer resultaten opdringen, en jouw jaar-agenda beheren. Google herinnert je eraan jou jaarlijkse shortski te boeken, je polis al dan niet te verlengen, je bloembollen tijdig te planten…
Dmv profiling zal google je ook op nieuwe interesses en hobbies wijzen, waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben dat je ze leuk vond!
De toekomst van search? mmm Ooit in een verre toekomst zal de mens geen gebruik meer maken van tekst. Search d.m.v video of audio? Youtube zal de komende jaren zijn rol gaan uitbreiden.
Social media gaan komende jaren nog enorm veranderen. Kennis wordt meer en meer in de diepte gedeeld.
(Be)zoekers maken steeds duidelijkere keuzes waardoor leveranciers beter moeten gaan luisteren naar hun klanten. Oude vormen van communicatie, 1op1 zullen gaan herleven, daar waar gunfactor belangrijk is.
Google zal belangrijker worden maar dan niet in het aansturen van de massa. Kwantiteit in stats gaat het afleggen tegen kwaliteit. Social media en zoekmachines gaan meer en meer samenwerken waardoor uiteindelijk gerichter gezocht en gevonden zal gaan worden. Kortom: Google gaat groter worden door samen te werken met social media. Niches zullen meer succeskansen krijgen hierdoor.
Om maar even met de existentiële deur in huis te vallen: als informatie al wordt geleverd voordat de ontvanger er naar op zoek bent, kun je het dan nog search noemen? Een koelkast die automatisch eten bestelt, een zoekmachine die je herinnert je bollen te planten, het is leuk, het is handig, het gaat zeker gebeuren maar nee, het is geen search. Search is per definitie “pull”.
Social media zal bij de waardebepaling van informatie een steeds grotere rol spelen. Genoemd worden op Twitter, Facebook en andere kanalen geeft een hoge social ranking, wat een belangrijke factor zal worden in zoekalgoritmes.
Waar search nu vooral text-based is, zal audiovisuele search zal een enorme vlucht nemen. Google Goggles zijn de eerste babystapjes, maar het zal verder en verder gaan. Kwestie van tijd voordat je bij het zappen met je telefoon een foto kan maken van je TV waarop IMDB meteen vertelt wat voor film het is. Ook hier komt de social ranking om de hoek kijken. Zie je bij de AH een fles wijn, dan weet je via een foto van het etiket binnen de kortste keren of ie goed is of niet. Waar je nu nog een minuut zou lopen pielen is de snelheid over een paar jaar geen issue meer: voicegestuurd is het een kwestie van seconden. Gezichtsherkenning wordt, waarschijnlijk tot afgrijzen van velen, steeds belangrijker. Je ziet een leuke meid (m/v) lopen op straat, je maakt een kiekje met je mobiel en binnen 10 seconden weet je of ze single is, waar ze woont, waar ze werkt en wat voor informatie ze al niet meer op haar online profielen heeft gezet.
Zoekmachines zullen een steeds grotere rol gaan spelen in waarheidsvinding en het opvangen van het sterfbed van veel massamedia. Als bv. Trouw, het NRC, het AD verdwijnen, hoezeer kan het publiek dan nog aan op de objectiviteit van de resterende Volkskrant en de Telegraaf? Als regionale kranten verdwijnen, waar haalt men dan zijn lokale informatie vandaan? Serieuze online journalistiek ontbreekt nog en/of blijft teveel hangen in de relaanpak van GeenStijl en consorten, en krijgt daarmee geen serieuze antwoorden los van de personen en instanties die ze kunnen verschaffen. Antwoorden waar de consument c.q. het individu wél naar op zoek is. De uitdaging voor search is dus in toenemende mate niet alleen om *relevante* informatie te bieden, maar juist ook om objectieve, juiste, waarheidsgetrouwe informatie te leveren. M.a.w. de gekleurdheid van informatie wordt een factor in search.
Een deel van de privacydiscussie zal worden opgevangen door keuzevrijheid. Waar privacysettings nu vooral toegepast worden op sociale netwerken, zullen ook searchkanalen die steeds meer krijgen. De kwaliteit van search (denk aan relevantie, snelheid, functionaliteit) zal in toenemende mate afhankelijk worden van de hoeveelheid persoonlijke informatie die een gebruiker bereid is af te staan. Deze ontwikkeling zal deels worden opgelegd vanuit de politiek, maar deels ook worden gepusht vanuit bedrijven als Google zelf. Als iemand er bewust voor kiest om gegevens af te staan, legitimeert dan immers in zekere zin het vergaren van die gegevens en bovendien weet je dat de gebruiker er geen probleem van zal maken.
De discussie zal gaan oplaaien over de macht van informatie. Overheden kijken steeds meer met argusogen naar Google, maar hoe langer hoe meer zal de vraag zich opwerpen of overheden wel in staat zijn Google aan te pakken. Wanneer bereikt het bedrijf het stadium dat het machtiger is dan de EU, of machtiger dan de VS? Het Westen heeft aan de ene kant te maken met een oprukkend China, maar aan de andere kant staat een bedrijf dat zóveel informatie heeft, zóveel kennis beheert en zóveel gegevens verzamelt over alles en iedereen, dat ook dat een steeds grotere factor wordt op het wereldtoneel. Als Google niet door een moedige Neelie 2.0 gedwongen wordt zich op te splitsen, is het niet onrealistisch dat het over een jaar of 10 een serieuze speler is in de wereldpolitiek. Orwell zou het niet beter kunnen bedenken.
Binnen een jaar of 5 zullen sociale netwerken, zoekmachines, mobile Apps, feeds etc op zo’n wijze geïntegreerd zijn om de informatie overload het hoofd te kunnen bieden, dat we tegen die tijd kunnen stellen dat we zelf niet langer meer zoeken naar nieuws, producten, merken etc, maar dat zij ons zoeken en voorbij komen in onze streams op basis van relevantie op elke unieke persoon die gebaseerd is op vertoond internet gedrag, tijd en plaats.
In 2020 zoeken we minder via woorden en woordencombinaties, maar meer door een tekening, afbeelding of ander soort beeldmateriaal als zoekopdracht in te voeren. Ditligt naar mijn mening dicht bij het denken in beelden. Het zoeken op zichzelf sluit daardoor tegen die tijd beter aan op de klantbehoefte.
In de toekomst blijft google nog steeds king maar het machtige en alwetende Google kan niet in alle informatiebehoeften blijven voorzien.Realtime gedachtes van gebruikers, mensen die dingen wensen, willen, doen en beleven kunnen we niet in de google zoekresultaten terug vinden. We gaan in de toekomst steeds meer diensten gebruiken zoals twitter. Wat is er nou mooier om te zoeken tussen duizenden verschillende gedachtestromen van miljoenen mensen over de hele wereld. Deze ontwikkeling kan google natuurlijk niet blijven aankijken en een overname of een samenwerking tussen beide partijen kan volgens mij niet uitblijven.
Twitter wordt in de toekomst en misschien nu al een aanvulling op je zoekresultaten en het begrip twitteren krijgt een net zo grote inpact als het wordt googlen.
Google bestaat zeker nog in 2020, maar zal veel meer omvatten dan de zoekmachine zoals nu bekend. Door verdere verbetering van real time indexatie van o.a. social media kun je snel de meest actuele vragen beantwoord krijgen en andere mensen vinden die soortgelijke vragen/problemen en oplossingen hebben.
Internet zal minder concreet en zichtbaar zijn en wijdverspreid met zo’n 4 miljard gebruikers. Nieuwe technieken van mobiel internet op smartphone, laptop en tablets zullen met veel hogere snelheden de vaste internetaansluitingen langzaam gaan verdringen.
In 2020 kun je via je persoonlijk geoptimaliseerde Google omgeving aangeven wat je voorkeuren zijn. Dan ‘praat’ je navigatiesysteem waarschijnlijk met je badkamer, om het bad vol te laten lopen met water dat net iets te heet is. Je auto bepaalt zelf waar nog een parkeerplek is, en als je dan de badkamer inloopt, is je bad gereed met water dat op de juiste temperatuur is.
Dit is een onderwerp om over na te denken. En vooral op de vraag waar we momenteel staan.
Zijn we tevreden met de huidige zoekmachines? wat kan er beter?
Ik denk dat de volgende 4 ontwikkelingen zullen plaats vinden op het gebied van search:
o Visueel search. Niet meer zoeken op basis van zoekwoorden. Er zal gezocht worden op basis van gezichtsherkenning, kleuren en vormen. Door het maken van een foto gaat de zoekmachine op zoek naar resultaten. Maak een foto van een persoon en kom erachter wie het is, wat hij/zij heeft gestudeerd, hoe groot is zijn/haar netwerk et cetera. Maak een foto van bijvoorbeeld een kleding stuk en kom erachter van welk merk het is, wat de prijs is en door wie het gemaakt is. Maak een foto van een kleur of een vorm en kom erachter wat het is. Ga zo maar door! De visuele wereld gaat voor ons open!
o location based search. De zoekresultaten zullen gebaseerd zijn op de Real Life omgeving. Oplossingen op vragen zullen worden gevonden in de offline wereld. Bijvoorbeeld Piet Jansen is aan het winkelen en heeft trek in een broodje met buffelmozzarella, pomodoritomaten, pesto en pijnboompitjes daarnaast wil hij een cappuccino drinken. Maar hij wil niet zomaar een cappuccino! Hij wil een cappuccino waarbij zijn naam is vermeld op de melk. Hij pakt zijn mobieltje en typt de volgende zoekresultaat in: ‘broodje met buffelmozzarella, pomodoritomaten, pesto en pijnboompitjes’ en ‘Cappuccino met latte art figuren’. De zoekmachine gaat op zoek naar de beste oplossing in Real Life. Piet hoeft niet meer te vragen in verschillende cafeetje. De zoekmachine zal naar dat ene cafeetje zoeken waar hij zowel zijn broodje als cappuccino kan krijgen. De zoekresultaten zullen zich aanpassen aan de omliggende omgeving. De location based search zal ook werken als Piet in Amsterdam is en zoekt op ‘de laagste rente’. De zoekmachine gaat opzoek naar een bank in Amsterdam met de laagste rente.
o ‘quality search’ dit zijn zoekmachines die kwalitatief‘de beste’ content weergeven. Veel Google gebruikers denken dat de content in de zoekresultaten kwalitatief het beste is, maar het tegendeel is waar. Bij quality search is SEO ondergeschikt en zullen de top resultaten afhankelijk zijn van de kwaliteit van de content. Content zal gekwalificeerd worden op aspecten als: relevantie, actualiteit, continuïteit, controleerbaarheid en bruikbaarheid zullen. Bij quality search gaat het niet alleen om de content maar ook om de auteur. De auteurs zullen gescand worden, ze worden beoordeeld op hun toegevoegde waarde. Wat is de meerwaarde van de auteur in de relatie tot het artikel. De volgende vragen zullen van belang zijn: wie is de auteur (is het een autoriteit), welke opleiding heeft de auteur gevolgd en wat is het (zakelijk en sociale) netwerk van de auteur. De auteur zal gescand worden bijvoorbeeld een koppeling met de sociale profielen(en misschien wel met gegevens uit bijvoorbeeld het DigiD profiel).
o social search. Over deze ontwikkeling wordt de laatste tijd al meer over gesproken. De zoekmachine zal gekoppeld zijn aan de sociale netwerken. Zoekresultaten zullen mede bepaald worden aan de hand van de volgende aspecten: wat vinden jouw vrienden leuk, welke sites bezoeken je vrienden en wat zeggen jouw vrienden over bepaalde producten, diensten, mensen en over bepaalde content. De sociale kwaliteit is belangrijk bij social search. Sociale kwaliteit zal bepaald worden aan de hand van de volgende componenten: zelfredzaamheid, sociale cohesie en sociale insluiting van jezelf en jouw vrienden. Hoe hogere de score op deze componenten hoe grotere de autoriteit zal zijn van dit persoon.
Groetjes!!
En succes iedereen!!
Google is veel meer dan alleen een zoekmachine en met de overnames van de afgelopen jaren ben ik er van overtuigd dat Google er over 10 jaar zeker nog zal zijn. Vraag is alleen in welke vorm? Na de tot nu toe onsuccesvolle pogingen om zelf een social media platform te starten zullen ze zich bij Google moeten beraden over een nieuwe strategie om grip te krijgen op social search. Ik verwacht dat Google teruggaat naar waar ze goed in is, namelijk de techniek. Door samenwerking kan Google absoluut een groot aandeel in de markt behouden. Dat die markt er anders uit zal zien is logisch. De afgelopen 10 jaar heeft Google niet stil gezeten, en zal dat ook niet in de komende 10 jaar doen. Bovendien heeft Google met YouTube een 9 procent aandeel in Social Search (bron: Statcounter.com) en is daarmee nog steeds groter dan bijvoorbeeld Twitter met 7 procent. Daarnaast is het aandeel van Google in Mobile Search 97 procent, een markt die mogelijk nog belangrijker wordt dan social. Nee, Google zal nog wel even blijven bestaan.
Andere zoekmachines hebben door deze nieuwe kanalen wel nieuwe kansen gekregen, en met de samenwerking tussen Bing en Facebook zal Google het nog wel moeilijk krijgen, maar wie zegt dat Facebook over 10 jaar nog bestaat? De techniek gaat razend snel en Google weet als geen ander nieuwe zoektechnieken te ontwikkelen. Met deze kerncompetentie zal het de komende tien jaar een interessante partner blijven voor alle online platformen. En daarmee toegang behouden tot het grootste deel van alle (relevante) online content.
Hoe search er over 10 jaar uitziet is moeilijk te voorspellen. Technisch zal multimedia steeds meer geïntegreerd worden in de zoekresultaten, maar ook de zoekopties. Denk bijvoorbeeld aan zoeken op kleur, vergelijkbare beelden, spraakherkenning of realtime vertalingen. Daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van in welke mate mensen de zoekmachines toegang geven tot persoonlijke gegevens om zoekresultaten relevant te maken.
Waar de search plaatsvindt is misschien makkelijker te voorspellen, namelijk: overal. Elk apparaat en website – als die dan nog in de huidige vorm bestaan, maar dat is een andere discussie – zullen een zoekfunctie hebben. De winnaar is degene die op de achtergrond de meeste en beste content en search technieken bij elkaar weet te brengen. Naar mijn mening over 10 jaar nog steeds Google.
Zoekmachinemarketing is Google. Google is en blijft Google, en zal zich als zodanig ook verder ontwikkelen. Nieuwe zoekgerelateerde diensten zullen aanslaan en nog veel meer probeersels zullen mislukken en sterven een stille of juist veelbesproken dood. Ik verwacht niet dat er over 10 jaar een nieuwe partij is opgestaan, die het ‘zoeken en vinden’ op internet als dominante speler heeft overgenomen. Gebruikers zullen nog steeds Google gebruiken. Simpelweg omdat Google in staat is (of zou moeten zijn) om het zoeken -en vooral vinden- te blijven ontwikkelen en als beste aan de gebruiker aan te blijven bieden. Wel door steeds meer nieuwe bronnen mee te nemen bij het vertonen van resultaten, je klikgedrag op andere websites, koopgedrag en andere factoren erbij te betrekken. Factoren waarvan we op dat moment denken “Hoe komen ze erop? Geniaal!”
De presentatie van de zoekresultaten zal ook wel anders worden dan de top-10 zoals we die nu al een paar jaar kennen. Maar de essentie zal wel overeind blijven. Als je iets zoekt en waar je ook iets zoekt, Google speelt er ongetwijfeld een (hoofd)rol in. Bedrijven krijgen nog meer mogelijkheden om hun klanten via Google te bereiken, nóg slimmer en effectiever dan op dit moment. Adverteren in Google wordt daarmee voor een nog bredere groep bedrijven dan op dit moment interessant en rendabel.
Efficiënt en effectief zoeken wordt mijns inziens steeds belangrijker. Begin september kwam Google met Instant Search, waarmee men enkel inspeelt op het zo snel mogelijk vinden van de gewenste resultaten. Enkele dagen geleden is de nieuwe zoekmachine Blekko online gekomen. Deze zoekmachine filtert de spamsites eruit, zodat gebruikers zo effectief mogelijk naar de gewenste websites kunnen navigeren. Mijns inziens zit hier de toekomst! De vraag is welke zoekmachine of welk sociaal netwerk op de genoemde behoeften van de nieuwe internetgebruiker inspeelt.
Mijn visie op de toekomst van ‘zoeken op het web’ is dat Google haar activiteiten meer gaat centraliseren op bepaalde onderwerpen. Daarmee bedoel ik dat zij de focus van ‘alles en breed’ naar ‘specifiek en beperkt’.
Google vertegenwoordigt op dit moment alle content op het internet. Zoeken naar de juiste informatie is daarom een vak apart (niet voor niets zijn er tal van opleidingen tot informatiespecialist). Dit zal, door de extreem toenemende informatiehoeveelheid op het internet, steeds complexer worden.
Ik stel mij voor dat Google zich steeds meer gaat richten op bepaalde kennisgebieden, bijvoorbeeld auto’s. De zoekresultaten zullen gerangschikt worden naar wellicht de omzet of marktaandeel. En dit gaat door tot op vele niveaus (auto’s Nederland, auto’s Gelderland, auto’s Arnhem). Hierdoor wordt het zoeken voor de gebruiker een stuk makkelijker en is de kans groot dat hij/zij de gewenste informatie vindt.
Google zal meer en meer de diverse kanalen gaan beheersen. De eerste ingang is nu met Google TV. De wijze waarop dit het televisiekijken zal beínvloeden is meteen typerend voor hoe Google zich zal ontwikkelen. Niet een zoekfunctie maar een integratie van surf-, televisie kijk en audio luister-gedrag, facebook (of soortgelijk) interesses (en likes) en een integratie van realtime communicatie als twitter en telefoon zal het nieuwe zoekgedrag standaardiseren. Direct bij opstarten wordt een pakket van interessante artikelen, nieuwsitems, televisie uitzendingen en tweets aangeboden. Een doorontwikkelde versie van IGoogle dus. Door het zoekgedrag ook zichtbaar te maken voor anderen kunnen deze realtime inspringen op de informatie die jij zoekt en kunnen bedrijven promotie aan deze zoekfuncties hangen.
Ook zal een melding gemaakt worden aan online aanwezige personen die dezelfde achtergrond hebben.
Jouw neef in Nijmegen kan jou dus realtime tips geven als jij in Los Angeles zoekt op de handleiding van de nieuwe IPhone. Immers, deze neef heeft ook de IPhone en is op dat moment online actief. Of zodra jij afstemt op Robinson Eiland krijgt je buurman die net op dat moment ook dat programma kijkt een melding en kunnen jullie bediscussieren wie er uit het programma gestemd moet worden.
Keyword: integratie, integratie, integratie…
Google zal toch nog wel even de beste manier van search en dus ook marketing blijven? De zoekfunctie niet alleen voor alle geïndexeerde informatie, maar juist ook voor alles wat er op sociale netwerken wordt gepost. Waarom zou je, ook al ben je een social media freak, op vier vijf sociale netwerken de zoekfunctie gebruiken? Google blijft alles bundelen, zodat ze ook alle advertenties zelf kunnen blijven verzorgen.
Search uitbreiden? Vraag het Google! Anoniem, als privacy er nog toe doet over 10 jaar, teksten uit emails, documenten en agenda’s gebruiken om de zoeker de informatie te geven die hij zoekt. Ook de locatie van gebruikers zal de zoekfunctie uitbreiden, zodat Google zelfs voor het eerste karakter wordt ingetikt, al kan voorspellen wat jij gaat vragen.
Als we de lijn van afgelopen jaren volgen is te zien dat search steeds persoonlijker wordt, en ik verwacht dat deze lijn zich verder voort zal zetten. Sociale netwerken spelen een steeds grotere rol in ons leven en je hoort er als bedrijf bijna niet meer bij als je hier geen gebruik van weet te maken.
De toekomst van search zie ik nauw samenhangen met de technologische ontwikkeling. Er zijn verschillende sociale netwerken waar wereldwijd miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Een grote ergernis is het steeds weer opnieuw moeten inloggen. We zien nu al toepassingen waarbij deze handelingen geautomatiseerd worden. Websites integreren social media waardoor je meteen via de website een tweet of een “like” door kan geven aan je sociale netwerk. Binnen 10 jaar zal het mogelijk zijn om met een pasje of vingerafdruk op een willekeurige computer in te loggen waarbij je meteen ingelogd bent in je persoonlijke profiel. Je bent dan meteen ingelogd op Facebook, Twitter en Flickr.
Een tweede veel voorkomende ergernis is de ‘noodzaak’ om tientallen kortingskaarten op zak te hebben, of anders het risico lopen een koopje mis te lopen. Ook hiervoor zie ik binnen 10 jaar een integrale toepassing komen. Danwel in de vorm van een digitaal vingerafdruksysteem, wat wellicht het komende decennium nog te kostbaar zal zijn om grootschalig in te voeren, danwel door het invoeren van één universele pas. Deze informatie kan aan het persoonlijk profiel gekoppeld worden. Denk hierbij aan de registratie van klantenkaarten zoals de “Bonuskaart”, waarmee je gehele aankoopprofiel bij die supermarktketen wordt bijgehouden.
Search zal de integrale oplossing vormen om informatie en producten te vinden die aan jouw persoonlijke wensen voldoen. De zoekmachine kan hierdoor gebruikt worden als uitgebreide webwinkel. Door middel van alle via het persoonlijk profiel beschikbare gegevens, in combinatie met je surfgeschiedenis, wordt je naar producten en diensten geleid die het meest aan jouw voorkeuren voldoen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de producten die je hebt gekocht, maar wordt ook een analyse uitgevoerd op het soort winkels en bedrijven waar je de voorkeur aan geeft. Heb je voornamelijk registraties van o.a. Harrods, Dolce&Gabbana; en Porsche Owner Services, dan zal Google je niet als eerste naar Zeeman leiden wanneer je op zoek bent naar een blouse.
Zo wordt SEM ook steeds interessanter; de gevonden hits liggen dichter bij het profiel van de zoekende, waarop de kans op een aankoop per klik toe zullen nemen.
@Melvin: Haha, mooi dit. Ik zou voor de volledigheid nog wel even je tekst eronder plakken. Strenge uitgevers tellen slechts 15 woorden, één url en een smiley…. 🙂
@mgvandenbroek bij deze dan;
Google is ongeveer een jaar geleden begonnen met het personaliseren van de zoekresultaten. Dit gaat de komende jaren denk ik nog veel meer uitgebreid worden. Niet alleen worden de zoekresultaten weergeven van de website die je vaker bezoek maar er zullen ook standaard resultaten van personen uit je netwerk worden weergeven. Deze week ben ik met de optie Social search van Google in aanraking gekomen en ik vond dit een grote vooruitgang. Hierdoor komt de focus meer te liggen op betrouwbaarheid. Google blijft natuurlijk de strijd aan gaan om het beste en betrouwbaarste resultaat op nummer 1 te krijgen.
Zoekmachines worden steeds slimmer. Er wordt onthouden wat je in het verleden naar heb gezocht. Door de data die Google over je beschikbaar heb wordt er een soort profiel over jou samengesteld. Aan de hand van dit profiel en je zoek geschiedenis worden de meest relevante zoekresultaten weergeven. Stel je voor dat
Google is begonnen met het rijtje van 10 zoekresultaten, na verloop van tijd is er van alles bij gekomen door Universal search. Ik denk dat het rijtje van 10 zoekresultaten helemaal gaat verdwijnen. Misschien wordt het wel iets in de vorm van het Google wonderwheel.
Waarom niet bij locatie gebaseerde zoekopdrachten gelijk al soort full screen Google maps weergeven. Waarom niet bij persoon gerichte zoekopdrachten in het midden van de pagina een foto weergeven met daarom heen de sociale activiteit en resultaten van de betreffende persoon. Zo zijn er natuurlijk heel veel vragen die ik me zelf stel. Search engine optimization zal daarom ook blijven veranderen. Search engine optimizition wordt daarom ook nooit “dood”. Elke keer als Google een nieuwe verandering door voert in het algoritme of aan de frontend zijn er altijd weer mensen die vinden dat SEO nu echt “dood” is. Waarom spelen ze niet juist in op deze vernieuwing door er gelijk gebruik van te maken en zo de eerste te zijn?
En dan nu misschien wel de belangrijkste verandering die gaat komen. Misschien is het wel beter om het een vernieuwing te noemen.
Een goed voorbeeld is het woord “Pizza”. Zodra ik zoek op het woord “Pizza”wil ik bovenaan het resultaat van de dichtstbijzijnde en beste pizzeria krijgen. Nu krijg ik als eerste het Wikipedia resultaat. Bedankt Google maar ik weet wel wat een Pizza is. Als ik midden in de stad zit in Amsterdam en een mobiele zoekopdracht uit voer wil ik zeker de beste en dichtstbijzijnde pizzeria als eerste resultaat. Nu zullen ze hier ook wel over aan het nadenken zijn bij Google, maar wat ik probeer te zeggen is dat search directer wordt.
De applicatie layer voor mobiele telefoons is daarom zeker iets dat gaat groeien. Met layer kan je een laag over het zicht leggen op je telefoon. Google zal ongetwijfeld hier ook iets mee gaan doen. Als ik via een applicatie het wordt pizza intyp wil ik direct zien welke pizzeria’s er in de buurt zitten.
De grootste sociale networks maken nu ook al een beetje deel uit van Search. Links die op twitter vaak worden geretweet krijgen een hogere waardering van Google. Facebook zal ook vast en zeker een belangrijkere rol gaan spelen, de people search engine misschien? Ook duurt het niet lang meer dat Google standaarden gaat aanhouden voor het aangeven van specifieke attributen binnen een website. Door de komst van HTML5 wordt er al gebruik gemaakt van de
Search wordt dus velen malen cooler, makkelijker en beter!
Google; zoekmachine’s; zelf voor de 50plussre zoals ik een must; heel handig en véél informatie die je makkelijk kunt vinden, maar elke hulp blijft welkom!
Wie weet worden de zoekmachines nog eens zo goed dat ik mezelf ermee terug vind .
De toekomst van de search: Visueel en interactief. van statische content richting multimedia interactive zoekslagen. Geen 2 woorden meer, maar plaatjes, geluid, of gedachten van je tekst kunnen worden gebruikt om je direct de beste ervaring te kunnen bieden van het vinden van de juiste informatie. Geen lange zoekslagen in resultaten meer, maar direct relevante info. Ook de adverteerder kan hier natuurlijk slim op inspelen door in plaats van trendvolger trendzetter te worden en zich zo te binden.
Het zoeken wordt zoals je het nooit gedacht had.
Geen haast, geen haast, de visies die gedeeld worden zijn interessant genoeg om te lezen en de vraag open te laten staan maarreh…… was er niet een prijsvraagje aan verbonden gedurende twee dagen? 😉
In het begin waren er de startpagina’s waar iedereen lukraak op zoek ging naar links naar een website die hopelijk antwoord geeft op vraagstuk waar de internetter mee zat. Om je website vindbaar te maken was het aanvragen van links een goede bezigheid. Het koste tijd, maar was relatief gemakkelijk te doen. Daarna was er de opkomst van de zoekmachines met uiteindelijk Google als koning (in Nederland in ieder geval). De race op de beste resultaten op de meest belangrijke trefwoorden is begonnen. Momenteel maakt de social media ook een belangrijk deel uit van bezoekers naar je website. Immers als je website in populaire profielen, hyves en twitters wordt genoemd, dan komen de bezoekers vanzelf.
De zoekmachines zullen niet gaan verdwijnen, de toekomst van search gaat wel sterk veranderen. De zoekresultaten worden steeds meer “vervuild” door afbeeldingen, social media profielen en andere, mogelijk minder interessante, zaken. Dit is allemaal beschikbaar om de gebruiker van de zoekmachine meer keuze te geven. Het wordt er enkel niet overzichtelijker op. Het is een zoekmachine, maar je moet zelf steeds meer gaan zoeken naar de juiste informatie die je wilt hebben. Uiteindelijk zal hierbinnen een splitsing gaan komen. Er zullen specifieke zoekmachines voor social media profielen gaan ontstaan, andere voor informatie, wetenschappelijke documenten en (deze kennen we nu al) voor afbeeldingen, video’s enz. Google zal op dit vlak wel eens vooruit kunnen gaan lopen en verschillende varianten van zijn zoekmachine online plaatsen, elk gericht op specifieke websites en resultaten om zo de resultaten (en advertenties natuurlijk) nog beter af te stemmen op de gebruiker.
Door deze andere manier van het zoeken en benaderen van informatie is het belangrijk dat jouw website niet enkel op de meest belangrijke trefwoorden wordt gevonden zoals nu het geval is, maar ook zichtbaar is binnen de zoekmachines welke gericht zijn op o.a. social media, afbeeldingen en artikelen enz. Immers elke bezoeker is een potentiële klant. Hierdoor moet de website interessant zijn voor zoekmachines welke artikelen weergeven maar ook goed duidelijke en interessante afbeeldingen bevatten. SEM gaat zich hierdoor ook steeds meer richten op de ontwikkelingen buiten de zoekmachines. Eerst was het belangrijk dat jouw eigen website vindbaar was, in de toekomst moeten ook je afbeeldingen, artikelen en social media profielen goed vindbaar worden. Daarnaast dien je ook vertegenwoordigd te zijn bij alle social media websites en alle trends en opkomende websites op de voet volgen.
Zoekmachinemarketing zoals we dat nu kennen is over 1-3 jaar gemarginaliseerd. Social media introduceren vertrouwen op internet en dat vertrouwen is bepalend voor de persoonlijke relevantie van content, niet een algoritme. De komende 2 jaar blijft het hebben van een contentstrategie die gebaseerd is op die algoritmes echter nog wel degelijk belangrijk.
Zou er niet al lang een uitslag moeten zijn? We zijn nu een week verder!
Allemaal,
Heel erg hartelijk bedankt voor jullie inspiratie en wervelende ideeën over de toekomst van search. Wij zijn zeer onder de indruk. De redactie van Marketingfacts, Keesjan en uitgever Van Duuren gaan zich buigen over de inzendingen en corresponderen zeer snel (deze week) de 25 winnaars via de comments! De prijsvraag is bij deze gesloten.
Matthijs
Marketingfacts.nl
Voor mijn werk maak ik vaak gebruik van Google, maar om ons relatiebeheersysteem up to date te houden kijk ik ook vaak op Linkedin, voor mij is dat dus ook een soort zoekmachine want de mensen je kan er wel vanuit gaan dat de huidige werkgever en functie klopt, als mensen promotie maken willen ze dat wel graag laten zien dus wordt het profiel denk ik wel up to date gehouden. Ook komt Linkedin steeds meer naar boven als je de naam van iemand googled.
Ik denk dat de zoekmachines steeds beter worden, mede ook doordat de gebruikers zich er meer in gaan verdiepen. Organisaties gebruiken de nodige trucjes om hoger in de zoekresultaten uit te komen en ik vind het zelf ook interessant wat de mogelijkheden ervan zijn.
De spanning stijgt…
Ook gefeliciteerd namens mij!
Namens Van Duuren Media wil ik alle winnaars feliciteren! Wij zijn heel benieuwd naar de reacties op- en ervaringen met dit boek. #zmm4
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!