Top 50 Facebook fanpages 2010
Facebook was de zoekterm van 2010 en kreeg net een fikse investering maar welke fanpages deden het nu goed in 2010? Ignite Social Media stelde voor de het tweede achtereenvolgende jaar weer een pracht lijstje samengesteld van de top50 Facebook fanpages 2010. Ik weet het het is inmiddels 2011 maar dit inspirerend lijstje mag hier niet ontbreken en er blijkt ten opzichte van 2009 behoorlijk wat beweging in te zitten;
19 van de 50 fanpages komen nieuwe binnen in de top50. Grootste stijger? MTV met een groei van 1,1 naar 13,1 miljoen fans in 12 maanden tijd. Let wel een stijging van 1040% ! Fanpages die in 2009 ook al in de lijst stonden lieten een gemiddelde stijging van 377% zien. Fanpages die uit de top 50 zijn gevallen zijn Pizza Hut, Kellogg’s Pop Tarts, Best Buy and Playfish. Nieuwkomers zijn ondermeer Converse, Monster Energy, Playstation and Xbox.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Zie voor achtergrond informatie over de wijze waarop de lijst is samengesteld (pages enkel voor promoten van 1 product zijn bijvoorbeeld uitgesloten) dit artikel bij Ingnite Social Media.
Als we een lijstje van Nederlandse merken zouden maken welke fanpages zouden dan de top5 vormen volgens jullie?
Wat opvallend is, of misschien juist wel logisch, is dat er een aantal personen zijn met een aantal volgers dat dicht in de buurt komt van deze aantallen. Of sterker nog in een aantal gevallen daar over heen gaan. Wat dacht je van Lady Gaga: 25.835.247 of Justin Bieber: 17.848.899 net iets populairder dan Barack Obama 17.650.385.
Het marketing budget van Coca Cola zal hoger liggen dan dat van Lady Gaga, dus knap staaltje werk.
Het ‘jezelf, als fan, verbinden’ aan merken en persoonlijke merken gebeurt natuurlijk al lang. De omvang hiervan wordt alleen nu zichtbaar en wordt sociaal gedeeld met je netwerk.
Erik, om antwoord te geven op je vraag denk ik onderstaande top …:
1. Nike
2. IKEA
3. McDonalds
4. Coca Cola
5. Bol.com
6. Google(?)
7. Marktplaats
8. Facebook?
Mooie lijst! Maar waar is Apple? Waarom ontbreekt het merk met in potentie de meeste hardcore fans op Facebook?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!