Het Hyves jaar 2010 in feiten en cijfers

24 december 2010, 06:00

Nee, dit hebben we niet zelf bedacht; bij Hyves hebben ze tegenwoordig een pr-afdeling die aan het eind van het jaar, vlák voor kerst pressdocs met feiten en cijfers over afgelopgen Hyves-jaar verzamelt. Het was een ‘stormachtig’ jaar met uitrol van Hyves video, een betaalsysteem, Hyves Mobile en natuurlijk de overname door TMG in november. Hieronder de infographic en wat leuke feiten en cijfers (2 Petabyte aan data) voor onder de kerstboom. Benieuwd wat 2011 voor Hyves gaat brengen in deze roerige Facebook-tijden.


Klik op afbeelding voor vergroting

Cijfers en feiten

  • De Hyves Angels (Hyves helpdesk) beantwoordden meer dan 230.000 vragen van Hyvers.
  • Er meldde dit jaar zich maar liefst 120 Bekende Nederlanders.
  • De meest aangemaakte jongensnaam op Hyves in 2010 was Jan en de meest aangemaakte meisjesnaam Lisa.
  • Hyves Games werd binnen zes maanden het grootste gameplatform van Nederland.
  • In 2010 werden maar liefst 335 miljoen foto’s geupload.
  • We hebben nu 2 Petabyte aan data op Hyves. Een Petabyte op cd’tjes gebrand geeft een toren met de hoogte van de Eiffeltoren, het aantal foto’s van Hyves zou daarmee dus nog hoger zijn dan de Tapei 101 het hoogste gebouw ter wereld.
  • De artiest die het meest op Hyves is afgespeeld in 2010 is de Partysquad, hun muziek werd maar liefst 8.472.829 keer beluisterd
  • Het ledenaantal in 2010 gestegen is van 9.7 miljoen naar 10.8 miljoen leden. Van de 10,8 miljoen leden zijn 9,1 miljoen Nederlandse leden.
  • In 2010 zijn er ongeveer 850 miljoen krabbels gezet.
  • Maandag 23 augustus 2010 had Hyves een nieuw record met het aantal geuploade foto’s en het aantal bezochte pagina’s: die dag werden er ruim 2.1 miljoen foto’s geupload en werden er 275 miljoen pagina’s bezocht.
  • De Hyver met de meeste vrienden is Gerard Joling met 291.359 vrienden.
  • In november 2010 werd ruim 8% van alle bestede tijd op internet door Nederlanders op Hyves doorgebracht en ontvingen we volgens Comscore een record van 8,19 miljoen unieke bezoekers van boven de 15 jaar.
  • Het grootste merk is Bjorn Borg met 558.788 leden
  • De grootste spot is De Efteling met 122.199 leden
  • Het lievelingseten van de Hyver is Pizza met 570.253 leden

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Bart van de Casteel

    Het blijkt maar weer dat Hyves vooral voor jongeren en jongvolwassenen is. Al zie ik wel een groei in het aantal accounts van ouderen. Hoe zou dit bij Facebook zijn?


    24 december 2010 om 07:27
    Glazen Bol

    En toen kwam Facebook en liet de cijfers van Hyves verbleken. Tja alleen het feit dat Hyves zoveel aandacht besteed aan het verdedigen van de eigen positie geeft al aan dat ze zeer snel terrein verliezen! Zie jullie allemaal op Facebook binnenkort


    24 december 2010 om 07:33
    mgvandenbroek

    @ Glazen bol: Facebook zit op dit moment nog niet op de helft van de gebruikers van Hyves. Niet zeuren.


    24 december 2010 om 07:34
    Bas

    “De artiest die het meest op Hyves is afgespeeld in 2010 is de Partysquad..” alleen de leeftijdscategorie 13-19 wil dit uberhaupt delen en zal daarom in deze groep altijd populair blijven. 20-34 kan zich meer vinden in Facebook en hun de minder kinderachtige benadering van Social Media. Ik voorspel voornamelijk een terugloop van deze leeftijdsgroep.


    24 december 2010 om 16:20
    venturo

    Nuance: 100 facebook gebruikers zijn nu al commercieel interessanter dan pakweg 1000 hyvers. laat de cijfers spreken voor wat ze werkelijk waard zijn. in euro’s…..


    24 december 2010 om 21:37
    Wouter Glaser

    @AlbertTreur Leg uit! 🙂


    25 december 2010 om 14:05
    venturo

    Wouter, there are lies damned lies and statistics….


    26 december 2010 om 20:33
    John Hijnen

    Alhoewel ik niet eens meer welkom ben op Hyves hoop ik toch dat Hyves het vol blijft houden. En als ze in 2011 iets meer gaan luisteren naar de gebruikers, dan zullen ze minder snel afnemen.

    Jammer ook dat de Hyves Angels niet meer in contact zijn via hyvers.hyves.nl

    Ik heb genoeg ideeën geöpperd voor Hyves, maar ze willen er niet aan.

    Succes volgend jaar Wouter (y)


    28 december 2010 om 18:07
    John Hijnen

    FB is het afgelopen halfjaar met 51% gestegen in gebruik, Hyves met 3% gedaald.

    Maar Hyves blijft gewoon bestaan.

    Is het geen leuk idee om de Hyves schoolagenda uit te gaan brengen?

    Met leuke actie’s op bepaalde data. Bijvoorbeeld dat je middels een code uit de agenda 1 week gratis GM

    kunt zijn vanaf een bepaalde datum? Op die manier hou je leden heel het jaar warm voor Hyves.

    En ik heb nog steeds de hoop op een recordpoging in de Efteling, Wouter 😉


    28 december 2010 om 18:15
    wouterglaser

    @Albert Treur snap nog steeds niet wat je bedoelt. Hyves heeft in 2010 meer dan 2x zoveel omzet per actieve gebruiker behaald dan Facebook, dus wat bedoel je precies?


    4 januari 2011 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!