Drie content marketing tips om je e-mail sociaal te verspreiden

JDC
16 februari 2011, 08:27

Eén van de eerste manieren om een huwelijk tussen sociale media en e-mail marketing te realiseren, is het toevoegen van zogeheten ‘social sharing’ functies aan je e-mails. Het is een eenvoudige eerste stap in een geïntegreerde marketingstrategie maar hij wordt niet altijd correct toegepast. Voor je dus op een meer geavanceerde manier je e-mail en social media marketing gaat koppelen, lees je best eerst deze tips om je e-mail content via sociale netwerken en diensten te verspreiden.

Verspreiden is hier eigenlijk niet het juiste woord want het zijn uiteraard de ontvangers van je e-mails die voor de eventuele verspreiding zorgen. Heb je daar eigenlijk wel controle over? In strikte zin niet. Maar wie zich concentreert op de essentie en ‘best practices’ bereikt zeker een groter effect. En na de nodige experimenten en analyses, verwerf je ongetwijfeld meer controle over het proces dan je mogelijk acht.

Het gebruik van ‘social sharing’ applicaties (SWYN of Share-With-Your-Network) in e-mail marketing neemt zienderogen toe. Sommige bedrijven aarzelen om het te doen omdat ze vrezen dat het de traffic naar hun sites of blogs zal aantasten. Die angst is onterecht en heeft veel te maken met een overdreven focus op clicks en de korte termijn. Content die gedeeld wordt leidt ook tot zeer relevante traffic die blijvende invloed heeft. Bovendien heeft het een zeer belangrijke impact op SEO en merkbekendheid. Ik ben het dus voor een belangrijk deel oneens met Dela Quist waarmee ik onlangs een controversieel interview had dat nogal wat reacties losweekte bij de Marketingfacts-lezers.

Tijd voor die drie ‘social sharing’ in e-mail tips:

1. Denk niet eerst aan de content.

Deze tip zal je misschien verwonderen. Is het uiteindelijk niet de content die “deelwaardig” moet zijn? Uiteraard maar het is niet de eerste stap. Het belangrijkste is de identificatie van je doelgroepen, welke sociale netwerken ze gebruiken, wat hen content doet delen en welke types van content ze verkiezen. Je kunt dit door enquêtes, social media monitoring en analyses te weten komen. Maar je kunt ook kijken naar welk soort content mensen ‘forwarden’ via traditionele FTAF applicaties (Forward-To-A-Friend). Delen is delen. Houd er wel rekening mee dat de context en omstandigheden van het delen via e-mail en het delen via sociale media verschillen.

2. Werk een contentstrategie uit met focus op deelbaarheid en sociaal gedrag

De eerste opdracht van de content in e-mail marketing is aansporen tot actie. Dat kan het downloaden van een kortingsbon zijn, het inschrijven voor een evenement en nog veel meer. De integratie tussen sociale media en e-mail betekent niet dat je nu plots maar moet afstappen van conversieregels en –doelstellingen. Wel is het belangrijk om, in functie van je e-mail lijst en van het type e-mails dat je verstuurt een slimme contentstrategie uit te werken. In een informatieve nieuwsbrief kun je bijvoorbeeld links naar je blogposts of naar peer reviews opnemen. Het is cruciaal om er voor te zorgen dat je content zo wordt opgesteld dat hij deelwaardig is EN tegelijk aanzet tot actie. Mensen moeten het willen lezen EN delen. Een goed voorbeeld zijn kortingen die door iedereen worden gesmaakt en graag worden gedeeld met anderen. Maak gebruik van dat verlangen van mensen om te delen.

3. Denk aan alternatieve soorten van content

Als een tekst of promotie echt de moeite waard is, zullen mensen hem graag verder verspreiden via hun sociale netwerken. Maar bekijk het ook eens vanuit een ander perspectief. Welke soorten content doen het steevast goed in sociale media? Infographics, waardevolle slideshare presentaties, online video, noem maar op. Ga bij het opstellen van je e-mail newsletters na welke soorten content je er in op kunt nemen. Zoals in het vorige puntje vermeld kunnen dat blogposts zijn maar er zijn veel meer mogelijkheden. Een infographic kun je zo opnemen, met slideshare en vooral online video komt er doorgaans wat meer knutselwerk aan te pas. Er bestaan wel oplossingen voor maar het makkelijkst is bijvoorbeeld om een screenshot op te nemen met je online video en de “play”-knop. Als mensen daarop klikken, komen ze terecht op de video. Dit is niet het delen van e-mail in content in strikte zin uiteraard. Maar het opnemen van deelwaardige illustraties en blogposts is dat zeker wel.

Dit zijn maar drie tips om je e-mails een betere verspreiding te bezorgen via sociale netwerken. In een volgende post kijk ik naar de keuze van de sociale netwerken, de plaatsing van de ‘social sharing’ knoppen en het belang van de onderwerplijn en de titels van de teksten in je nieuwsbrief.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martijn

    Bedankt voor de informatie. FC Twente, FCTtoday


    27 maart 2012 om 11:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!