Gelukkige vrouwen

10 oktober 2003, 06:09

'n Roxy? Ja graag!' (detail), Offset, design Osbick, 1958. AVS 1990-205(362)

Van 10 oktober 2003 tot en met 28 februari 2003 is er de tentoonstelling Happy Women in Museum Het Schielandshuis (Rotterdam). Gelukkige vrouwen in reclameaffiches uit de jaren ‘50 en ‘60. Leuk!

Reclameaffiches uit de jaren ‘50 en ‘60

Stralende, sensuele en sportieve vrouwen die u diverse producten aanprijzen, van oploskoffie tot make-up. Deze ‘Gelukkige vrouwen’ waren in de jaren ‘50 en ‘60 te zien op reclameaffiches. De Atlas Van Stolk toont de originele affiches opnieuw, van 10 oktober 2003 tot en met 28 februari 2004 in Museum Het Schielandshuis.

Moccona, Sigaretten en Frisdrank

De meeste reclame werd gemaakt voor producten die door vrouwen werden gekocht, zoals schoonmaakmiddelen, make-up en mode. De vrouw vervulde dan ook een belangrijke rol in de reclame. In de jaren ‘50, de jaren van de wederopbouw, werd de vrouw aangesproken op haar rol van nijvere huisvrouw en moeder. Moccona beeldde haar in 1959 uit als de eenvoudig geklede, winkelende vrouw met Moccona oploskoffie in de hand.

Na de bevrijding maakte Nederland ook kennis met veel nieuwe merken als Camel en Coca-Cola. Deze advertenties waren uitdagender. De Amerikaanse sigaret veroverde de markt met affiches waarop verleidelijk rokende vrouwen werden afgebeeld. De advertenties voor dranken als CocaCola en Seven Up toonden sportieve mensen of mensen die genoten van een welverdiende rust. Op het affiche voor Coca-Cola van 1965 maakt een jonge vrouw een uitnodigend gebaar met twee flesjes Cola: “Ook een ..?”

Emancipatie in de reclame

Naarmate de welvaart toenam, kwamen de luxe consumptiegoederen binnen het bereik van een bredere laag van de bevolking. In 1958 verscheen de eerste reclame voor de Variomatic van DAF en in 5 jaar tijd werden er maar liefst 100.000 verkocht. In 1965 ontwierp Charles Burki een affiche voor deze gezinsauto met een glimlachende vrouw die naast de bestuurder zit. Veel sportiever is het meisje met paardenstaart en stoere bril voor de 38e RAI in 1957 naar een ontwerp van J. Kuppens.

Met de emancipatie van de vrouw kwam veel kritiek op het vrouwbeeld in de reclame. Het ideaalbeeld van de jonge, mooie vrouw met het perfecte figuur zou discriminerend zijn en de vrouw zou worden neergezet als lustobject. Toch bleven reclamemakers dit ideaalbeeld gebruiken omdat het effect groter bleek wanneer men uitging van de heersende schoonheidsnorm. De Telegraaf afficheerde de vrouw eind jaren ‘60 dan ook in een mini-jurkje, bevallig zittend aan de voeten van een jongeman in een strandstoel.

Bron:

http://www.atlasvanstolk.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!