Nieuwsconsumptie vooral via zoekmachines, social sharing grootste stijger
Hoe je het ook wendt of keert, de toekomst van kranten, bladen en journalisten is grotendeels afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van het digitale nieuws. Hoe gaan consumenten hiermee om en wat zal het effect zijn op ‘traditionele’ nieuwskanalen? Om die reden heeft het Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism onderzoek gedaan naar, zoals zij het noemen, de ‘new news consumer’. Dit onderzoek keek naar de online nieuwsconsumptie in de afgelopen 9 maanden aan de hand van bezoekersstatistieken van Nielsen Co.
Het onderzoek heeft de 25 populairste nieuwswebsites in de V.S. onder de loep genomen en gekeken hoe bezoekers op deze websites terechtkomen, hoe lang ze blijven, hoe diep ze de site induiken en waar ze heen gaan nadat ze de nieuwswebsite hebben bezocht.
Het onderzoekscentrum trekt de algemene conclusie dat er niet een duidelijke groep nieuwsconsumenten valt te duiden, maar dat er veel verschillende groepen zijn die allemaal verschillend gedrag vertonen. Zo zijn er bezoekers die slecht twee of drie keer per maand op dezelfde nieuwswebsite komen en daar vervolgens maar enkele minuten per maand besteden. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook “power users” die meer dan tien keer per maand dezelfde site bezoeken en in totaal meer dan een uur per maand op deze site doorbrengen. Volgens de onderzoekers betekent dit dat nieuwsorganisaties verschillende strategieën zullen moeten ontwikkelen om iedere groep van dienst te kunnen zijn en iedere groep winstgevend te kunnen maken.
Opvallender is misschien wel dat, terwijl search engines nog steeds de populairste manier zijn om nieuws te vinden, nieuwsvergaring via social referencing een enorme vlucht neemt. Het onderzoek stelt dat 40 procent van het verkeer naar de nieuwswebsites via externe references tot stand komt. Bij vijf van de 25 websites, was Facebook de tweede of derde grootste bron van het website traffic. Daarnaast bleken de share tools naast artikelen vaak tot de meest aangeklikte links op de pagina’s te behoren.
De sharing applicaties, API’s en de like button hebben duidelijk hun effect op de manier waarop mensen online hun nieuws vergaren. De vraag is hoe uitgevers hier in de toekomst mee om zullen gaan. Zullen redacties, zoals het onderzoek aangeeft, rekening gaan houden met veel verschillende doelgroepen? Of zetten ze eindelijk de stap naar gezamenlijke platformen waar consumenten door het semantische web nieuws kunnen vergaren op de manier waarop zij dat willen?