Connected mama’s 2010: Mindful en multichannel
Op ’t nieuwste event voor moeders is geen kind te vinden. Sinds een aantal jaren een niet-te-missen trend in medialand; mamabladen nieuwe stijl. Niet de traditionele ‘opvoedmedia’ of babybladen over hapjes en papjes, maar ware glossies, waar het gaat over mama herself. Sanoma heeft het op het Jonge Gezinnen platform over Kekmama, waarin háár wereld centraal staat. Viva Mama is voor moeders ‘met een blik die verder reikt dan de wieg alleen’. Inhoudelijk duidelijk gericht op vrouwen die niet alleen moeder zijn, maar ook een loopbaan hebben, fit willen zijn én op de hoogte van nieuwe films en boeken (dus niet alleen ‘Oei, ik groei).
Gesegmenteerd
Toen ikzelf tweeënhalf jaar geleden moeder werd voelde ik me meteen duidelijk ‘gesegmenteerd’ bij het openslaan van dergelijke magazines. Toegegeven, ik verslind ze regelmatig en vind, in tegenstelling tot andere typen tijdschriften, bijna alle artikelen relevant. Ook in de blogo- en twittersphere doken ze het afgelopen jaar stuk voor stukop. Logisch, want met zo’n gerichte doelgroep, die ook nog een hartstikke ‘online’ is, zijn social media natuurlijk the place to be. Om vervolgens van online weer offline te maken.
MamaMeets
Vorige week kondigde Mama Magazine het evenement Mama meets YOU aan; een ‘verwendag met leer- en genietmomenten’. De happening heeft helemaal niks te maken met zwangerschapskilo’s, slapeloze nachten of peuterpuberleed. Nee, het programma bestaat uit workshops mindfullness, smart & sexy, talentenfeestje en seksen op de bank. De site wemelt van de social-elementen, waaronder een introductie van het event in Prezi, een twitterfontein aan de hand van #mamameets en hot topics in, naar keuze 2- of 3d.
Meer in 2011
Een populaire doelgroep dus, die bewuste, zichzelf ontplooiende mama’s met een druk leven op én naast het web. Ben benieuwd wat de mamamediamarketeers in 2011 nog meer voor ons in petto hebben.