ReclameReview: KWF Kankerbestrijding/Stichting Tegen Kanker België
Een dubbele ReclameReview deze week. In Nederland en België zijn twee verschillende commercials te zien die allebei het belang van de toekomst voor kankerpatiënten benadrukt, maar dan wel ieder op een andere manier. Het leek me wel toepasselijk om ze allebei te bespreken. Natuurlijk ben ik ook heel benieuwd wat jullie van de verschillende aanpakken vinden.
Credits KWF Kankerbestrijding:
Bureau: Houdini
Account: Rob-Jan Hendriks, Marlies Olbertijn
Beeldbewerking: Paul Postma
Creatie: Wim Ubachs, Boris Peters, Jonathan van Loon
Editor: Ben Isaacs
Klant: Anke van Hooft, Anne-Marije Haijtink, Stan Vermeer
Producer: Brigitte van Gennip, Judith Engels
Regisseur: Yani
Strategie: Trudelies van der Poel
Productie: hazazaH
Postproductie: Glassworks Amsterdam
De doelstelling:
‘Iedereen verdient een morgen’ luidt het thema van de nieuwe corporate campagne van KWF Kankerbestrijding. In deze campagne zien we wat ‘morgen’ betekent voor patiënten, ex-patiënten, en niet-patiënten en wat KWF daaraan bijdraagt.
Credits Stichting Tegen Kanker België:
Bureau: Openhere
Account: Christine Brone, Patrick Clymans
Beeldbewerking: Martin Contel, Dan Hope, Markus Lauterbach, Evelien Schenkkan, Morten Vinther
Creatie: Koen van Deun, Johan Roelandt
Creative director: Stijn Gansemans
Klant: Luc van Haute, Erik Tamboryn
Muziek: Jeroen Swinnen
Productie: Glassworks Amsterdam
Geluid: Het Geluidshuis
De doelstelling;
Iedereen heeft het recht op een lang en gezond leven. Dat is kort omschreven waar de Stichting tegen Kanker (België) voor strijdt. Het nog ongeboren kind kijkt in de toekomst van haar leven tot de dag dat ze hoort dat ze kanker krijgt. Met dank aan wetenschappelijk onderzoek kan de Stichting Tegen Kanker kanker beter onderzoeken, genezen en voorkomen. Vandaag en morgen.
Het oordeel:
Hoe mooi de Belgische commercial ook is, de Nederlandse variant spreekt mij veel meer aan. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de hoeveelheid voorbeelden die we in die variant te zien krijgen. De boodschap wordt heel concreet gemaakt, terwijl je bij het andere filmpje alleen een embryo ziet en een voice-over hoort die het verhaal vertelt. De beelden van de Nederlandse commercial zeggen veel meer in mijn optiek. Met de zin erbij, die steeds met ‘morgen’ begint, wordt in een paar seconden een compleet verhaal verteld. Om die reden heeft de commercial van KWF Kankerbestrijding mijn voorkeur.
Kreeg kippenvel van de eerste. Tweede doet me niet zo veel.
Beide boodschappen proberen in te spelen op de emotie van de kijker.
De boodschap van het KWF laat duidelijk alle facetten zien die bij de bestrijding van kanker aan de orde komen. De Belgische boodschap richt zich met name op het toekomst perspectief. Denk dat de boodschap van het KWF meer mensen zal aanspreken omdat het een breder bereik heeft door de bredere insteek.
Wat mij zo ontzettend raakt in de nederlandse commercial is de muziek, die grijpt je echt aan. Prachtig gekozen. Wie is de zangeres en hoe heet het nummer?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!