Mobile Convention – The day after
Zo’n 900 man had zich aangemeld voor Mobile Convention. Op een prachtlocatie overigens, want de Beurs van Berlage, dat is toch een locatie waar je normaal nooit komt (ik niet tenminste). Dus, na lang in de rij gestaan te hebben, begon de dag voor mij. De hele dag waren vijf verschillende tracks te volgen: Brand Marketing, Media en Publishing, Business, Implementation en Powersessions. Daarnaast was er nog een perslunch geregeld waar één op één gesproken kon worden met Martijn Jansen van Ebuddy, Raimo van der Klein van Layar en Michel Dupont van MTV. Hierbij mijn verslag van een aantal presentaties in verschillende tracks.
Tablets
De dag begon voor mij bij de track Media en Publishing over Tablets. Juan Senor, voornamelijk in Londen alom bekend in de magazinewereld en zelfs van televisie, vertelde over hoe uitgevers de plank volledig misslaan wat betreft tablets. Sommige uitgevers zien de tablets als hét middel om hun ingezakte cijfers weer wat op te krikken en verplaatsen de volledige focus naar tablets. Anderen storten zich er vlotjes in en bieden dezelfde content als altijd aan in tabletvorm. En daar waarschuwde hij met name voor: giet geen oude wijn in nieuwe zakken, maar haal die content uit elkaar. Ga opnieuw bepalen welke content via welk medium verspreid moet worden. En, nog een veelgemaakte fout: maak die apps niet gratis. “iPad means I pay”. Als je geen prijs meer hebt en geen gebruikersdata, wat heb je dan nog? Je kunt dan op geen enkele manier nog geld verdienen aan je app-gebruikers. Juan hamerde erop dat tablets een EN EN medium zijn, niet een OF OF. Het verandert de manier waarop we informatie verzamelen, maar het sluit geen andere media uit. Net zoals de televisie helemaal de radio, theater of bioscopen niet overbodig maakte.
Smartphones
Na de korte presentatie van Juan Senor was het de beurt aan Jean-Marc Nicolaï van Nokia. Met een gezellig Frans accentje vertelde hij hoe Nokia de markt weer gaat veroveren. Over het onderdeel Microsoft was hij bijzonder stil. Wel deed hij uit de doeken hoe Microsoft en Nokia elkaar versterken. Ze hebben allebei goede software, een goed marketingapparaat en sterke lokale teams.
Daarna volgden een hoop cijfertjes en feiten over hoe Symbian toch vooral niet op sterven na dood is. Wat wel een beetje typisch is, want onlangs sprak ik de Communicationsmanager Benelux, Jurgen Thysmans, en die vertelde me dat Symbian toch wel behoorlijk afgeschreven gaat worden de komende tijd en dat er meer gefocust gaat worden op Windows Phone. Momenteel staan er zo’n 40.000 apps in de Ovi Store, die elke dag (!) zo’n 5 miljoen keer gedownload worden. In China (waaruit blijkt dat vooral Azië nog markt is voor Symbian) heeft de Ovi Store zelfs een aandeel van 65%. Symbian is volgens Jean-Marc een open systeem, dus prettig programmeren, robuust en wordt nog steeds verbeterd. Hij gaf wel toe dat ze wat laat waren met de UI-aanpassingen, na iOS en Android. Nokia investeert nog steeds in Symbian, was de boodschap.
Messaging
Erg leuk om te zien, en enigszins verfrissend, was de presentatie van Martijn Jansen van Ebuddy. Hij begon een keer niet met de hele marktpositie van Ebuddy, aangevuld met cijfers waarom Ebuddy zo geweldig was, maar begon met een goed informatief verhaal over de markt voor mobiele berichten. Beginnend bij smsen, van vroegah, en eindigend bij XMS. We begonnen zonder internet, we konden alleen smsen, later kwam daar beeld bij, mms. Mobile Instantmessaging begon (smileys werden ook mogelijk). We zijn inmiddels geëindigd met berichten op alle mogelijke manier, sms, mms, sociale media berichten, groepsberichten, afbeeldingen delen. Wereldwijd gebruiken 3.6 miljard mensen nog sms. De kosten voor sms zijn sinds het begin zo’n 75% naar beneden en nog steeds wordt door providers zo’n 70-90% winst gemaakt op een sms. Meer cijfers: 48% van de Aziaten doen aan picture messaging (mms), de Britten zitten op 73%.
De helft van de smartphonegebruikers doen aan Instant Messaging. En dan echt over Ebuddy: ze hebben 18 miljoen unieke gebruikers en zijn wereldwijd marktleider in IM. Indonesië is hun grootste markt, maar India groeit het snelst. In India hebben halverwege dit jaar méér jongeren een smartphone dan de jongeren in de Verenigde Staten. Met XMS hoopt Ebuddy dan ook in te spelen op de groeiende IM-markt. Momenteel alleen te downloaden in Nederland en Australië, die dienen als testlanden, om de service goed genoeg te maken voor een wereldwijde lancering later dit jaar. En stiekem ook omdat Nederland nou eenmaal thuisbasis is…
Lessen die Ebuddy geleerd heeft, zo bleek tijdens de perslunch: er waren voor hen drie stappen om te zorgen dat ze nummer 1 blijven. Stap 1: wees betrouwbaarder dan sms. Dus zorg dat de backend op orde is en dat berichten ALTIJD aankomen. Stap 2: benader de gebruikers, zorg dat ze doorvertellen hoe goed je bent. Onder andere Facebook is daar een middel voor. Stap 3: bedenk wat je gaat bieden wat anderen niet bieden. Waarin ben je uniek? Op het gebied van XMS nog moeilijk voor Ebuddy, want Whatsapp, toch een grote concurrent, is al iets langer bezig op dit vlak en hebben dus een stap voor.
Content
We kennen inmiddels allemaal het Vodafone – Sizz verhaal: branded content (RTL) op je mobiele telefoon en nog goedkoop bellen ook. Dat trucje doet MTV ook, maar dan met Hi. Wist ik helemaal niet, maar ik ben ook de doelgroep niet. MTVmobile heet het en je kunt dus een abonnement afsluiten waarmee je goedkoop belt en ook nog eens exlusieve content van MTV op je mobiel kunt bekijken. MTV doet dat in samenwerking met Hi. De truc is volgens Michel Dupont, en dat klinkt logisch, om te zorgen dat de gebruikers zo tevreden zijn over onze content, dat ze hun abonnement nog eens verlengen. Dat is voor beide partijen dus winst. Mooiste detail was eigenlijk dat slechts 10% van het klantenbestand van MTV bestaat uit mensen met een iPhone, de rest is allemaal Android, Blackberry of Symbian. Voor de rest was het verhaal van MTV niet zo heel spannend.
Wel spannend, of nog steeds eigenlijk, is het verhaal van Layar. Al een paar jaar inmiddels leven ze op geld van investeerders die zo heftig in het product geloven dat ze nog steeds in zee gaan met een bedrijf wat nog geen winst maakt. En, zo werd wel duidelijk, de plannen om winst te gaan maken zijn wel wat concreter, maar nog steeds niet dusdanig dat erover gepraat mag worden. Raimo van der Klein legde uit dat Layar nou eenmaal een filosofie heeft en dat winstgevend zijn nog geen prioriteit is. De verrijking van het internet is prioriteit, de diepte in. Er is al zoveel informatie, Layar wil een dienst zijn waarmee je kunt kiezen welke informatie je ziet en wat niet. En het is natuurlijk mooi dat je eigenlijk het hele internet in je broekzak kunt meenemen op straat en kunt gebruiken om die échte werkelijkheid te verrijken. Dus: cijfers zijn er nog niet, advertenties dus ook niet. Maar er wordt wel druk nagedacht over het monetizen van hun product. Een optie is inderdaad advertenties plaatsen, een andere is een soort Layar-store maken. Zoals gezegd: het is nog niet echt concreet. Wel zei Raimo dat er een pilot draait waarin een augmentend reality bril de Layars kan weergeven. En dat is wel vet! De bril heeft sensors en kan reageren op je handbewegingen. Met een klein kastje in je broekzak wordt het ding draadloos aangestuurd. Raimo gelooft dan ook heilig dat we over drie tot vijf jaar allemaal met een augmentend reality bril lopen.
Meer tablets
De laatste presentatie die ik meekreeg was die van Sanoma. Afschuwelijk commercieel bijna, maar toch ook met een boel cijfers, die wellicht wat discutabel zijn omdat de bron er niet bij stond, maar toch. Herman Kienhuis vertelde dat de iPad beter verkoopt dan de iPhone en dat dat ook terug te zien is in het aantal downloads van de iPad-app van Nu.nl, er zit nog steeds een stijgende lijn in. Verder is de tablet een heel nieuwe categorie qua medium. De gebruikers gebruiken hem gemiddeld een kwartier per keer, en vooral ‘s avonds. De computer wordt wel overdag veel gebruikt, langer periodes achter elkaar en de mobiele telefoon wordt overdag én ‘s avonds gebruikt, maar wel per keer korter dan een tablet. De tablet wordt voornamelijk gebruikt door mannen tussen 25 en 40 jaar oud, en vooral om te browsen, e-mailen en zoeken. In toevoeging tot wat Juan Senor ‘s morgens zei, zei Kienhuis dat je een app wel gratis kunt maken, maar dan moet je zorgen dat je in-app edities betaald aanbiedt. Bij Autoweek heeft dat geleid tot meer omzet via de app, nadat de app van betaald naar gratis is gegaan. De doelen voor Sanoma aangaande apps zijn als volgt: inhouse kennis opbouwen, leren door het te doen en investeringen versnellen, code delen onder de programmeurs bij Sanoma wereldwijd en daardoor dus ook weer leren en kennis opbouwen. De cijfers beginnen bij Sanoma zelf ook serieus te worden: meer dan 200.000 euro omzet per maand op de apps en ze hebben nu de 2 miljoenste download gehad. Tot slot: Sanoma gaat zich nu nog meer focussen op Android-apps, en meer specifieke apps, waaronder apps voor kids, apps met location based opties, meer magazines en meer custom build apps.
Ondanks dat ik helaas niet alle presentaties kon bijwonen was het een toffe dag om mee te maken. Op diverse vlakken heb ik weer wat meer inzicht gekregen in hoe andere bedrijven bezig zijn op mobiel gebied en weer wat informatie meegekregen om eens te laten bezinken. Werkend voor een uitgever is de materie over tablets natuurlijk bijzonder interessant, vooral omdat ik ook zie dat veel bedrijven, ook uitgevers, zich zomaar in die markt storten zonder er even over nagedacht te hebben, contentsgewijs.
De Mobile Integration Award is trouwens gewonnen door Bol.com, las ik op Twitter. Was je er ook bij, vertel dan zeker in de comments even wie jij de beste spreker vond en wat je opgestoken hebt van Mobile Convention.
Hi Herman,
Ik heb op Twitter ook geprobeerd wat vragen door te sturen, maar geen antwoord gekregen. Gelukkig reageer je hier wel. Het was mij niet duidelijk waar de cijfers die jij noemde over het gebruik van de iPad vandaan kwamen. Is dat eigen onderzoek (N=hoeveel? En wie heb je ondervraagd?) of Gfk of iets anders? Want Nu.nl en Autoweek en nog een aantal van jullie apps zijn gericht op mannen en als je onderzoek houdt onder de afnemers daarvan, komt er vanzelfsprekend uit het onderzoek dat voornamelijk mannen tussen 25 en 40 de tablet gebruiken. Vandaar.
Voor het overige, het is misschien wat cru neergezet, ik vond de presentatie qua inzichten absoluut prima, maar de merken kwamen er nogal veelvuldig in terug, terwijl het voor het publiek in mijn beleving niet uitmaakt of het nou om de Nu.nl-app gaat of om Autoweek. En de cijfers qua omzet voor Sanoma en aantal downloads maakte het wat “kijk ons eens”-achtig. Een hele andere nadruk. Dat was wat ik bedoelde, al is het wat kort door de bocht omschreven.
Nogmaals: de visie van Sanoma en de learnings kwamen er mooi in terug en dat was absoluut verhelderend.
Tijdens het tikken van mijn verslag had ik de presentatie nog niet :). Dus ik kon sowieso niet zien waar de cijfers vandaan kwamen.
Maar bedankt voor je toelichting in ieder geval, ik denk dat het zo weer wat duidelijker wordt voor iedereen! Het blijft in ieder geval een spannende ontwikkeling, die tablets.