Verslag Social Media World Forum (Deel 1)
Social media bestaan niet! Klout wordt de nieuwe standaard om sociale invloed te meten. Merken moeten verder kijken dan acquisitie van fans. Dit is pas het begin van een flow van insights, qoutes en veelbelovende kansen die zorgde voor enthousiasme onder de sprekers en aanwezige marketeers op het Social Media World Forum in London op 29 en 30 maart 2011. Euro RSCG 4D Nederland brengt verslag. De eerste dag stond in het teken van 360 digitaal strategieën. De belangrijkste keynotes waren: socialisatie van het internet, social reputatie, integratie social media in traditionele strategieën en een Skype sessie met Brian Solis.
Deze gastbijdrage op Marketingfacts is geschreven door Bart van de Kooij, Trainee Strategy bij Euro RSCG 4D.
Socialisatie van het Internet
De eerste keynote discussie werd verzorgd door Jonathan MacDonald (entrepreneur). Samen met Paul Papadimitriou (Constellation Research), Joanne Jacobs (Social Media Expert), Benjamin Ellis (Social Technologist) en David Parfect (Facebook) besprak hij de integratie van social media en web activiteiten. Papadimitriou zette de toon in de discussie en begon met een stevig statement: “Een post digitale wereld en social media hebben nooit bestaan.” Hij onderbouwde dit door te zeggen dat een onzichtbare sociale laag over alle web activiteiten altijd aanwezig is geweest. De techniek maakt het internet niet socialer, maar de mensen die de mogelijkheid hebben om te communiceren. Parfect (Facebook) gaf aan dat op dit moment wel een verandering gaande is in zoekgedrag. Mensen vertrouwen eerder op het advies van vrienden dan op beloftes van merken. Hij onderbouwde dit door te zeggen dat mensen geneigd zijn eerder te zoeken binnen Facebook, omdat Google gebouwd is om je eigen gedrag en vrienden buiten beschouwing laat.
Social reputatie
MacDonald werd opgevolgd door Andrew Gerrard (D-marketing). Samen met Azeem Azhar (Peer Index), Thomas Power (Ecademy), Vikki Chowney (Reputation Online) en Benjamin Ellis (Social Technologist) besprak hij de rol en uitdaging van data in organisaties. Ondanks de afwezigheid van invloedspecialist, Klout lag de focus van de keynote discussie vooral op de mate van invloed van Klout en het sociaal kapitaal van mensen. Power gaf aan dat in Silicon Valley mensen niet worden uitgenodigd voor een interview als hun Klout score lager is dan 50. Dat klinkt misschien eng, maar het is wel een richting waar de (Amerikaanse) markt naar verschuift. In lijn met Power maakte Azhar een interessant punt. Het zou ideaal zijn als als er een tool zou worden ontwikkeld die het mogelijk maakt om iemands online reputatie te checken, voordat je hem ontmoet. Het is duidelijk dat we daar nog niet zijn, maar het geeft wel de richting aan waar het naar toe kan gaan.
Integratie social media in traditionele marketing strategieën
Voorzitter Russ Lidstone (EuroRSCG London) leidde de discussie. Samen met Nick Jones (COI), Nick Burcher (ZenithOptimedia), John Willshire (PHD) en Usama Al-Qassab (Procter & Gamble) sprak hij over social media engagement met nieuwe en bestaande klanten. De discussie begon met de potentiële kracht van social media en marketing. Social media kan marketing problemen oplossen. Burcher gaf mee dat Facebook daarin een belangrijk kanaal is dat support mogelijk maakt, maar niet anders benaderd zou moeten worden dan andere netwerken. Het is belangrijk dat merken zich gedragen als een vrienden pagina om vertrouwen te winnen. Al-Qassab voegde er aan toe dat social monitoring tools belangrijk zijn om de context en het gedrag te begrijpen. Om waarde toe te voegen aan de insights wordt content de nieuwe currency. Het zijn veel open deuren, maar het geeft wel een bevestiging hoe er over social media wordt gedacht.
Skype sessie met Brian Solis
Pionier en social media goeroe Brian Solis gaf via Skype zijn visie op de relatie tussen merken en consumenten. Zoals altijd begon Solis nu ook met een uitdaging om na te denken hoe iedereen social media beter kan maken. De focus van de presentatie lag vooral op de begrippen ‘vertrouwen’ en ‘waarde.’ In relatie tot deze twee begrippen noemde Solis enkele punten waar merken op moeten letten: “Merken integreren te gemakkelijk “follow us” of “like us” in hun communicatie. Dit mondt uit in een slechte opbouw van een lange termijn relatie en de uiteindelijke waarde is moeilijk te bepalen. Merken vragen om het vertrouwen in een relatie. Dit moet niet benaderd worden vanuit het punt clicks, eyeballs of een doelgroep segmentatie. Het gaat juist om een menselijke manier van relatie opbouw in plaats van bereik.” Het belangrijkste advies wat hij mee gaf is dat merken aspirationele ervaringen moeten bieden die een vaste waarde opleveren voor consumenten om vertrouwen te winnen in een relatie.
Zie ook de eerdere verslagen van Menno Braakman uit 2009 (deel 1, 2, 3) en Daan Jansonius uit 2010 (deel 1, 2, 3, 4, 5) van het Social Media World Forum in Londen.