ReclameReview: Terschelling

22 december 2010, 12:09

In deze commercial verhaalt Wende Snijders, zangeres en theatermaakster, over haar liefde voor het eiland Terschelling en waarom ze er telkens weer terugkomt. Eerste reactie: mooie commercial. Tweede reactie: is het niet te mooi? Zelf houd ik best van deze kunstzinnige invalshoek en ik kom ook graag op Terschelling, dus misschien past het juist heel goed bij de doelgroep waartoe ik behoor. Toch zijn er ook nog genoeg andere invalshoeken te bedenken voor het eiland.

Credits:

Bureau: &KoenseSeverein

Klant: Hilda Boesjes-Beljon, Roelan Schroor

Camera: Jurgen Lodder

Creatie: Rob Severein

Creative director: Oscar Seijkens

Editor: Rene Brouwer

Geluid: Auke Riemersma

Productie: Tineke Seijkens, Roelan Schroor, WRKS

Regie: Oscar Seijkens

Muziek: Massive Music, WENDE

De doelstelling:

Terschelling promoten

De uitwerking:

In deze commercial verhaalt Wende Snijders, zangeres en theatermaakster, over haar liefde voor het eiland Terschelling. De mensen die zo anders zijn, de cultuur die anders is, de openheid en de leegte van het strand maar vooral “… dat het niets van me wil”, zijn de belangrijkste redenen waarom zij zo thuis is op Terschelling. Waarom ze er telkens weer terugkomt.

Het oordeel:

Eerste reactie: mooie commercial. Tweede reactie: is het niet te mooi? Zelf houd ik best van deze kunstzinnige invalshoek en ik kom ook graag op Terschelling, dus misschien past het juist heel goed bij de doelgroep waartoe ik behoor. Toch zijn er ook nog genoeg andere invalshoeken te bedenken voor het eiland. Er komen jaarlijks immers ook genoeg groepen jongeren en gezinnen met jonge kinderen naar Terschelling. Die spreek je natuurlijk minder aan met deze commercial. Wat ik ook wel grappig vond is dat Wende zegt “de kleuren zijn anders” en later nog “een eiland van duizend kleuren”, terwijl de commercial in zwart/wit uitgezonden wordt. We moeten dus maar van haar aannemen dat dit klopt. Het verhaal met persoonlijke argumenten dat Wende vertelt vind ik sterk, al gaat het natuurlijk wel de zweverige kant op met uitspraken als “ik denk dat ik heel erg voel dat het eiland niks van me wil”. Hoe dan ook, het past wel helemaal in de lijn van de pay-off Thuis op Terschelling. Wende voelt zich er duidelijk thuis en menigeen zal zin hebben om weer eens naar het eiland te trekken na het zien van deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!