Terug naar Marketing Pioneers 2011 (1): Interview Guy Kawasaki over Enchantment
Reikhalzend uitziend. Dat is toch wel de woordcombinatie om te gebruiken als we moeten omschrijven hoe eager het publiek bij Marketing Pioneers 2011 was om Guy Kawasaki in het écht te ‘ontmoeten’. Met 300.000 volgers op Twitter, ooit Software Evangelist bij Apple, meerdere boeken op zijn naam en de goeroestatus vér voorbij, was het niet zo gek dat Kawasaki de grote smaakmaker was tijdens #mp2011. Wij hadden de kans om hem een-op-een te spreken en pakten die, natuurlijk. Een gesprek met Kawasaki dat we vastlegden op video, over ‘enchantment’, over drop, over Facebook-pagina’s, over MAP en over pionieren.
Interview Guy Kawasaki
Wat maakt iemand tot marketing pioneer?
Kawasaki: “Als je nieuwe technieken en technologieën durft te gebruiken voordat ze mainstream worden. Dat zijn op dit moment toch zeker nog wel Twitter en Facebook. Maar je moet ook denken aan Gowalla, FourSquare en Loopt. Denk ook eens aan de impact van Groupon, wat betekent dat nu echt? Er is nog heel veel werk te doen met analytics; welke waarde brengen je marketinginspanningen op Facebook nu écht? Veel volgers staat niet gelijk aan veel impact.”
Ben je zelf eigenlijk een pionier?
“Ik ben in ieder geval geen laggard. Ik ben niet overal als eerste. Ik begon laat met Twitter en met bloggen.”
En Apple. Wat heeft je tijd daar gedaan voor je visie op innovatie?
“Werken bij Apple heeft mijn blik op de werkelijkheid volledig veranderd. Ik heb van Steve Jobs geleerd dat een écht goed product een goede user interface moet hebben en dat dat heel belangrijk is voor héél veel mensen. Het is niet alleen de prijs die bepalend is. Ik heb ook bij Apple geleerd dat een goed product niet per definitie het allerbest hoeft te verkopen. Macintosh heeft maar ongeveer 10 procent marktaandeel, dus….”
Nieuwe dingen doen, pionieren. Wat is de grootste uitdaging voor mensen die willen pionieren? Welke tips heb je voor hen?
“Vraag om vergiffenis. Niet om toestemming. Ga niet tot het VP-level. The higher you go in an organization, the thinner the air. The thinner the air, the more difficult it is to support intelligent life.”
Je nieuwe boek Enchantment. Kun je even je boek elevator pitchen? Bedenk daarbij: we hebben geen hoge gebouwen hier, in Nederland….
“Enchantment helpt je om hart en geest van mensen te veroveren. Het helpt je om mensen te plezieren totdat ze loyale klanten zijn geworden.“
Wat is het verschil tussen enchantment en evangelisme?
“Evangeliseren is verkopen op basis van een droom. Enchantment gaat om total relationships: je wordt niet overtuigd om alleen een Mac te kopen, maar je koopt alles, de iPhone, de iPad, de i-whatever: alles wat er maar uit komt. Enchantment is een higher level of delight.”
Hoe ‘enchant’ je je werknemers, als bedrijf?
“De beste manier is MAP: Mastery – zorgen dat medewerkers hun zaken beheersen en goed kunnen uitvorene, Autonomy – geef ze vrijheid, autonomie om hun werk te doen, loop als manager niet alles to controleren, stuur op output, en Purpose – geef de activiteiten in het bedrijf een hoger doel, leg uit aan de medewerkers waar het berijf voor staat. Die dringen zijn net zo belangrijk als geld om een werknemer te enchanten, zo niet belangrijker.”
Waar vinden we meer informatie over je boek?
“Grappig. Dit is echt een marketingvraagstuk. Ik moest kiezen voor een website voor mijn boek of een Facebookpagina. Ik heb voor een pagina op Facebook gekozen. Daar zitten zoveel voordelen aan. Je hebt veel minder last van evil hatefilled people en spammers. De meeste mensen zijn wie ze zijn op Facebook. Dat heeft een buffering effect. Links zijn ingebouwd, foto’s zitten erin, status updates. Als ik widgets zou verkopen, ofzo, dan zou het anders zijn. Maar voor een boek… of voor andere basic producten? Het zit er allemaal in. Het is een nice controlled garden.”
Presentaties Marketing Pioneers 2011
- Robert Verwaayen (Prime Ventures)
- Fred van Rijswijk (C2K)
- Arie den Boon (Kaibi)
- Philip Voogt (Aangetekend Bellen)
- Gerrit Jan Bloem (Ziggur)
- Bas Verhoogt (MyMuesli)
- Daphna Bosman (Groupon)
- Oscar Diele (Spil Games)
- Vanessa Visser (Lay’s)
- Guy Kawasaki