Europese online reclamesector presenteert cookieregels op YourOnlineChoices.eu
De Europese online reclamesector presenteert vandaag haar kader voor Europese zelfregulering op het gebied van online reclame op basis van anoniem surfgedrag, ook wel Online Behavioural Advertising (OBA) genoemd. Om verregaande transparantie en controle voor internetgebruikers te verzekeren, lanceert de sector een pan-Europese consumentenwebsite voor het individueel beheren van privacy-voorkeuren. Deze nieuwe website voorziet de consument in informatie over OBA en biedt de consument de mogelijkheid om zijn OBA-voorkeuren te beheren of uit te schakelen. Ook wordt duidelijk gemaakt dat het slechts gaat om verzameling van anonieme gegevens.
De samenwerkende brancheorganisaties Bond van Adverteerders(BVA), Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), Branchevereniging voor Dialoogmarketing (DDMA), Interactive Advertising Bureau (IAB), Nederlands Uitgevers Verbond (NUV), Thuiswinkel.org, Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) en Verenigde Internetexploitanten (VINEX) hebben ruime tijd gewerkt aan het kader voor zelfregulering. De gedragscode wordt Europabreed geïmplementeerd en wordt ook in Nederland branchebreed gedragen.Joris van Heukelom, Voorzitter van IAB Nederland:
‘De internetgebruiker moet met een prettig gevoel online kunnen shoppen en content bekijken zonder het gevoel te hebben ‘stiekem’ gevolgd te worden. Transparantie bieden wat betreft de laatste innovaties in de reclame industrie staat hier centraal. Dit initiatief introduceert zelfregulering voor gerichte reclame ondersteund door nalevings- en toezichtmechanismen. Het is een resultaat waar we na een jaar van hard werken blij mee kunnen zijn. Het is mooi om te zien dat de verschillende representanten uit onze industrie op één lijn zitten en goed samenwerken’.
De verplichtingen van het zelfregulerend kader hebben als doel de transparantie te verbeteren bij het aanbieden van gerichte reclame. Consumenten zullen meer controle kunnen uitoefenen door een aantal nieuwe toepassingen. De komende tijd zal de OBA-reclame van de organisaties die zich achter het zelfregulerend kader scharen, een icoon gaan bevatten dat aan de consument aangeeft dat OBA gebruikt wordt. Een klik op het icoon leidt de consument naar de nieuwe pan-Europese website (www.youronlinechoices.eu) die meer informatie geeft over OBA-reclame, de bedrijven die actief zijn op het gebied van OBA en een toepassing om de OBA-voorkeuren te beheren of uit te schakelen.
Niet alleen leden van de samenwerkende brancheverenigingen moeten aan het zelfregulerend kader voldoen. Het kader werd vorige week aangenomen door de Europese Stichting Reclame Code (EASA). Via deze weg kunnen de gedragsregels onderdeel worden van de Nederlandse Reclame Code die geldt voor de hele branche. Bovendien kan ook de wettelijke toezichthouder op grond van professionele toewijding toezien op naleving van de gedragscode. Het OBA-kader voorziet in de volgende principes:
Voorlichten van consumenten en bedrijven over OBA;
Transparantie over het verzamelen van gegevens en het gebruik van OBA;
Aangepaste gegevensbeveiliging en beperkte bewaring van verzamelde en gebruikte gegevens voor OBA-doeleinden;
Beperkingen voor de ontwikkeling van segmenten om specifiek kinderen te bereiken;
Beperkingen voor de verzameling van gevoelige persoonlijke gegevens die verzameld en gebruikt worden voor OBA;
Mechanismen die ervoor zorgen dat het OBA-kader nageleefd wordt, inclusief een label dat enkel toegekend wordt aan bedrijven die het OBA-kader naleven.
Leuk maar als ik youronlinchoices in de url balk zet kom ik op een pagina forbidden.
Wat is hier de oplossing voor?
Vriendelijke groet
Helaas…..forbidden
dikke meuk is ’t!,denk je eindelijk van die irritante reklame af te wezen ,werkt het niet
Het is ook te goed om waar te zijn. geef hier nu eens een simpele werkwijze voor, zodat ook iedereen het snapt, en kan toevoegen. maar het blijft een illusie, FORBIDDEN heel erg jammer
Zonder reclame is internet snel een speeltje alleen voor de happy few die het zich kunnen veroorloven en zal de innovatie stoppen.
Leuk verhaal. Maar niet meer dan dat. De interface van youronlinechoiches.com is een ramp. Onduidelijk, technische problemen en opt in staat aan terwijl dat opt out zou moeten zijn. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling: maak het zo moeilijk en ingewikkeld mogelijk voor de klant/target. Dit is nou precies waarom veel mensen ads en marketing afwijzen.
@Rutger: Hoe weet je dat van dat speeltje en happy few? Of is het een veronderstelling?
Ter info, Yvo: je reageert op een artikel van zeven jaar geleden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!