The Daily – Eerste impressie en screenshots
Eind november vroegen we ons hier nog af hoe het ding er uit zou moeten gaan zien. Sinds 18:00 uur weten we het: The Daily is gelanceerd. Hieronder de video van de persconferentie waarin Rupert Murdoch The Daily officieel introduceerde. Zonder Steve Jobs maar met Eddy Cue, vice president of Internet Services van Apple.
Ik moet je zeggen de eerste indruk is erg goed. Zeker voor de prijs van slechts $0,14 per dag, $0,99 per week of $39,99 per jaar! En nee, die prijzen zijn geen typefouten van mij;-) Doe mij zo’n krant in Nederland en ik neem meteen een jaarabonnement. Komende 2 weken kun je The Daily gratis uitproberen dankzij sponsoring door Verizon Wireless. Je zult wel even een iTunes-account voor de Amerikaanse Appstore moeten aanmaken, want alleen dan kun je The Daily in de Appstore downloaden.
The Daily is opgedeeld in aantal secties: News, Gossip, Opinion, Arts & Life, Apps & Games en Sports. Ik mis daar persoonlijk wel secties als Business en Technology. Foto’s van hoge kwaliteit, foto’s met 360 graden view, videomateriaal en visuals met hotspots voor meer info, nemen een belangrijke plaats in door de hele app. Natuurlijk ontbreekt een Sudoku puzzel ook niet met de mogelijkheid op basis van tijd tegen anderen te spelen. Bij elk artikel kun je een comment achterlaten, hoewel het doorlopen van de comments qua usability denk ik te wensen overlaat als de comments in aantallen toenemen.
Elk artikel dat ik tot nu toe tegenkwam kan gedeeld worden via facebook of twitter. Zij het daar in plaats van zoals gebruikelijk de titel van het artikel in wordt meegenomen, er nu de standaard tekst “Check out this article from The Daily” wordt gezet. Kortom er is nog wat te finetuning te doen, maar dat zijn kleine details. Elke page (die ik tot nu toe tegen kwam) kan gedeeld worden. The Daily heeft hiervoor zoals ze het zelf noemen mirrorpages op het internet. Die pages zijn vrij recht toe recht aan opgemaakt en missen de specifieke mogelijkheden van de app. Hier een voorbeeld van zo’n mirrorpage.
Social Media content kan worden geïntegreerd in The Daily (bijvoorbeeld actuele tweets) maar er wordt tot nu toe weinig gebruik van gemaakt. Overigens zit The Daily zelf inmiddels ook op twitter via @daily en ook op facebook (met dank aan @wbroek voor de tip).
Komende dagen maar eens uitgebreid gaan testen, wellicht loop ik dan tegen tekortkomingen aan. Eerste indruk is goed, benieuwd wat jullie er van vinden. Reacties welkom!
Heb The Daily net zelf ook gedownload (iemand enig idee waarom het vooralsnog alleen via Amerikaans iTunes-account beschikbaar is?) en moet zeggen dat het er erg goed uit ziet. En ja, net als Erik stap ik voor deze prijs en deze kwaliteit morgen ook over van de papieren editie naar de iPad-versie van een dagblad. NRC, doe mij een plezier!
Nu even verder spelen met mijn nieuwe krant 😉
Lekker snel, Erik, top! Ik zat hier net ff na te denken. Voor welke krant(en) in Nederland zou dit DE oplossing zijn voor wat sores? Het bedrag is bijna té laag, trouwens.
“New times demand new journalism”. Die is raak, Rupert!
Even los van de initiele investeringskosten denkt Murdoch een half miljoen dollar per maand nodig te hebben om deze iPad-krant te maken. Dat betekent dat The Daily om break-even te draaien ca. 125.000 abonnees nodig heeft (uitgaande van $0.99/wk). Dat lijkt me haalbaar in de Amerikaanse/Engelstalige markt!
Leuk hoor, al die bombarie. Vind $40 per jaar trouwens nog veel voor nieuws wat gewoon gratis te vinden is op internet. Das gewoon bijna 90 gulden man.
The Daily zit erg goed in elkaar. Je kijkt langer naar advertenties, omdat er wat ’te doen’ is en vooral de natuurlijke swipes die al aangeleerd zijn zijn te gebruiken. In de editie van vandaag zit bijvoorbeeld een foto uit Egypte, waarbij in te zoomen is door te pinchen. Ik deed dat uit gewoonte, omdat je weet dat het zo hoort.
Overigens is $40 geen geld, voor een New York Times los betaal je $2 per editie. De trend is gezet, ik denk dat ze nu twee jaar voorlopen op de rest.
@evr In dat geval niet 125.000 maar 500.000 abonnees, nog steeds te doen lijkt me!
@marketingfacts ja dat denk ik dus ook. Zeker als er straks nog andere tablets komen en Rupert al heeft aangegeven niet exclusief aan Apple gebonden te zijn.
MyScace eruit, The Daily erin en zo blijft de machine van Murdoch vrolijk doordraaien. Vraag me wel hoe het zit met opzeggen. $39,99 is natuurlijk niet veel, waardoor je het in een impuls zomaar kan doen. Maar dit is slechts de eerste in een lange rij die gaat volgen en voor je het weet heb je meer content gekocht dan je kunt lezen. Is dit de terugkomst van de kleine lettertjes en proefabonnementen waar je niet vanaf komt?
Als je op Twitter Search “The Daily crash” invult, zie je veel ontevreden gebruikers. De app lijkt niet zo stabiel.
@mdebruin: Ai. Je zou toch verwachten dat juist dat helemaal in orde zou zijn zodat de discussie over de prijsstelling en de kwaliteit van het ding kan gaan. Maar goed, wat is veel. En: de tevreden gebruikers hoor waarschijnlijk een stuk minder.
Ziet er inderdaad goed uit. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Wat mij opviel bij de aankondiging is dat er meteen honderd (of meer) mensen op gezet werden, waaronder top journalisten…. tenminste, zo las ik in een bericht. Volgens mij begin je dan wel met een hele hoge kostenbasis. Ik vraag me dus af in hoeverre Murdoch ook in staat is ‘nieuw’ te ondernemen, juist omdat je vaak niet zo’n enorme hoeveelheid mensen meer nodig hebt om mooie dingen te maken.
Minder dan een half miljoen dollar per week nodig, ik vind het toch veel geld. Natuurlijk is dat 500.000 lezers in een Amerikaans marktgebied, dus niet enorm, maar wel een uitdaging. En hoe gaan de kosten straks stijgen als de lezers stijgen? Ik hoop dat ze wel echt iets schaalbaars hebben gebouwd (valt me vaak bij grote organisaties erg tegen). Ik vraag me meteen af waarom niet wereldwijd trouwens gelanceerd?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!