Een goed idee moet je durven delen

14 maart 2011, 08:48

Na een carrière bij Ordina en Atos Consulting gaat Niels Feenstra het zelf doen. Met Sprowd start hij heel binnenkort – samen met onder meer BDO en Syntens – een crowdfunding platform. In de USA werkt het, in Europa hoopt hij ook ondernemers met goede ideeën te kunnen koppelen aan investeerders. Zonder poespas. Serieuze business waar de wereld beter van wordt. Hoog tijd om Feenstra even het hemd van zijn lijf te vragen voor de Energize SparkCast.

Het grote verschil ten opzichte van bestaande platforms als Kickstarter zit ‘m in dat hij zoekt naar investeerders die meer dan geld bieden. Sprowd verschilt van de traditionele manier van funding omdat je investeerders benadert die jou willen zien groeien. Advies en financiële steun maken een vruchtbare bodem voor goede ondernemersideeën. Dat is Sprowd: het publiek laadt jouw idee ontkiemen en groeien. En vervolgens sta je niet alleen, maar wordt je geholpen door een breed netwerk van adviesorganisaties die je idee willen zien slagen.

Maar daar moet wel iets tegenover staan. Serieuze ideeën vragen om serieuze zaken en afspraken. Daarom wordt een investeerder betrokken bij je project, en gaat het niet alleen om een donatie. De investeerder wil de ondernemer echt succesvol maken.

Niels Feenstra vertelt meer over het platform, zijn verdienmodel en de voordelen van Sprowd voor ambitieuze ondernemers. Waarom je niet bang moet zijn een idee te delen. Wat BDO voor je kan doen. En hoe hij zijn marketingstrategie vormgeeft via social media. Sprowd gaat bijna de lucht in, dus heb je een goed idee, zorg dat je erbij bent! In het -Engelstalige- gesprek o.a. de volgende onderwerpen:

1. Merken gaan een sociale toekomst tegemoet.

2. Investeren in ideeën maar ook in mensen.

3. Waarom zijn polsbandjes voor de iPod een goudmijntje?

4. Deel je idee met de groep.

Alle SparkCast zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je gratis abonneren voor de podcast feed.

De strakke audio edit is verzorgd door geluidstudio Dedacom.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kevin

    Briljant idee! Weet iemand wanneer dit platform live gaat?


    14 maart 2011 om 21:47
    klaas@energize.nl

    @Kevin: Niels heeft me beloofd dat hij me een seintje geeft. En dan laat ik het weten!


    15 maart 2011 om 08:58
    @golfjunkie59

    Ik ben heel benieuwd. Ik heb regelmatig tijdens een startup om de tafel gezeten met verschillende investeerders. Deze mensen hebben vaak andere plannen met jouw idee. Er moet een klik zijn en het is belangrijk dat je gezamenlijk op 1 lijn zit. Aan de andere kant kun je vaak niet zonder en kun je veel leren. De lijn van goed idee naar mogelijke investeerders wordt korter wat volgens mij veel mogelijkheden gaat bieden.

    Succes!


    16 maart 2011 om 22:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!