ReclameReview: KWF Kankerbestrijding/Stichting Tegen Kanker België

11 mei 2011, 11:26

Een dubbele ReclameReview deze week. In Nederland en België zijn twee verschillende commercials te zien die allebei het belang van de toekomst voor kankerpatiënten benadrukt, maar dan wel ieder op een andere manier. Het leek me wel toepasselijk om ze allebei te bespreken. Natuurlijk ben ik ook heel benieuwd wat jullie van de verschillende aanpakken vinden.

Credits KWF Kankerbestrijding:

Bureau: Houdini

Account: Rob-Jan Hendriks, Marlies Olbertijn

Beeldbewerking: Paul Postma

Creatie: Wim Ubachs, Boris Peters, Jonathan van Loon

Editor: Ben Isaacs

Klant: Anke van Hooft, Anne-Marije Haijtink, Stan Vermeer

Producer: Brigitte van Gennip, Judith Engels

Regisseur: Yani

Strategie: Trudelies van der Poel

Productie: hazazaH

Postproductie: Glassworks Amsterdam

De doelstelling:

‘Iedereen verdient een morgen’ luidt het thema van de nieuwe corporate campagne van KWF Kankerbestrijding. In deze campagne zien we wat ‘morgen’ betekent voor patiënten, ex-patiënten, en niet-patiënten en wat KWF daaraan bijdraagt.

Credits Stichting Tegen Kanker België:

Bureau: Openhere

Account: Christine Brone, Patrick Clymans

Beeldbewerking: Martin Contel, Dan Hope, Markus Lauterbach, Evelien Schenkkan, Morten Vinther

Creatie: Koen van Deun, Johan Roelandt

Creative director: Stijn Gansemans

Klant: Luc van Haute, Erik Tamboryn

Muziek: Jeroen Swinnen

Productie: Glassworks Amsterdam

Geluid: Het Geluidshuis

De doelstelling;

Iedereen heeft het recht op een lang en gezond leven. Dat is kort omschreven waar de Stichting tegen Kanker (België) voor strijdt. Het nog ongeboren kind kijkt in de toekomst van haar leven tot de dag dat ze hoort dat ze kanker krijgt. Met dank aan wetenschappelijk onderzoek kan de Stichting Tegen Kanker kanker beter onderzoeken, genezen en voorkomen. Vandaag en morgen.

Het oordeel:

Hoe mooi de Belgische commercial ook is, de Nederlandse variant spreekt mij veel meer aan. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de hoeveelheid voorbeelden die we in die variant te zien krijgen. De boodschap wordt heel concreet gemaakt, terwijl je bij het andere filmpje alleen een embryo ziet en een voice-over hoort die het verhaal vertelt. De beelden van de Nederlandse commercial zeggen veel meer in mijn optiek. Met de zin erbij, die steeds met ‘morgen’ begint, wordt in een paar seconden een compleet verhaal verteld. Om die reden heeft de commercial van KWF Kankerbestrijding mijn voorkeur.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    john

    Kreeg kippenvel van de eerste. Tweede doet me niet zo veel.


    11 mei 2011 om 13:13
    Wouter Hylarides

    Beide boodschappen proberen in te spelen op de emotie van de kijker.

    De boodschap van het KWF laat duidelijk alle facetten zien die bij de bestrijding van kanker aan de orde komen. De Belgische boodschap richt zich met name op het toekomst perspectief. Denk dat de boodschap van het KWF meer mensen zal aanspreken omdat het een breder bereik heeft door de bredere insteek.


    12 mei 2011 om 04:26
    Martin Keulen

    Wat mij zo ontzettend raakt in de nederlandse commercial is de muziek, die grijpt je echt aan. Prachtig gekozen. Wie is de zangeres en hoe heet het nummer?


    3 mei 2013 om 17:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!