B2B: Begin bij het begin, bloggen

19 april 2011, 07:02

Ik was enigszins verrast toen ik de blogpost van Matthijs van den Broek in mijn Twitterfeed voorbij zag komen – “LinkedIn belangrijkste social media tool voor B2B”. In een tak van sport waar het vaak om content en expertise draait, is een sociaal netwerk dus het belangrijkste instrument om prospects, relaties en (toekomstige) werknemers te bereiken?

Zou het niet een stuk logischer zijn als de nummer vier van het onderzoek van Btobonline, bloggen, juist op nummer één zou staan? Waar anders dan op blogs komt uitgebreid naar voren wat je USP (Unique Selling Point) is, hoe je aankijkt tegen ontwikkelingen in de markt, wat de groei van het bedrijf betekent voor toekomstige medewerkers en welke expertises of specialisten je in huis hebt? De auteurs van het onderzoek van Btobonline zijn zo vrij geweest om de lezer ook méér dan 90 grafieken en schema’s voor te schotelen. Een van de grafieken toont de marketeer ‘precies hoe de verschillende social media ingezet kunnen worden’:

Ook dit model schiet aan het belang van de blog voorbij. Natuurlijk bieden kanalen als Linkedin, Twitter en Facebook de mogelijkheid om connecties te laten zien dat je weet waar je over praat en dat de expertise bij jou, of je werkgever, in huis is. Maar wat als jouw connecties gecharmeerd zijn van je status updates en een kijkje nemen op jouw profiel of op de corporate website, juist omdat ze meer willen weten over jullie ervaring en visie. Zou het dan niet raar zijn als daar geen blog te vinden is die de kennis en opinie van jou óf de organisatie onderbouwt? Zonder een corporate blog of een status als blogger bij een extern platform zoals NGN (voor ICT-professionals), komt de tentoongestelde expertise niet verder dan 140 tekens in status updates, nogal beperkend vind je niet?

Overigens was ik ook bij de resultaten van het onderzoek van TNS Nipo en het B2B Marketing Forum enigszins verrast – “Geen blogs, social media niet belangrijk”. Wat? Ja, social media is niet belangrijk en het gebruik van blogs al helemaal niet. Sterker nog, voor content marketing gebruiken Nederlandse B2B marketeers het liefst een nieuwsbrief. Inderdaad, dat is zo’n e-mail waar je op geabonneerd moet zijn en waar weinig tot geen ruimte is voor audiovisuele elementen en waar discussie überhaupt onmogelijk is.

Nederlandse B2B marketeers, zullen we die nieuwsbrief bewaren voor updates naar klanten en medewerkers en een blog opzetten als basis voor content marketing en online pr? Misschien dat een simpel en overzichtelijke grafiekje helpt:

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Ian Piepenbrock

    Uitstekende post Gijs, we delen exact dezelfde visie over b2b blogging. Ik was ook nogal verbaasd over het artikel waarin Linkedin als meest waardevolle social media tool voor het MKB voorbij zag komen. Het grafiekje klopt wat mij betreft als een bus. Heb zeer goede ervaringen met een corporate blog als basis van je content om vervolgens via social media en eventueel een nieuwsbrief (met koppen en de eerste regels van een artikel + link naar blogartikel) je doelgroep te bereiken. Bovendien is al die hoogwaardige content op je website zeer waardevol voor je vindbaarheid.


    19 april 2011 om 09:04
    gijs.moonen@ovideconsult.nl

    Hi Ian,

    dank voor je positieve reactie. Denk overigens dat deze vlieger ook op kan gaan voor B2C, maar dan zal de nadruk in de content wellicht meer op audio visuele aspect moeten liggen.


    19 april 2011 om 10:25
    hansss

    Goed verhaal, mij bekroop hetzelfde gevoel toen ik het andere artikel las. Ik zou niet weten welk ander hulpmiddel je in social en/of search net zo veel kwalitatief hoogwaardig verkeer oplevert.


    19 april 2011 om 18:06
    gijs.moonen@ovideconsult.nl

    Hi Hans,

    ben het helemaal eens. Overigens kreeg ik gisteren van iemand ook te horen dat veel bedrijven bloggen als ‘achterhaald’ zien. Vreemd genoeg zijn ze op zoek naar de nieuwe heilige graal. Merken jullie dit ook?


    20 april 2011 om 08:03
    Jedidja

    Ik ben het er ook mee eens dat bloggen een hoge prioriteit moet hebben. En dan vooral omdat zo je website continu verandert, waar Google dan weer op kickt. Wel is het voor de ene branche wel wat gemakkelijker om te bloggen dan voor de andere, qua aan de business gerelateerde onderwerpen.


    20 april 2011 om 12:05
    Jan Willem Alphenaar

    Gewoon helemaal waar.


    21 april 2011 om 03:52
    Jedidja

    Hey Gijs, dank voor je reactie.

    Ergens heb je gelijk – met een beetje creativiteit en out of the box denken, moet er wel wat mogelijk zijn. Maar zeg nou zelf: een online marketing bedrijf heeft het toch veel gemakkelijker dan een bedrijf in relatiegeschenken? Wie wil nou niet lezen hoe hij hoog in Google kan komen?

    Toch heb je me wel aan het denken gezet 🙂


    21 april 2011 om 05:25
    gijs.moonen@ovideconsult.nl

    He Jedidja,

    ben het helemaal met je eens dat het voor het ene bedrijf makkelijker is dan voor de ander. Maar wanneer bijvoorbeeld een bedrijf in online relatiegeschenken via social media meer voet aan de grond wil krijgen, dan is in dat geval ook een blog onontkombaar ben ik bang.


    21 april 2011 om 05:58
    Jedidja

    Ja, helemaal waar. De vraag is dan hoe je invulling geeft aan zo’n blog. Blijft toch lastig hoor, vooral omdat het een drukbezette markt is. En dan moet je er ook nog tijd voor hebben 😉


    21 april 2011 om 11:36
    Jan Willem Alphenaar

    @ jedidja en @gijsmoonen

    Een bedrijf over relatiegeschenken kan veel bloggen. Voorbeeld onderwerpen die het goed doen:

    – 10 leukste relatiegeschenken ooit (en dan moet je daarbij echt terug in de tijd)

    – 10 meest gebruiker relatiegeschenken

    – 10 slechtste relatie geschenken

    – Relatiegeschenk als bewijs van waardering, waarom geven bedrijven relatiegeschenken

    – Het effect van een goed gekozen relatiegeschenk

    etc…


    22 april 2011 om 06:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!