Succesfactoren Van Een Contactstrategie deel 8: Mensen
Nullen en enen hebben ons leven veranderd. Zo ook de mogelijkheden van een contactstrategie, hetgeen beschreven is in het vorige deel bij ICT. Maar zonder mensen komt er geen contactstrategie van de grond, hoeveel automatisering er ook beschikbaar is (of komt). Al was het maar omdat er ook mensen nodig zijn die voor die automatisering moeten zorgen. Mensen kunnen het verschil maken. Laten we eerst eens kijken wie er allemaal betrokken zijn bij een contactstrategie.
Functies
- Marketing
- Communicatie
- Sales
- Klantkennis
- Klantcontact/Helpdesk (Youp!)
- Juridische Zaken (zo vroeg mogelijk aanhaken)
- Buitendienst
- Boekhouding
- Directie & Management
Buiten de eigen organisatie zijn diverse uitvoerende partijen betrokken, zoals:
- Bureau’s
- Freelancers
- Adviseurs
- Analisten
- Creatieven
- Webbouwers
- Tekstschrijvers
- Etc.
Het is een uitdaging om iedereen aangehaakt/betrokken te krijgen en vooral te houden. Nog wat tips:
- Start met een klein kernteam en haak mensen aan op relevante momenten
- Deel de voortgang, in cijfers en in beelden
- Stem de samenwerking met externen goed af. Weet wat je van elkaar kan verwachten en leg dit vast.
- Zorg bij nieuwe campagnes voor een kick-off, met aanwezigheid van sponsors en management
- Wacht niet te lang met communiceren. Beter te vroeg dan te laat
Vergeet ik nog iemand?
Volgende week: Bedrijfsprocessen die te maken hebben met een contactstrategie.