Orbitz dankt succes mede aan cult pop-unders
De reissite Orbitz startte in 2001 en heeft nu een marktaandeel in de VS van zo’n 9%. Die snelle groei is mede te danken aan een campagne waarin de ‘pop-unders’ van bureau Otherwise een cult rol speelden.
Pop-unders zijn bijna net zo irritant als pop-ups, zo blijkt uit een onderzoek van Gartner. 78% van de Amerikaanse internetters vinden pop-ups irritant, tegen 75% die zich ergert aan pop-unders.
Orbitz wist een cult te maken van haar pop-unders. Het interactieve bureau Otherwise maakte er interactieve Flash-animaties van, die uitnodigen tot klikken. Het concept is over het algemeen te simpel voor woorden: probeer een luchtbel kapot te klikken, of klik op een giraffe. Toch scoorden deze campagnes bijzonder goed.
Otherwise verklaart het succes van de Orbitz-pop-unders aan het uitgangspunt om, als je mensen toch stoort met reclame, er dan wel een entertainende uiting van te maken, zegt creative director Mark Rattin tegen eMarketer. Spelletjes in zo’n pop-under blijken erg goed te werken.
Rattin kwam er door data-analyse achter dat mensen die op zoek zijn naar een goedkoop ticket, meerdere sites tegelijk open hebben staan. Om op die shortlist te komen, moet je zorgen voor een positieve associatie, aldus Rattin. “Al is het maar: ‘Orbitz is de reissite met die gekke spelletjes’.”
Uit data-analyse kwam ook naar voren dat met hoe meer spelletjes er geadverteerd werd, en hoe vaker deze ververst werden, hoe meer traffic er naar Orbitz kwam. Volgens Otherwise ligt het click-throughpercentage bij deze pop-unders twee keer zo hoog als gemiddeld bij een pop-under.
Bron:
Oorsponkelijke bron: