Help, we verdrinken in communicatie en informatie!
Een pas verschenen onderzoek, door het Amerikaanse Magnify, bevestigt wat velen al lang vermoedden: mensen worden via online kanalen steeds meer overspoeld door informatie, communicatie en marketingboodschappen. Het is alleen erger dan we dachten, als we het onderzoek mogen geloven. De “Digital Lifestyle” studie van het bedrijf toont dat het voor zogeheten professionele Internetgebruikers steeds moeilijker wordt om die communicatiestroom bij te houden en essentiële informatie te onderscheiden van minder belangrijke. Bovendien blijven veel berichten onbeantwoord…
Uiteraard hangt veel af van de mate waarin elk individu Internet gebruikt en wat online kanalen in de persoonlijke digitale levensstijl betekenen maar de conclusies van het rapport zijn duidelijk.
Ongeveer de helft van het onderzoekspanel, dat vooral uit “professionals” bestaat (managers, journalisten, zeg maar iedereen die intensief Internet gebruikt), beweert online te zijn van het opstaan tot het slapen gaan. En toch slagen ook zij er niet in om alle nieuws en informatie bij te houden. Meer zelfs: een groot deel beweert dat hun pogingen om up-to-date te blijven in die niet-aflatende informatiestroom ten koste gaan van tijd met familie en vrienden.
Een massale vloedgolf in cijfers
64,2% van de deelnemers zegt dat de informatie die op hen afkomt, in vergelijking met vorig jaar is gestegen met meer dan 50% (!). Bijna 73% van de respondenten beschreef de informatiestroom met superlatievenrijke termen als een “razende rivier” of een “massale vloedgolf”.
Door de overdaad aan informatie en communicatie hebben mensen het gevoel dat ze steeds meer belangrijke zaken missen en steeds meer tijd nodig hebben om nog mee te kunnen. En die tijd gaat vaak ten koste van privé tijd. Zo beantwoordt meer dan 35% van de bevraagden e-mail terwijl ze bij hun kinderen zijn.
Nog enkele data:
• 76,7% van de respondenten leest en beantwoordt zijn e-mails ’s avonds of in het weekend
• 43,2% spendeert een deel van een afspraak of sociaal contact aan het antwoorden van tekstboodschappen of e-mails
• 57,4% schakelt nooit zijn telefoon uit
• 33% raadpleegt zijn e-mail in het midden van de nacht
• 46,9% is niet in staat alle e-mails te beantwoorden
• 41,4% mist belangrijk nieuws
Het rapport staat vol met meer van deze opzienbarende data.
Technologische en menselijke oplossingen
De meerderheid van de respondenten smeekt om slimmere oplossingen en manieren om aan ‘content curation’ te doen, berichten te filteren, informatie te doorzoeken, enz.
De digitale levensstijl eist in een multi-channel wereld een steeds zwaardere rol. Zeker voor mensen die voor hun beroep intensief Internet gebruiken, zoals gezegd de meeste respondenten uit deze studie.
Er wordt al gedebatteerd over onze verslaving aan nieuwe media en netwerken als Twitter en Facebook. Maar, los van het feit dat verslaving een complex fenomeen is dat zich op allerlei zaken kan richten en dat we jaren geleden al praatten over bijvoorbeeld Internetverslaving, is het eenvoudigweg minder gemakkelijk geworden om informatie te filteren. Verslaving of niet.
Het is heel belangrijk om te beseffen dat dit niet alleen door de technologie komt en door de technologie zal opgelost worden. Bedrijven hebben in hun interacties met consumenten en klanten, de opdracht om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Maak het mensen gemakkelijk: verbeter je communicatie
Marketeers moeten er voor zorgen dat hun boodschappen gericht en gesynchroniseerd zijn. Ze moeten overdaad vermijden, net als overlappende communicatie. Bovendien moeten ze mensen toelaten zelf hun communicatiekanalen te kiezen. Reik alternatieven aan want mensen zullen ze steeds meer zoeken in hun zoektocht om informatie te beheren.
Er is een enorme opportuniteit voor bedrijven die op een relevante manier communiceren en informatie delen of verspreiden. Wie echt het verschil wil maken kan zelfs, als het binnen zijn doelstellingen past, naast eigen informatie, gefilterde informatie van derden aanbieden.
Want één ding is duidelijk: als mensen informatie mislopen omdat ze de stroom niet meer aankunnen, gaan ze ook jouw berichten mislopen. Tenzij die er op alle vlakken uitsteken en gebruiksvriendelijk, relevant en door de klant gestuurd zijn.
Het is opnieuw een pleidooi voor een holistische marketingbenadering, een cross-channel aanpak en innovatieve datagedreven en deels geautomatiseerde en event-gedreven communicatie.
De inzet: gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid om nog te kunnen opgemerkt worden in een toenemende informatiestroom.
Noteer trouwens dat de studie, die je hieronder vindt, alleen over online informatie gaat…
[…]studie van het bedrijf toont dat het voor zogeheten professionele Internetgebruikers steeds moeilijker wordt om die communicatiestroom bij te houden en essentiële informatie te onderscheiden van minder belangrijke. Bovendien blijven veel berichten onbeantwoord…
Dit herken ik wel. Steeds vaker hoor ik (impliciet) de roep om het aanbod van informatie te overstijgen en het te hebben over de inzichten die de informatie oplevert. Een en ander zal te maken hebben met het honderdduizend keer overschrijven van dezelfde onderzoeksresultaten op tig blogs en nieuwssites waarbij bovendien internationale onderzoeken vaak als gangbaar voor de lokale markt worden gepresenteerd. Om een reactie van Sonja van Vuren op een van mijn artikelen te parafraseren: er is behoefte aan een expert die luistert, interpreteert en vertaalt.