De Marketingdagen: Waar moet je heen?
Zelfs als je twee dagen de tijd hebt, een expovloer zo groot als een voetbalveld en zeven presentatieruimten is het ondoenlijk om ‘marketing as we know it’ de ruimte te geven die het verdient, maar bij het bedenken van het programma van De Marketingdagen zochten we naar mensen, merken en verhalen die je nú wilt horen. Althans dat denken we. Cases en mensen die nú in de prijzen vallen, die het verschil maakten, die je kunnen leren en inspireren. In deze editor’s pick op Marketingfacts ga ik als hoofdredacteur van MarketingTribune én programmamanager ter inspiratie in op een aantal sessies en seminars tijdens De Dagen die je ei-gen-lijk niet mag missen (maar er is zoveel!).
Deze gastbijdrage is geschreven door Luuk Ros (@luukros), hoofdredacteur van het vaktitel MarketingTribune en tevens programmamanager van de MarketingDagen.
Hall of Fame
Proven technology. Er lopen meerdere winnaars van de echt grote marketingprijzen op de marketingdagen, maar ik noem er een paar die ik zelf zal bezoeken of – als dat niet kan – van harte wil aanbevelen. Vorige week met een SpinAward uitgeroepen tot beste online bureau, hofleverancier van winnende cases als Nike en KLM komt: Tom de Bruyne CEO van Boondoggle Amsterdam (19 april, theater 2, 11.05-11.50) gaat het verhaal vertellen. Maar ook Veronique Hoogendoorn van Natura Artis Magistra komt naar de Marketingdagen (19 april, theater 3 14.25-15.10). Zij werd door SMIN met haar Tijdschrift Artis uitgeroepen tot Best of Customer Media-uitgave. Versmarketeer van het Jaar aardappelteler Henk Scheele van Hoeksche Chips komt ook (20 april theater 1, 15.45-16.30) en vertelt het verbijsterende en inspirerende verhaal van zijn chips. Meer chips en nóg een grote winnaar (NIMA marketing Excellence Award) is Michael Blankert van Lay’s/PepsiCo (19 april, theater 2, 12.35-13.20) die het gaat vertellen: het huiveringwekkende verhaal van Lay’s Maak de Smaak, de reden waarom u tegenwoordig Papatje Joppie-chips koopt. Steven de Cleen van PROUDdesign komt praten (19 april, theater 3, 15.10-15.55), winnaar van een hele trits prijzen waaronder meerdere Pentawards, en met waarschijnlijk een hele bak dia’s. Sowieso een aanrader. ‘Spot de stoel’ van Ziggo wordt uitgebreid toegelicht – winnaar van onder meer een internationale Epica Award – sprekers: Siati Verloop en Gert Ploeger van Ziggo (19 april, theater 2, 10.20-11.05) en tot slot kunt u zomaar binnenlopen bij de Effie-winnende case van KPN: Nummer één voor ondernemers. De presentatie is van Aline van Keulen (KPN Groep) & Marc Pieterse (N=5) (20 april, theater 2, 13.20-14.05)
New Age
Hun tijd vooruit en daarom nú cases met het momentum zijn de presentaties die nieuwsgierig maken. Waarachter je het verhaal wil ontdekken en die je aan het denken zetten. Zo luister ik altijd graag naar Roel Welsing van Triodos (20 april, theater 1 15.00-15.45) die zelf liever geen bankier 2.0 wordt genoemd, maar het wel is. En marketeer. En de man achter een boeiende restyle afgelopen jaar waarmee de bank ineens veranderde van een Zonnatura in een Virgin. Aan de buitenkant. Maar hoe zit dat van binnen? Jasmijn Rijcken van VANMOOF & STRiDA komt ook (19 april Theater 1 10.30-11.15). Ook een winnaar trouwens (bekroond met DDA beste consumentenproduct) maar vooral een spreker die nieuwsgierig maakt, want zij deden het: een ultieme designfiets ontwerpen, die alle eerdere ultieme designfietsen overbodig maakt en to-be legend op het gebied van Product Design. Wiemer Snijders van Ide:phix, columnist bij MarketingTribune tenslotte komt ook (19 april theater 3 14.25-15.10) met een presentatie getiteld ‘De dorpsvereniging, ooievaarsnesten en andere bankzaken’. Verhaal over Regio Bank, maar vooral een verhaal over het merk in 2011 en daarna. En tot slot een New Age-verhaal dat een soort knuffelcase werd van heel veel marketeers en een prachtig sócial social mediaverhaal: Join The Pipe (19 april, theater 2 14.50-15.35) over ‘The longest water pipe in the world’. Spreker: Lorenzo de Rita. Feel good, feel connected. Zou een lekkere afsluiter voor dinsdag kunnen zijn.
Klanten, u kent ze wel
Derde invalshoek die ik graag bij u onder de aandacht breng in het programma zijn de presentaties die je zou kunnen volgen bij mensen die het weten. Wat de klant wil, zeg maar. Onderzoekers, verzamelaars, bestudeerders van klanten en klantgedrag. En dan van het onbesproken hoogste niveau. Kunt u zomaar heen. MarketingTribune-huisschrijver Judith Lieftink van Young Works presenteert ‘De prestatiegeneratie, van carrièrekids tot keuzestress’ (20 april theater 2 14.05-14.50), En welke media gaan we gebruiken, en waarom en waarom gebruikt u ze? ‘Van Return on Investment naar Return on Involvement’ heet de presentatie van Kees de Groot van ZenithOptimedia daarover. MTV komt, meer specifiek Lieselot van der Meer (20 april, theater 1, 12.45-13.30) over het onderzoek Youthpower. En vreemdgaan mag ook, want in het klantcontactdeel van het event zit ook een leuke: Het Nationale Klantbelevingsonderzoek 2011
Sprekers: Stephan van Gelder (Integron?) & Arnoud Koek (Tele’Train) (theater 4 20 april, 10.25-11.10).
Het vak van Verleiding
Eerder schreef Marieke Verdonk al over het ‘parallelseminar’ Vak van Verleiding, enig betaald congres – al is het voor een vriendenprijs – dat tijdens de twee Dagen plaatsvindt. Intussen zijn we trots te mogen melden dat MarketingTribune-columnist en marketingslangenmens Jeroen de Bakker (Lab 1111) op één van de twee dagen dagvoorzitter zal zijn. Een congres van twee dagen met merken, mensen, excellerende professionals die hun verleidingstechnieken met u delen en laten zien hoe je kunt excelleren in een markt vol verleiding. En verandering. De consument van nu is een ander dan van vijf jaar geleden, of zelfs van een jaar geleden. Nog nooit is hij zo onvoorspelbaar geweest. Nog nooit had hij zo veel kanalen tot zijn beschikking om een aankoop te toen, om informatie te vergaren en te delen. Waar en hoe kunt u hem raken?
Mooie sprekers op Het vak van Verleiding zijn onder meer Rob van Griensven (Heineken Nederland) met een presentatie over Heineken in de digitale wereld, Peter Doveren (Vodafone) over authenticiteit in de klantdialoog en Tom Dorresteijn (Studio Dumbar, voorzitter van BNO) over Visual branding. Mooi ook is de aanwezigheid van topretailers Pieter Zwart (Coolblue), Paul Nijhof (Wehkamp.nl) en Daniel Ropers (bol.com) die komen vertellen hoe ze aan de top zijn gekomen en vooral hoe ze daar denken te blijven.
Het snoepprogramma dat ik voor mezelf heb samengesteld: @hypeheroes @PROUDdesign @tomdorresteijn @joeyduis @mblankert, maar ook heb ik veel zin in de presentaties van @rvgriensven @karlijnvruiten @wtvdp @peterheshof en @Jointhepipe. Helemaal niet te versmaden is Hugo van den Bos van @koeweidenpostma. En tot slot ook niet te vergeten is @OnlineMarketeer . Tot #dmd2011 @marketingdagen