Waarom Nederlanders verzot zijn op social networking
Groot nieuws vorige week van ComScore, een onderzoeksbureau dat de digitale wereld nauwlettend in de gaten houdt. Nederlanders lopen wereldwijd voorop als het gaat om het bereik van sociale netwerksites als Twitter (26,8%) en LinkedIn (26,1%). Met Hyves had Nederland al jarenlang een sterk sociaal netwerk, nieuwkomer Facebook groeit als kool en LinkedIn gebruikt Nederland zelfs als Europese proeftuin. Zelfs op de leukste feestdag van het jaar – Koninginnedag – kunnen wij het niet laten om te Twitteren en te Facebooken, getuige de berichtgeving van Vodafone. Maar waarom is Nederland wereldwijd nummer 1 in het bereik van Twitter en LinkedIn? En waarom zijn de Nederlanders zo verzot op social networking?
1. VOC-mentaliteit
LinkedIn, maar in zekere mate Twitter ook, wordt gebruikt voor zakelijke contacten. Eugenie van Wiechen, MD van LinkedIn in Nederland, wees al eerder op de handelsgeest van de Nederlanders: de VOC-mentaliteit. De Nederlandse zakenwereld draait voor een groot deel op het bezitten van goede connecties. Wie de juiste mensen kent, kan snel carrière maken of zijn handel uitbreiden. Daar zijn deze sociale netwerken bij uitstek geschikt voor.
2. Assertief volkje
Wij Nederlanders zijn niet bepaald op ons mondje gevallen. Sterker nog, na een rondreis van een kleine maand in Zuidoost-Azië valt mij ogenblikkelijk op hoe assertief wij Nederlanders zijn. Totaal niet bang om te pas en te onpas hun mening te geven, dat typeert de Nederlander. Wij houden wel van een goede inhoudelijke maar scherpe discussie, social media – vooral Twitter – zijn daar bij uitstek geschikt voor.
3. Technologie
Laten we de technologische omstandigheden niet vergeten. De cijfers van de Opta van vorig jaar laten zien dat wij met 38,1 aansluitingen per honderd inwoners de hoogste breedbandpenetratie ter wereld hebben. Je mag redelijkerwijs aannemen dat wij geen Commodore 64 aansluiten op onze rappe internetverbinding, dus ook de kwaliteit van de computers zal bovengemiddeld zijn. Met een relatief hoog opgeleide bevolking mag je wat mij betreft dan ook aannemen dat wij beter in staat zijn dergelijke computers goed te benutten, dus óók voor sociaal netwerken.
4. Hyves!
Ik moet Hyves toch maar even noemen. De grote populariteit van Nederlands’ populairste sociale netwerk (nog wel) heeft ons al vroeg bekend gemaakt met het fenomeen social media. Zelfs de grote massa begreep de bedoeling van sociale netwerksites LinkedIn, Twitter en Facebook toen zij de Nederlandse markt betraden, mede dankzij het pionierswerk van Hyves, mag je wel zeggen.
5. Volstrekt uniek
Als Nederlanders andere Nederlanders typeren, bijvoorbeeld op de camping in Frankrijk tegenover onze Duitse buurman, dan komt altijd de ‘doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg’ mentaliteit naar boven. Daar klopt niets van. Nederlanders zijn bij uitstek bezig om te laten zien hoe volstrekt uniek wij wel niet zijn. Volstrekt uniek is mijn aanduiding voor hoe de Nederlander omgaat met zijn personal brand. In de laatste tien tot vijftien jaar zijn Nederlanders zich veel meer gaan persoonlijk gaan profileren. De informele wijze waarop wij Nederlanders dat doen, anders dan de wat formelere Amerikanen, ligt wat mij betreft ten grondslag aan de grote populariteit van social media.
6. Americanofiel
Nederlanders zijn volgens Wouter Blok Americanofiel: “Nederlanders zijn meer Americanofiel dan welk ander land dan ook en nemen dus ook snel producten en diensten over van de VS.”
7. Doe het zelf
Volgens Raoul van Heese zijn we doehetzelvers bij uitstek: “We doen alles zelf en met nieuwe media en ‘gebruikersvriendelijke’ technologie kunnen we ook alles en steeds meer zelf.”
Lijst compleet?
Dit zijn de eerste zeven redenen die ik zelf kon bedenken waarom sociaal netwerken populair is onder Nederlanders. Aangevuld met reacties bij het oorspronkelijke artikel ‘Waarom Nederland wereldwijd nummer 1 is met bereik Twitter en LinkedIn’ op de blog van 123people. Ik heb niet de illusie dat deze lijst compleet is, mogelijkerwijs zie ik zelfs een belangrijke oorzaak over het hoofd! Wellicht heb ik ook gewoon ongelijk. Welke reden kun jij nog bedenken, waarom Nederlanders zich zo massaal gestort hebben op social media?
De grootste reden is toch wel dat we kuddedieren zijn, als pietje op Twitter zit moet Jantje ook op twitter onnodige tweest droppen. Aangezien de massa van Nederland laag opgeleid is en voor elk hype dingetje valt is het niet zo lastig om op nummer 1 te komen inderdaad.
Als verlengde op @Tim S,
Ik doe zelf onderzoek naar social media en ik heb debehoeftenpyramide van Maslow er eens naast gehouden.
De behoefte naar sociale contacten zit hier ook in, social media :).
Daarbij komt de behoefte naar een baan ook naar voren, vooral LinkedIn.
En zo zijn er voor een aantal factoren meer dingen te vinde.
Op mijn website(danielbroen.nl) staat al een kleine beschrijving hiervan maar deze wil ik nog gaan uitbreiden, echter heb ik nog weinig tijd gehad om mijn website echt geheel goed te vullen.
Gewoon ‘omdat het kan’ lijkt me passend bij de Nederlandse cultuur ;-). Als niemand er last van heeft…Lekker makkelijk…Goedkoper dan bellen/smsen vooralsnog. Van die praktische dingen.
Denk dat het ‘gluren bij de buren’ aspect bij ons NL’ers ook bovengemiddeld goed ontwikkeld is en daarvoor ben je op de verschillende sociale netwerken natuurlijk aan het goede adres. Hoewel we qua contentcreatie ook voorop lopen. Dus we doen meer dan alleen gluren
@daniel_broen De piramide van Maslow geldt natuurlijk voor alle mensen en niet specifiek voor Nederlanders en verklaart dus ook niet waarom juist Nederlanders zo verzot zijn op social media.
@Katolina, Dat klopt. Echter dat dit voor iedereen geldt neemt niet weg dat dit ook redenen voor Nederlanders zijn en ook tellen. Daarnaast zijn er de extra redenen.
Naar mijn mening is het logisch ook te noemen wat we gemeen hebben met anderen, op deze manier wordt duidelijk waarom wij dan meer gebruik maken van, in dit geval, social media.
@daniel_broen ik ben zeker met je eens dat deze redenen ook gelden voor Nederlanders en het geeft dus ook zeker antwoord op de vraag waarom we verzot zijn op social networking. Het geeft alleen geen antwoord op waarom Nederland de nummer 1 is in het bereik op Twitter en LinkedIn.
Je observeringen kloppen wel, maar het heeft ook juist iets met sociale horkerigheid te maken.
Gerelateerd aan de voc-mentaliteit heeft eMThae onlangs iets op haar weblog geschreven over LinkedIn. Zie emthae.wordpress.com
“Nederlanders zijn volgens Wouter Blok Americanofiel”, geweldig :).
Nl’ers zijn zeker Americafoniel
Ik vind het super leuk om online te ‘netwerken’ en was één van de eersten op Hyves, Linked-in en alles wat daarna volgde. Ik zie mezelf niet als onecht, ongeinteresseerd of aandacht zoekster. Ik vind het, net als in het gewone leven, leuk om contact te hebben. Internet maakt extra contact gemakkelijker. Via Social Media vind ik het leuk om te zien wat mijn vrienden zoal bezig houdt.
Internet is in mijn ogen het ultieme middel om positiever met elkaar om te gaan en kan je relaties verrijken. Ben je niet echt en zet je dat door op het internet, dan is het een loos middel, maar … misschien moet je dan ook eens kritisch naar jezelf kijken. Hoe sta je uberhaupt in het leven?
En… het allerbelangrijkste, je ben zelf volledig in controle tot hoever je informatie wilt delen. Ben je er dus niet van gediend, dan doe je het toch niet? Het kan allemaal zo simpel zijn….
Nedesland is ook van het slimmer werken, lifehacking, durftevragen. Hierdoor zien mensen sneller de mogelijkheden. Wij zijn early adopters, niet alleen Hyves is daar een voorbeeld van, maar ook marktplaats en startpagina.
Volgens mij speelt ook mee dat een meerderheid gedegen Engels spreekt.
We laten ons schijnbaar ook graag het ego strelen.
Ik zet namelijk ernstige vraagtekens bij de kwaliteit van onze wereldwijde koppositie. Inhoudelijk komt het er toch vaak op neer dat we elkaar graag op de hoogte houden van de ernst van onze kater of andere zaken waar een ander geen bal aan heeft. Duidelijk geval van veel geschreeuw en weinig wol met nog veel ruimte voor verbetering.
Dat we geïnteresseerd zijn in het gebruik van social media is duidelijk, nu moeten we er nog mee leren omgaan… Kwaliteit over kwantiteit!
Bepaal jij wat kwaliteit is, Jesper? Alsof mensen de hele dag alleen maar onzin uitkramen. Ben ik niet met je eens. Er zijn mensen die veel onzin uitkramen, klopt, maar daar heb je een knopje voor…
Ik vind de kwaliteit vele malen hoger in Nederland dan in andere landen, laat ik dat vooropstellen. Ga maar eens rondsnuffelen in de VS, allemaal zelfpromotie en eigengeilerij…
Volgens mij staan we als Nederlanders ook bekend om onze krenterigheid (Dutch Treat): is het goedkoper dan echt contact? Dure KPN, benzine, enzovoort…
Mensen doen aan social networking omdat ze dan denken dat ze heel wat zijn.
Ze zetten hu hele hebben en houden online en doen er nog groot over ook zo van ha ik sta op facebook en hyves enz enz .
In feite ben je super dom bezig als je daar aan mee gaat doen omdat juist die sites meewerken aan het bevorderen van o.a. identiteits diefstal en verkopen je gegevens en berichten lekker door aan derde die er op een leuke manier misbruik van maken.
Er was iemand hier die zei dat de gemiddelde nederlander laag opgeleid is dat is een uitspraak van iemand die zelf 100 jaar heeft gestudeerd en nu thuis zit met een sociale dienst uitkering en zo’n beetje op elke (a)socialeNetwerk site een profiel en zijn emil wordt dagelijks overspoeld met reclame boodschappen van de meest idiote bedrijven meestal uit amerika of uit het midden oosten
Maar we zijn toch zo sociaal bezig dat er mensen 2 weken dood in een woning liggen tjonge tjonge wat zijn we sociaal laat me niet lachen gaat lekker buiten spelen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!