24i grote kleine speler op de IPTV-markt
24i in Alkmaar is één van de belangrijkste partijen in interactieve televisie in Nederland. Het bedrijf ontwikkelt en beheert diensten en applicaties op IPTV-platforms als Philips NetTV, Samsung Internet@TV en LG Smart TV voor klanten als Tom Tom, Telegraaf Media Groep en diverse omroepen. Voorafgaand aan het Cross Media Café interviewde ik Hans Disch, lid van de directie van 24i.
24i werkt met de Unit Media met zo’n 25 medewerkers en freelancers, samenwerkend in een mondiale netwerkorganisatie, zegt directielid Hans Disch (@hansdisch). “We werken voor deze partijen op Europese schaal, vanaf consultancy tot en met beheer, het hele traject.”
Grote klanten
Voor partijen als Philips, TomTom, TMG, Adformatie en PCM (nu Persgroep) ontwikkelde 24i IPTV-diensten, variërend van informatiediensten tot video on demand. LG, Samsung en Philips zijn toch alledrie klant van 24i. Schaalvoordelen en opgebouwde kennis vormen de redenen volgens Disch: “Feitelijk doen we met deze partijen hetzelfde. Juist omdat 80 procent van een IPTV-dienst generiek is – mits je daar bij de bouw dus rekening mee houdt – kunnen tegen veel lagere ontwikkel- en beheerkosten nieuwe apps worden geïntroduceerd. Daar hebben alle partijen belang bij. Bovendien houden we ze apart van elkaar tijdens de bouw en dat waarderen deze partijen.”
Hoe gaat die samenstelling? Onderhandelen jullie ook met contentpartijen die via IP op de buis komen? Disch: “Over opname in menustructuren van de tv-aanbieders onderhandelen we niet, maar we adviseren hen wel daaromtrent”. Dat juist een kleine Nederlandse partij zo goed presteert, vindt Disch niet verbazingwekkend: “Onze Unit Media houdt zich al jaren bezig met IPTV. Diverse innovaties zijn bij ons begonnen. De technologie is niet eens het moeilijkste verhaal. Die is voor IPTV voorhanden. De crux vormt de toegevoegde waarde van de service: wat is het waardemodel achter de dienst? En natuurlijk moet de gebruikersinteractie kloppen.”
Gebruikscijfers Connected TV
24i mag uiteraard van de drie tv-klanten geen exacte cijfers verstrekken van het gebruik van hun online diensten. Maar wel het nodige materiaal:
1) De gebruikstijd hangt af van de service: een informatieservice zoals Buienradar wordt gemiddeld 4 minuten bekeken. Een videodienst als YouTube afhankelijk van de programmaduur.
2) Over het aantal gemonitorde diensten heen is de groei van kwartaal op kwartaal:
Q1 2010 -> Q2 2010: 140 procent
Q2 2010 -> Q3 2010: 165 procent
3) De populairste diensten zijn:
- RTL
- NOS
- Uitzending Gemist
- Buienradar
- YouTube
- Meteoservice
- Nu.nl
- FilmsopTV
- Eredivisie Live
- TomTom.
Dag ‘mastodonten’
Disch gelooft heilig in de grote veranderingen in mediagebruik: “De consument zal de komende jaren veel meer zelf bepalen wat hij op zijn schermen doet, ook in de huiskamer. De consument komt echt in control.” Dit levert winnaars op, en vormt een uitdaging voor wat Disch heel modern ‘mastodonten’ noemt. Hij ziet vooral de kabelaars in de verdediging worden gedrongen: “Deze grote spelers staan voor een gigantische uitdaging. Via internet kun je in feite alle belangrijke zenders naar binnen halen, meer en meer ook alle programma’s on-demand. Zeker met de hele verglazing van het aansluitnet heb je een Ziggo en UPC niet meer nodig om optimaal televisie te kijken naar je eigen wensen.”
Dat is de theorie, in de praktijk worden kabelaars momenteel steeds sterker. Ze krijgen meer klanten die meer pakketten afnemen en hun boxen bieden meer en meer aanvullende diensten. In 2011 komt UPC met een thuisnetwerk om heel veel apparatuur en functies via IP te verbinden. Disch vindt dit niet overtuigend:
“Als ze slim zijn, zoeken ze daar inderdaad hun rol, maar de kabelexploitanten spelen al jaren een politiek spel om de macht over de huiskamer-tv in handen te kunnen houden. Hun model is simpelweg niet te handhaven. Ze vormen een machtige tussenpersoon die je als zender én als ontvanger in feite niet meer nodig hebt, hooguit nog voor je internetverbinding. Het tv-stuk zoals ze dat nu in een gesloten dienst aanbieden zal hoe dan ook op termijn wegvallen.”
Maar de tv-dienst van de kabelaars is zeer betrouwbaar en IP levert helaas nog altijd storingen op, en consumenten willen op de eerste plaats dat tv het altijd doet. Disch: “Klopt ook, het zal niet morgen radicaal veranderen. Maar de consument zal er stukje bij beetje achterkomen dat hij van de kabelaars een veel te dure service krijgt met veel te weinig mogelijkheden ten opzichte van wat hij via IP naar zijn televisie en andere terminals kan krijgen.”
Disch zou wel eens gelijk kunnen krijgen als het kijken op de tablet op de bank veel flexibeler blijkt te zijn dan het traditionele tv-kijken. Maar het moet nog blijken of traditioneel gedrag zal wijken voor IPTV. De kabel is machtig en boycot bijvoorbeeld Google TV. De 24i directeur twijfelt daar niet aan:
“De gevestigde orde, en zeker monopolisten, verzetten zich altijd met hand en tand tegen innovaties die hun marktpositie bedreigen. Maar de tussenhandel zal marginaliseren en dat is maar goed ook. Met IPTV regeert en regisseert de consument zelf. Ook voor zenders zal dit opgeld doen. Een krantenuitgever kan met een tv-zender de hele wereld bereiken. De mediawaardeketen gaat echt radicaal anders worden.”