Google Analytics start met Multi Channel attributie pilot
Afgelopen week is Google op de ad:tech in San Francisco een pilot gestart met de nieuwe Multi-Channel Funnels functionaliteit. De GACP’s (Google Analytics partners) konden er al even mee spelen, en nu worden er 200 grote sites bij betrokken. Het wordt dus binnenkort mogelijk om beter te kunnen zien via welke kanalen bezoekers naar je site komen alvorens ze converteren.
Tot op heden rapporteerde Google Analytics alleen conversies over de laatst bekende bron waarmee een bezoeker naar de site gekomen was. Dus een bezoeker met dit pad:
had in het verleden alleen een conversie op de bron “Banner”. Maar in de nieuwe rapportages is het mogelijk om bijvoorbeeld dit rapport te maken:
Het is zo goed te zien welke kanalen in de afgelopen 30 dagen een bijdrage geleverd hebben aan de conversie. Ook is de overlap van bronnen nu in kaart te brengen:
Het is duidelijk te zien dat 2,44% van alle conversies via een combinatie van Organic en Paid Advertising komen.
De groepen in bovenstaande afbeeldingen zijn standaard aanwezig in de rapportage. Maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf een groep aan te maken. Een voorbeeld voor een bedrijfsnaam analyse:
Ik heb binnen deze rapportage nu twee groepen aangemaakt: bedrijfsnaam zoekopdrachten en niet-bedrijfsnaam zoekopdrachten. En als fallback optie (optioneel) aangegeven wat er voor de andere kanalen gerapporteerd moet worden. Voor de “brand” groep zien de instellingen er als volgt uit:
Net als bij de segmentatie module definieer je een groep bronnen die bij deze groep horen. Vervolgens kies je een kleur en sla je hem op. Dat levert vervolgens deze rapportage op:
Je kunt deze groepen helemaal op maat samenstellen. Het is dus belangrijk om al je campagnes goed getagged te hebben, zie mijn voorbeeld over het doormeten van een nieuwsbrief. Alleen dan zul je het maximale uit de rapporten kunnen halen.
Naast de getoonde rapportagemogelijkheden zijn er nog wat extra mogelijkheden. Standaard wordt de conversie attributie over alle doelen en ecommerce transactie gerapporteerd, maar dat is met 1 knop te veranderen.
Tot slot
Google is niet de eerste leverancier die deze mogelijkheden biedt, ComScore Digital Analytix (voorheen Sitestat) heeft het bijvoorbeeld al sinds december 2009 (zie het artikel over campagne attributie). Daarnaast zijn er ook partijen die specialistische software hebben ontwikkeld rondom conversie attributie. Maar Google is wel de eerste die deze info aan ‘de massa’ beschikbaar stelt, ik verwacht in de komende periode dan ook veel mooie inzichten:
- Met juiste tagging zou je in kaart kunnen brengen hoe kortingscode sites zich gedragen binnen je campagnemix.
- Het aandeel en effect van bedrijfsnaamzoekopdrachten is beter inzichtelijk te maken
- De versterkende kracht van banners zal nu meer naar voren komen (post-click, niet post-view)
- Iemand?
Nog een aanvulling van Google zelf:
“Note: Google Analytics has let us know that the feature called Multi-Channel Funnels discussed in this blog post is in limited pilot. That means that Google Analytics is testing the feature and its usefulness to a small group of trusted testers, and have not made any plans or a timeline for a full launch.”
Ook hebben ze twee leuke video’s met de introductie van de functionaliteiten uitgebracht. Daarnaast kwam ik vanmorgen een blog van Justin Cutroni tegen die zeker de moeite waard is om te lezen. Het is dus nog onzeker wanneer het komt, maar dat het komt staat vast. Deze nieuwe rapportages worden onderdeel van de nieuwe versie die Google onlangs gelanceerd heeft.
@Bart: wat heeft het gericht adverteren op externe sites door middel van 3rd party tracking cookies te maken met het doormeten van de verkeersbronnen op je eigen site door middel van 1st party cookies?
Dat is leuk nieuws! Hebben ze sneller voor mekaar dan ik verwacht had.
Hebben ze al gekeken naar conversieattributie modellen, zodat je dus de conversiewaarde op een goede manier kan verspreiden over verschillende bezoeken?
Natuurlijk zijn ze ook naar dat soort aspecten aan het kijken, dit is alleen de eerste release. Nu maken ze nog geen gebruik van enig model. De totale omzet wordt toegewezen aan de assisterende en laatste campagne.
‘assisterende’? Dat gebeurd toch nog alleen in Adwords? Verder super goed nieuws als dit breed wordt uitgerold. Ik benijd je dat je al toegang hebt. En doormeten bannerview uit het Google display netwerk ipv alleen clicks moet dan ook mogelijk zijn?
Dit is zeker goed nieuws! Ik denk dat het veel invloed zal hebben op de opzet en het beheer van online campagnes, aangezien inzichtelijk wordt hoe ‘geholpen conversies’ tot stand komen. Ik hoop dat ze het snel gaan uitrollen!
@KeesjanDeelstra: technisch gesproken zouden ze inderdaad de views ook kunnen meten. Iets moois voor de toekomst om naar uit te kijken.
Veel mensen hebben inmiddels een mail gehad met daarin toegang tot de nieuwe functie. Het lijkt er dus op dat het nu verder uitgerold wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!