Meer budget voor B2B: Sneak preview TNS NIPO B2B Marketing Barometer 2011

5 maart 2011, 07:28

Samen met B2B marketingbureau spotONvision (mijn bedrijf), onderzocht internationaal onderzoeksbureau TNS NIPO B2B marketing activiteiten in Nederland. Het is voor het eerst dat Nederlandse B2B marketeers werden ondervraagd en het onderzoek levert enkele interessante resultaten op. De resultaten worden gepresenteerd op 15 maart a.s. tijdens het B2B Marketing Forum. In een interview met RTL Nieuws presentatrice Hella Hueck onthult Reg van Steen, sector director Business en Finance en marketing manager bij TNS NIPO, enkele opvallende constateringen.

B2B marketing budgetten groeien. Vergeleken met vorig jaar is er zelfs een significante stijging in de bestedingen. Toch is B2B marketing nog lang niet zo groot als B2C marketing. Hier moet verandering in worden gebracht. Sommige bedrijven geven zelfs toe geen apart budget te hebben voor B2B marketing. Dergelijke antwoorden zul je niet krijgen van een B2C organisatie. We hebben dus nog een lange weg te gaan.

Weinig bedrijven die aan B2B marketing doen hebben een solide social media strategie opgesteld. Vergeleken met hun B2C-collega’s lopen de business-to-business marketeers flink achter.

Er zijn er enkelen die voorzichtig hun teen in het water steken maar er is zeker nog veel te winnen in B2B marketing.

Wil je meer weten over de resultaten van het spotONvision -TNS NIPO onderzoek? De resultaten worden gepresenteerd tijdens het B2B Marketing Forum op 15 maart in de Westergasfabriek. Alle deelnemers krijgen een gratis exemplaar van de TNS NIPO B2B Marketing Barometer. Marketingfacts is mediapartner van het forum.

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rachelle van der Linen

    Ik begrijp dit niet goed. Ook het filmpje. Zegt inhoudelijk niet veel. Onzin dat B2B zo anders ‘is’ dan B2C. En het draait weer om de hoogte van de budgetten. Dat die hoger moeten. En aan het stijgen zijn. Dat is het meest opvallende. En het beste nieuws. Mijn idee is hoe hoger de budgetten hoe minder creatief en persoonlijk de echte interactie wordt. En waar het om draait is welke rol jij als organisatie kan toevoegen aan je klanten. Dus op zoek naar mooie creatieve inspiratiecases.


    5 maart 2011 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!