Microsoft’s Bing tekent in VS voor 30 procent zoekopdrachten

13 april 2011, 04:23

Zelf heb ik het gevoel dat Bing en alles wat er omheen gebeurt, langs ons heen gaat. Ik hoor er nooit iemand over maar ben dan ook geen searchspecialist. Kijken we overzees, dan zien we dat Bing aan een gestage opmars bezig is. Vorige maand, in maart 2011, kwam het aandeel van Bing in het totale aantal zoekopdrachten te liggen op 30 procent. Dat is, volgens Experian Hitwise via MV, een stijging van 6 procent in een maand tijd. Concurrent Google moet het met minder zoekopdrachten doen met 64 procent, terwijl zelfs Yahoo Search in de lift zit. Bing blijft doorknabbelen en Google verliest terrein.

Over de effectiviteit van de zoekopdrachten schrijft Experian Hitwise:

“Yahoo! Search and Bing achieved the highest success rates in March 2011. This means that for both search engines, more than 80 percent of searches executed resulted in a visit to a Website. Google achieved a success rate of 66 percent.”

Ander interessant uitkomst uit het doorlopende onderzoek van Experian Hitwise, is dat het aantal gecombineerde zoekwoorden aan het afnemen is (die trend is al langer ingezet, dat lijkt de invloed van Google Instant), maar in onderstaande tabel komt deze trend nog extra duidelijk naar voren:

“Longer search queries — five to eight words — were down 3 percent from February 2011 to March 2011. Shorter search queries — those averaging one to four words long — increased 1 percent from February 2011 to March 2011. One-word searches comprised the majority of searches, amounting to 24.40 percent of all queries, a 2 percent increase from February 2011 to March 2011.”

En de ROI van Bing? Lees daarover het MarketingVox artikel en zeker ook deze: “Searching for greater ROI? Try Bing”.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Aaron

    Mathijs,

    je schrijft “Concurrent Google moet het met minder zoekopdrachten doen met 64 procent”.

    Dat is toch juist *meer* dan die 30% van Bing?


    13 april 2011 om 06:05
    mgvandenbroek

    @ Aaron: Dat is krom geformuleerd. ik bedoel dat Google minder zoekopdrachten te verwerken heeft gekregen dan voorheen: het aantal neemt af. Ik pas het zo meteen even aan! Dank voor scherpte!


    13 april 2011 om 06:42
    sjongsma

    De reden dat BING hier niet groeit, is omdat BING alleen nog maar een jasje is. Geen toffe features zoals in de US versie en een index zo oud als de kont van sinterklaas (met bijbehorende crawlrate) ;-).

    Goed om te zien dat er toch nog een klein beetje verschuiving mogelijk is. Wat meer concurrentie is nooit verkeerd.


    13 april 2011 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!