Een SEO vriendelijk CMS voor de toekomst

29 maart 2011, 03:45

Een nieuw CMS selecteer je voor meerdere jaren. Uiteraard is zoekmachinevriendelijkheid één van de belangrijkste selectiecriteria en gelukkig zijn er online meerdere artikelen aanwezig die je hierin kunnen helpen. Maar nogmaals, een CMS kies je dus voor de komende jaren. Wat zijn zaken die je nu wilt regelen omdat ze in de toekomst alleen maar belangrijker zullen gaan worden? We noemen enkele aandachtspunten.

Snelheid

Eén van de zaken waar Google sinds vorig jaar steeds meer aandacht aan besteed is de laadsnelheid van de website. Naar mijn mening gaat deze factor in de toekomst alleen nog maar zwaarder wegen en daarom wil je in je nieuwe CMS hier genoeg aandacht aan besteden. Dit leidt tot de volgende eisen aan het nieuwe systeem:

  1. Zoveel mogelijk externe bestanden samenvoegen
  2. Zoveel mogelijk CSS sprites gebruiken in je template
  3. Gebruik maken van GZIP voor verzending van data

Google Shopping (en andere XML toepassingen)

Later dit jaar zal Google Shopping naar Nederland komen. Dit biedt uiteraard nieuwe kansen voor een ecommerce site om met de producten op een nieuwe manier vindbaar te zijn. Als je een etailer bent, wil je dan ook je producten makkelijk kunnen exporteren naar een XML bestand wat begrepen wordt door Google Shopping. En in het algemeen is het een must om je producten via XML beschikbaar te maken voor vergelijkingssites, tools die je producten live houden in AdWords via de API en andere toepassingen.

Rich Snippets

Iets wat de laatste tijd ook steeds vaker in Google pagina’s te zien krijgen zijn resultaten met de zgn. Rich Snippets. Deze verrijkte vermeldingen van websites geven de consument meer informatie en bieden adverteerders de mogelijkheid om meer zichtbaarheid te creëren. In de toekomst zal Google steeds meer van deze data beschikbaar maken en hierop wil je voorbereid zijn. Rich Snippets worden momenteel gegenereerd op basis van Microformats Microdata of RDFa standaarden. Zorg ervoor dat je CMS alle data die zich hiervoor leent beschikbaar stelt in één van deze standaarden. Uiteraard helpt HTML5 hierin ook.

Mobile

Een nieuw CMS moet uiteraard ook goede exportmogelijkheden bieden naar een mobiele versie van de website. De makkelijkste manier om dit te bereiken is gebruik te maken van een stylesheet voor mobile devices waarin je de site beter geschikt maakt voor mobiel gebruik. Dit is echter niet de beste optie, omdat content voor mobiel gebruik andere eigenschappen hoort te hebben dan content voor gebruik op een desktop. Beter is het dan ook om mogelijkheden in te bouwen andere teksten en ander beeldmateriaal te gebruiken voor de mobiele website.

Social media koppelingen

Niemand weet precies welke invloed social media in de toekomst op SEO resultaten zal hebben. Feit is echter wel dat Google deze belangrijke informatiebronnen niet zal negeren. Je website zal daarom ook de verspreiding van artikelen en producten via social media moeten stimuleren. Welke kanalen je hiervoor wilt gebruiken is een andere vraag, maar vanuit je CMS gezien moeten de mogelijkheden maximaal worden benut. In deze context mag natuurlijk de (richtinggevende) deal tussen Facebook en Bing niet ontbreken.

Afrondende opmerkingen

Hierboven hebben we een aantal belangrijke zaken besproken voor het CMS voor de toekomst. Uiteraard dient dit aangevuld te worden met de algemene SEO richtlijnen die in andere artikelen reeds besproken worden. Als aandachtspunten wil ik graag nog kort wijzen op het belang van zoektermen die bezoekers in de interne zoekmachine invullen. Dit biedt een schat aan informatie voor verdere optimalisatie van de website en je aanbod. Daarnaast kan het in de toekomst oog handig zijn vrijheid te hebben in meta informatie die je per pagina kan invullen. Zo is een canonical URL link tag ook nog maar 2 jaar oud en wie weet wat er in de toekomst nog voor interessante meta informatie te verwachten is!

Erik-Jan Bulthuis
Head of Operations bij Onetomarket

Categorie
Tags

10 Reacties

    Richard Theuws

    Misschien kun je ook wat van de beschikbare (open source?) CMS-en toelichten en zeggen wat er goed en fout aan is?

    Ik zou ook graag een auto willen die op water rijdt namelijk, maar die is er ook niet 🙂


    29 maart 2011 om 04:49
    rasterhoff

    Ik ben ook wel benieuwd naar je mening over de verschillende open-source CMS-en. Want hoe belangrijk is het om een CMS te kiezen? Voldoen de meeste CMS pakketten niet aan alle SEO eisen? Volgens mij is de technische implementatie van je CMS en dus je website belangrijker dan de keuze van een CMS.

    Ik ben benieuwd naar je reactie.


    29 maart 2011 om 05:52
    Eruj0Hab

    Heren, er zijn zoveel CMS systemen dat een opsomming te beperkt zou zijn. In mijn beleving gaat het veel meer om weten wat je wilt als je aan het zoeken bent. En inderdaad, mijn artikel gaat zowel om het CMS als om de implementatie ervan.


    29 maart 2011 om 06:31
    Rob

    Met veel interesse lees ik dit stukje en de reacties. Voor SEO optimalisatie is de wijze waarop een CMS de daadwerkelijke teksten (html) weergeeft belangrijk. Echter, het is natuurlijk een combinatie van de opbouw én relevante teksten.

    ” In mijn beleving gaat het veel meer om weten wat je wilt als je aan het zoeken bent”. Mee eens, maar in mijn beleving gaat het veel meer om weten waar je (potentiële) doelgroep naar zoekt. Zo wordt je met hoge relevantie gevonden.


    29 maart 2011 om 08:04
    Folko

    Ik kan het Publer CMS aanraden. Werkt eenvoudig, kan veel en is zoekmachinevriendelijk opgezet.


    29 maart 2011 om 16:16
    Jasper Kusters

    Wat een vreemd artikel is dit.

    Even een paar punten:

    – Gzip compressie kun je beter doen met Apache dan in (bijv) PHP, omdat dan niets aan je code hoeft te doen.

    – Sprites maakt je webdesigner en ieder cms dat om kan gaan met css kan hiermee uit de voeten. Staat dus ook los van je cms of je moet willen dat je cms sprites genereert.

    Als je qua snelheid wilt winnen dan zou ik ook zeker kijken naar zaken als lazy loading. Veel pagina’s worden enorm groot door allerlei plaatjes die de gebruiker in eerste instantie niet ziet, omdat hij daarvoor moet scrollen. Heel veel mensen doen dit echter niet (dit is makkelijk te zien in Google Analytics), dus het direct laden van deze plaatjes is simpelweg bandbreedte. Ga deze dus pas laden als de gebruiker gaat scrollen. Zijn er al cms’en die dit ingebouwd hebben?

    Andere zaken die ik mis zijn friendly-urls, sitemaps, automatisch kunnen herschalen van afbeeldingen, etc.

    Uiteindelijk zou dit artikel ook pas echt waarde hebben als er inderdaad een paar cms’en gewikt en gewogen zouden worden op basis van in ieder geval de criteria die hierboven staan.


    30 maart 2011 om 05:59
    Dennis Sievers

    @Erik-Jan Goed stuk, paar belangrijke kernpunten die je aanstipt. Wel ben ik bang dat mensen een keuze voor het CMS altijd zullen laten afhangen van de commerciele eigenschappen ipv de technische. Denk aan prijs/kwaliteit, ondersteuning, doorontwikkeling, maatwerkoplossingen, connecties met de backend, etc. SEO is voor veel bedrijven belangrijk, maar door de opkomst van andere online media/marketing mogelijkheden, zoals social media, affiliate marketing, etc. wordt het belang hiervan kleiner (in de opinie van de gebruiker). Ik denk dat je vooral een CMS wilt dat daarop inspeelt, alsmede op de toenemende mogelijkheden zoals inderdaad Google Shopping etc.

    Een overzicht met CMS systemen is, zoals je zegt, vrijwel niet te doen. Misschien een listing van 3 tot 5 open source systemen en 3 tot 5 commerciele pakketten met een laag risico op een echt lock-in effect (bijv. Sitecore of Dynamic web met meerdere ‘leveranciers’), maargoed, die lijstjes zijn niet zo spannend meer.


    30 maart 2011 om 06:55
    ejbulthuis

    @Jasper: Ik begrijp niet goed waarom je dit een vreemd artikel vindt. De punten over gzip compressie en sprites snap ik. Dit zijn inderdaad zaken die niet direct bij een CMS thuis horen (al moet je CMS wel op Apache kunnen draaien om in jouw voorbeeld te blijven). Het is echter wel reëel om te stellen dat je dit soort zaken ook makkelijk mee kan nemen als je een nieuwe site ontwikkeld, dus nieuw CMS/nieuwe site en mogelijkheden om dit gebied liggen in de praktijk dicht bij elkaar. Maar ik had inderdaad wat exacter kunnen formuleren.

    @Dennis: Dank voor je opmerkingen. Ik ben het met je eens dat commerciële overwegingen een zeer grote rol in een beslissingsproject spelen. Mijn ervaring is echter niet dat het belang van SEO afneemt. Ik merk juist dat een goed SEO-vriendelijk systeem steeds meer als een must gezien wordt. Een CMS wat op SEO gebied problemen oplevert is gewoon geen goed CMS. Maar ja, uiteraard spreek ik m.n. mensen die een klantrelatie hebben met Onetomarket, dus mijn steekproef is in deze niet representatief 🙂


    30 maart 2011 om 08:21
    Dennis Sievers

    @Erik-Jan: ik bedoel overigens ook niet dat mensen door commerciële overwegingen elke vorm van SEO van de kaart vegen, maar het belang is een kleinere rol gaan spelen omdat ten eerste de meeste pakketten in de basis tegenwoordig prima zijn en ten tweede steeds meer bedrijven het hele SEO aspect toch al aan hun web bureau over willen laten en ‘ervan uitgaan’ dat hun bureau dit wel goed voor hen oppakt.

    Dat er nog steeds webbureaus zijn die wel een eigen CMS hebben gebouwd, maar nog steeds geen snars van SEO begrijpen is erg triest, maar dat zegt vaak ook genoeg over hun klanten. Vaak is het dan een budget issue, of omdat het “zo’n goede relatie is”, of ze hebben überhaupt al geen idee wat ze precies online willen en denken niet goed na over elementen als online marketing. Daar ligt dan weer een rol (en kans) voor het webbureau….


    10 mei 2011 om 07:18
    Shanmugam

    interesting article about SEO with CMS sites

    Thank you fro share


    2 mei 2014 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!