Geld verdienen met lokale media

24 maart 2011, 10:00

Hyperlokaal is booming. Het netwerk van lokale websites in Nederland groeit snel. Zo nodig helpt de Telegraaf Media Groep wel een handje. Bart Brouwers verliet als hoofdredacteur de krant Spits, om voor de Telegraaf een netwerk van hyperlokale platforms op te zetten. En dan hebben we het automatisch over geld. Want TMG stopt niet zomaar ergens geld in, er moet ook iets terugkomen. Inhoudelijk gezien is er een markt voor lokale websites. Platforms die gedreven worden door enthousiaste stadsbewoners of bloggers uit de regio. Mijn ervaring bij Arnhem Direct is dat er vooral behoefte is aan informatie die de krant net niet haalt.

Simen Klok is communitymanager bij Arnhem Direct, een initiatief uit de koker van Marco Derksen i.s.m. Gerjanne Tiemens.

Een foto van de eerste jonge gansjes in het park, de column van een mannenverslindende single, of een mysterieuze helikopter die midden in de stad landt: het zijn niet de grote verhalen uit het nieuws, maar voor betrokken bewoners uit de stad relevant genoeg.

150 man op de been

Afgelopen jaar kregen we bij Arnhem Direct zo’n 150 mensen op de been die over hun stad hebben geblogd. Een derde daarvan is erg actief, en hielp ons bijvoorbeeld om een campagne voor meer naamsbekendheid op te zetten. Zo bedachten bloggers om de naamborden van Arnhem te pimpen, ze voerden de actie helemaal zelfstandig uit. Wat ik vooral wil zeggen: het is goed mogelijk om een inhoudelijk platform en een betrokken community neer te zetten. Maar de vraag blijft: hoe verdien je geld in een lokale niche op internet?

Duurzame subsidies

Uit onderzoek vanuit de VS (pdf) bleek vorig jaar dat de meest duurzame modellen gebaseerd zijn op subsidies. Geld voor sociale projecten dat ingezet wordt om binnen een stad te communiceren. Daar is natuurlijk niet meteen winstoogmerk aan verbonden, maar op die manier kan een lokaal platform wel mensen in dienst nemen. In Nederland zijn er intussen verschillende pogingen om lokale websites rendabel of winstgevend te maken. In Roosendaal timmert de website Roosendaal24 aan de weg met een bedrijvengids, waar bedrijven voor 350 euro per jaar een blogpagina (http://www.roosendaal24.nl/business )kunnen kopen. Den Haag Direct werkt met vrienden. Voor 179 euro per half jaar kom je als vriend op de lijst te staan. Inmiddels doen ongeveer 30 bedrijven daar aan mee.

Combinatie

Bart Brouwers (@brewbart) van TMG mikt voor Dichtbij.nl op gecombineerde teams: journalistiek en commercie gaan hand in hand. Een communitymanager gaat over de inhoud, een commercieel journalist schrijft betaalde artikelen die wel een journalistieke inslag hebben (geen advertorials dus), en een salesmanager gaat op zoek naar bedrijven die op een lokaal platform reclame willen maken op verschillende manieren: banners, advertorials of betaalde artikelen.

Content

Bij Arnhem Direct hebben we het afgelopen jaar puur ingezet op content. Een luxepositie, omdat Omroep Gelderland voor een deel meebetaalde aan het platform. Die samenwerking op proef is echter eindig, en daarom wordt het verdienmodel ineens weer erg belangrijk. Overigens zorgt de samenwerking met een publieke omroep ook voor veel beperkingen: ineens gelden alle regels van de mediawet. Ter illustratie: het commissariaat van de media stelt dat publieke omroepen maar tien procent van hun website voor reclame mogen gebruiken.

Toekomst

Voor zover ik weet is er in Nederland nog geen hyperlokale website met betaalde functies dat zichzelf kan bedruipen. Dankzij vrijwilligers, subsidies en durfinvesteerders kan er geëxperimenteerd worden met allerlei modellen. Dit jaar zal er, hoe dan ook, iets meer antwoord komen op de vraag of de lokale markt rijp is voor dit soort initiatieven. Zorgen bloggende bakkers en advertorials van de Albert Heijn op de hoek voor succesvolle verdienmodellen? Zijn subsidies de uitkomst voor lokale communities? Of zijn het vrijwilligers die de redactionele kerntaken in stand houden in de toekomst?

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Kees Crone

    Ja, dat verdienmodel van A-D blijft mijn grote belangstelling houden. Wanneer de overeenkomst met Omroep Gelderland wordt beëindigd, blijft er een financieel gat over.


    24 maart 2011 om 10:34
    haraldheukers

    Waar hoort Buurtlink.nl in het rijtje thuis?


    24 maart 2011 om 12:49
    Gerrit Hopster

    Aanvuling nog. Het model is niet display, het model is ook geen advertorials maar leads, leads en meer leads voor meubelzaken, hypotheekverstrekkers, badkamerwinkels, theaters enz. enz.

    Grtz G

    @gerrithopster


    24 maart 2011 om 13:25
    Hans

    Het initatief van Actiekrant.nl vind ik het beste, heel commercieel, en toch gericht op leuke koopjes die iedereen wel ziet zitten. Bij mij in het dorp heb je nog voordeelinhoogezand.nl, leuk opgezet, echter denk ik dat focus op 1 plaats al snel niet uitkan.

    Hans


    24 maart 2011 om 18:26
    Bart

    In de gemeente Teylingen bestaat al sinds het begin van de gemeente, nu ruim 5 jaar geleden, http://www.deteyding.nl.

    Een lokale nieuwssite, ondergebracht in een stichting, met een groot lokaal bereik. De site kan zich prima bedruipen met de adverteerders, die zichzelf in voldoende mate aanmelden. De drijfveer is hier niet het verdienen van geld, maar het bieden van een breed lokaal platform. Iets dat duidelijk in een behoefte blijkt te voorzien.


    24 maart 2011 om 21:41
    Vincent Leenders

    Vanwege diverse redenen ben ik ook meer dan gemiddeld benieuwd naar de uiteindelijke businessmodellen van de genoemde hyperlokale initiatieven. Mijn ervaring vanuit verschillende invalshoeken is dat de scheiding commercie en redactie veel meer zal moeten worden losgelaten met ruimte voor advertorials, sponsoring en branded content. Een dosis entertainment wil ook nog wel eens voor additionele inkomstenstromen zorgen.


    25 maart 2011 om 11:50
    Bart Brouwers

    We gaan ons best doen. 🙂


    25 maart 2011 om 21:39
    Redactie www.dagroosendaal.nl

    Jullie vergeten een hele belangrijke in de reeks: dagmedia.nl met en pilot in Roosendaal: http://www.dagroosendaal.nl. Dagroosendaal.nl krijgt ook spinoffs op radio en tv!


    30 maart 2011 om 05:30
    Bart Brouwers

    Overigens, zoals tijdens die sessie al aangegeven: ook display blijft een belangrijke pijler onder ons commerciële concept. Hoe belangrijk en succesvol dat is, laat Webregio (actief in Noord- en Zuid-Holland en nauw aangesloten bij de ontwikkeling van dichtbij.nl) nu al elke dag zien.


    31 maart 2011 om 17:09
    Ryne

    All of these articles have saved me a lot of hesahcaed.


    25 april 2016 om 19:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!