ReclameReview: ABN AMRO
ABN AMRO verandert haar spaarassortiment. Van 20 naar 3 basisvormen. Om te laten zien dat de bank niet alleen luistert, maar er ook wat mee doet. Zo wordt sparen weer gewoon sparen. Deze commercial (en natuurlijk de verandering die ABN AMRO doorvoert in het spaarassortiment) speelt goed in op de paradox of choice. Klanten willen niet overspoeld worden met keuzemogelijkheden. Ze willen duidelijkheid. En ‘de bank anno nu’ zorgt daarvoor. Dat thema komt goed over in deze commercial. Het wordt alleen een beetje ongelukkig geformuleerd.
Credits:
Bureau: Selmore/Selmore Lynx
Account: Anne-Marijn Bogers, Anne-Britt van Uchelen, Mirelle Schelvis, Otto van der Harst
Creatie: Roy Frencken, Edward van der Veen
Creative director: Peter van Driel, Marcel Vosse, Diederick Hillenius, Poppe van Pelt
Flash design: Stefan van de Geer
Fotografie: Maarten van Houten
Klant: Wendy Wingelaar, Sander Bestevaar, Andius Teijgeler, Roland van Maanen
Producer: Collin Maas
RTV: Marga Bierema
Regisseur: Michael Sewandono
Strategie: Gijs de Bruijn
Traffic: Anita Hammer
Productie: Czar
Geluid: FC Walvisch
Beeld: Fisk Imaging
Postproductie: Glassworks Amsterdam
De doelstelling:
Communiceren dat ABN AMRO staat voor transparantie in het spaarassortiment.
De uitwerking:
De commercial begint over Nederland als een land van spaarders. Maar daarin zijn we met 500 spaarvormen wel wat doorgeschoten. Daarom verandert ABN AMRO haar spaarassortiment. Van 20 naar 3 basisvormen. Om te laten zien dat de bank niet alleen luistert, maar er ook wat mee doet. Zo wordt sparen weer gewoon sparen. Voor nu, voor later en voor alles daar tussenin. Dat is sparen anno nu. Bij de bank anno nu.
Het oordeel:
Deze commercial (en natuurlijk de verandering die ABN AMRO doorvoert in het spaarassortiment) speelt goed in op de paradox of choice. Klanten willen niet overspoeld worden met keuzemogelijkheden. Ze willen duidelijkheid. En ‘de bank anno nu’ zorgt daarvoor. Dat thema komt goed over in deze commercial. Het wordt alleen een beetje ongelukkig geformuleerd. Eerst is het “Met 500 spaarvormen zijn we misschien wat doorgeschoten. (…) Het wordt alleen maar meer.” en dan verderop doodleuk zeggen “Daarom introduceert ABN AMRO iets nieuws.” Eigenlijk bedoel je hier toch “Daarom schrapt ABN AMRO 17 spaarvormen voor u” of “Daarom maakt ABN AMRO het overzichtelijk voor u”? Nu lijkt het net alsof ze als antwoord op de wildgroei in spaarvormen nog drie nieuwe spaarvormen introduceren, terwijl ze juist 17 spaarvormen schrappen.
Verder is het in deze tijd natuurlijk extreem moeilijk voor een bank om betrouwbaar over te komen. ABN AMRO probeert dat te realiseren door zich als ‘de bank anno nu’ te profileren, terwijl hun concurrenten blijkbaar blijven hangen anno vroeger. Het goede aan deze campagne is dat ABN AMRO bewijst waarom ze ‘de bank anno nu’ zijn. Want voor een buitenstaander is het heel moeilijk om USP’s te vinden in de bankenbrij.
Ik kan me goed vinden in je review. Het is erg slim om te benadrukken wat je doet om dichterbij de behoeftes van de klant te staan. Ik vind de keuze voor “de bank anno nu” alleen ongelukkig. Helemaal in de commercial waarin wordt gesproken over het versimpelen van het taalgebruik in brieven, gevolgd door “anno nu”, niet echt dagelijks taalgebruik voor de meeste klanten schat ik in.
Inderdaad, Douglas. Het is niet echt simpel taalgebruik. Toch klinkt ‘de bank anno nu’ mooier dan ‘de bank van nu’, dus ik snap de keuze wel.