Paperjammed #3: Campagnes of lange termijn strategie voor social media?

1 april 2011, 06:00

Op 20 april a.s. vindt de derde editie van Paperjammed plaats in MuzyQ in Amsterdam. Tijdens dit event krijgen laatstejaars studenten de kans om hun afstudeervragen op gebied van online marketing en nieuwe media voor te leggen aan professionals uit het vak. Ditmaal staat het thema ‘Social Media: Sprint vs. Marathon’ op de agenda. Centrale vraag is in hoeverre kortlopende acties op sociale media zich verhouden tot een lange termijn visie en strategie. In het panel van professionals vinden we ditmaal sterke spelers uit beide kampen: Dick Buschman (eigenaar Achtung!), Boris Nihom (strategy director THEY), Antoinette Hoes (strategy director Leylines) en Casper Mooyman (Social Media Manager Vodafone) zullen op 20 april de vragen van de aanwezige studenten beantwoorden.

Organisator Johan Voets van creatief online bureau OKGO legt uit dat merken en bureaus op dit moment worstelen met de inzet van sociale media in marketingcampagnes:

‘We hebben de afgelopen tijd gezien dat veel bedrijven enthousiast met de materie aan de slag gaan en leuke acties bedenken op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Nadat de actie is afgelopen blijft het vervolgens vaak stil op zo’n account. Voor bureaus wordt het dus steeds belangrijker om de klant ook te adviseren over wat je op de lange termijn op social media gaat doen. Door bijvoorbeeld een redactionele formule of webcare te ontwikkelen.’

Voets benadrukt dat met name deze lange termijn strategie een onderwerp is waar op dit moment veel studenten onderzoek naar doen. ‘Maar voor deze studenten kan het ook leerzaam zijn hoe je met een sprint actie in een paar weken tijd in één keer 10,000 nieuwe online fans verzameld. Vandaar dat we creatieve campagnemakers zoals Dick Buschman en Boris Nihom daarover graag aan het woord laten.’

Paperjammed biedt studenten in de laatste fase van hun studie de kans om hun onderzoeksvragen voor te leggen aan ervaren professionals uit het vakgebied nieuwe media. Eerdere edities van Paperjammed werden enthousiast ontvangen en waren wegens een overweldigende hoeveelheid aanmeldingen binnen enkele dagen al ‘vol’. Geinteresseerde studenten die een afstudeeronderzoek doen dat aansluit op het thema kunnen zich vanaf maandag 4 april 10.00 uur inschrijven voor Paperjammed op www.paperjammed.nl en daar ook hun vragen indienen.

De derde editie van Paperjammed zal plaatsvinden op 20 april a.s. in het muziekmakerscentrum MuzyQ, Atlantisplein 1, 1093 NE te Amsterdam. Het event zal om 19.00 uur van start gaan en tot 21.30 uur duren. Aansluitend vind er een borrel plaats waar studenten en professionals onder het genot van een drankje nog even verder kunnen discussieren. Deuren openen om 18.45 uur.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!