PR met een hoofdletter V…

24 maart 2011, 08:50

‘Content is king’. Deze stelregel wordt te pas en te onpas gebruikt wanneer het gaat over bijvoorbeeld persmaterialen of webcontent; als het inhoudelijk goed is, komt de rest vanzelf. Zeker waar, maar dit adagium is inmiddels deels over zijn houdbaarheidsdatum heen. Om de inhoud voor het voetlicht te brengen, moet de koning er namelijk ook steeds meer voor zorgen dat zijn voorkomen in orde is. Oftewel, de vorm wordt ook binnen PR steeds belangrijker. Persberichten vormen voor veel PR-bureaus nog steeds de tool bij uitstek om het verhaal van hun klanten te vertellen.

Dat deze benadering lang niet altijd werkt, blijkt wel uit de regelmatig terugkerende lijstjes met PR-ergernissen, zoals deze. Deze irritaties hebben vaak te maken met het benaderen van journalisten en bloggers met voor hen irrelevante informatie, iets waar het semantische web deels een oplossing voor kan bieden.

Visueler

Om nieuws zijn weg naar de lezer/kijker te laten vinden, is echter niet alleen de benadering, maar ook steeds meer de aard van de content van belang. Dat we met z’n allen steeds visueler worden in het ‘consumeren’ van informatie is allang geen verrassing meer, zo becijferde Nielsen onlangs nog dat Amerikanen 45 procent meer tijd besteden aan het online bekijken van video’s dan een jaar geleden. Door het gemak waarmee we online beeldmateriaal kunnen publiceren en bekijken, zal dit cijfer ook in ons land de komende jaren alleen maar stijgen.

Toch blijven we als PR-professionals nog erg vaak vasthouden aan het brengen van nieuws via oude vertrouwde, maar vooral ook gortdroge kanalen; een gemiste kans. Sterk (lees informatief, niet commercieel) beeld- en videomateriaal wordt door lezers/kijkers vaak sneller opgepikt dan het zoveelste nieuwsbericht op een nieuwssite of blog, dit maakt het voor journalisten en bloggers dan ook interessanter om online iets te doen met jouw verhaal. Een 2 minuten durende video is in dit geval veel relevanter dan een 2 pagina’s tellend persbericht.

Vindbaar

Naast relevantie heeft videomateriaal nog een belangrijk online PR-wapen in zich: vindbaarheid. Video’s van zijn eigen YouTube spelen een belangrijke rol in de zoekresultaten die Google weergeeft bij zoekopdrachten en de videowebsite is inmiddels in volume de tweede zoekmachine ter wereld. Het uploaden van een videobericht naar YouTube – uiteraard vergezeld van de juiste tags en beschrijvingen – zorgt ervoor dat het verhaal van jouw klant beter te vinden is online.

Dit laatste zorgt niet alleen voor een groter bereik van een (video)nieuwsbericht bij de doelgroepen van je klant, maar zorgt ook steeds vaker voor meer coverage. Hoezo? Net als iedereen, verzamelen ook journalisten en bloggers hun informatie meer en meer online; dit geldt ook voor de achtergrondinformatie die nodig is voor een verhaal of blogpost. Wanneer het verhaal van je klant hierbij letterlijk en figuurlijk in beeld komt, ben je met videocontent dus niet alleen relevanter maar ook nog eens beter vindbaar als informatiebron.

Reden temeer voor PR-pro’s om voor het brengen van nieuws naast de tekstverwerker vaker naar de camera te grijpen.

Jurriaan de Reu
Head of Creative & Digital bij LEWIS PR

Jurriaan de Reu is Head of Creative & Digital bij LEWIS PR. In deze rol adviseert hij bedrijven over online PR en de inzet van digitale content binnen marketing campagnes.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dianne_Joosten

    PR staat voor Presentatie (visueel) en Relevantie – DE twee sleutelwoorden!

    Goede post!


    24 maart 2011 om 09:32
    JurMF

    @Dianne. Bedankt! Lijkt me zeker het uitgangspunt, en goed te combineren in videomateriaal.


    24 maart 2011 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!