Gowalla vecht zich terug in de LBS markt met nieuwe functies

12 november 2010, 19:43

In al het location based services social network geweld van FourSquare zou je bijna Gowalla vergeten. Inmiddels was ik zelf ook al afgehaakt, maar door de bijeenkomst van Social Media Club Utrecht aanstaande woensdag over LBS raakte ik weer geïnteresseerd. De afgelopen week is steeds meer duidelijk geworden van de nieuwe aangepaste strategie van Gowalla: minder aandacht voor check-ins/aantal gebruikers en meer aandacht interactie door actieve gebruikers. De afgelopen tijd zijn 3 nieuwe features gelanceerd: City Pages, Gowalla Business en eigen badges.

City Pages

Gowalla wordt met de nieuwe City Pages steeds meer een zeer interessant medium voor wereldreizigers. Bekijk de pagina van Amsterdam maar eens via http://gowalla.com/in/amsterdam met bekende locaties, restaurants, highlights en interessante routes.

Gowalla Business

Net als bij FourSquare kun je jouw locatie claimen. Het proces is wel een stuk simpeler gemaakt in Gowalla. Martijn Snels heeft er een instructievideo op Vimeo van gemaakt. Ik heb het zelf getest en inderdaad het is erg simpel. Geverifieerde locaties kunnen eigen meldingen tonen aan bezoekers, aanbiedingen en contextuele informatie.

Eigen Badges

Gowalla gaat de mogelijkheid bieden om tegen betaling voor je eigen bedrijf of event (voorbeeld) een badge te maken en aan te bieden. Ze hebben een compleet proces hiervoor ingeregeld voor ontwerp en promotie. Kosten variëren maar starten al bij 5 dollar per dag. Meer informatie staat op http://gowalla.com/business . Hopelijk binnenkort in Nederland, want Gowalla meldt op haar blog: “From those calendars you’re able to purchase a custom stamp for your venue or business in Austin, New York City or the San Francisco Bay Area. We’ll aim to expand this to a few other cities in the near future.”

Primeur

Woensdag tijdens Social Media Club Utrecht wordt er door Martijn Snels namens Gowalla een primeur bekend gemaakt voor Nederlandse gebruikers. Ik ben benieuwd welke van de drie nieuwe functies gelanceerd wordt. Of toch nog iets anders?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gert-Jan Bos

    Mark,

    Een social netwerk werkt alleen met een leuk minimaal aantal gebruikers. Is er bekend hoeveel mensen in Nederland een account en of actief gebruik maken van Gowalla? En als dit niet bekend is bij jou lijkt me dit een mooie vraag voor bij de social media club utrecht avond.


    12 november 2010 om 20:07
    Mark de Bruin

    @Gert-Jan: Leuke vraag waar woensdag ongetwijfeld op geantwoord wordt. Het gaat niet alleen om het totaal bereik van Gowalla in Nederland, maar inderdaad vooral om het aantal actieve gebruikers en dan ook nog binnen bepaalde niches (reizigers). Misschien zijn het er maar 7500 – 10.000, maar met deze nieuwe functies kan dat best wat meer worden.


    12 november 2010 om 20:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!