Marketeers vergroten budget voor lokale en mobiele search
In het UK Search Engine Marketing rapport ondervraagt Econsultancy meer dan 600 digitale marketeers bureaus naar hun marketingbudgetten. Uit dat onderzoek komt naar voren dat 30 procent van de marketeers local search gebruikt voor marketing, en 21 procent is van plan het te gebruiken. Ook de aandacht voor mobile search is flink toegenomen. Vergeleken met een jaar terug is het percentage marketeers dat mobile search gebruikt verdubbeld naar 16 procent.
Local search
Volgens de bureaus wordt 22 procent van het budget van haar klanten uitgegeven aan lokaal zoeken. In April publiceerde Econsultancy een rapport over de zoekmachinemarkt in Amerika. Daarom kwam naar voren dat een nog groter percentage van het marketingbudget naar local search ging (37% voor marketeers en 23% voor klanten van bureaus). Dit is gedeeltelijk te verklaren doordat de grootte van het land. Een ander opvallend verschil met het rapport over Amerika is dat daar SEO staat vaker wordt uitbesteed, terwijl in het Verenigd Koninkrijk het aantal bedrijven dat een externe partij inschakelde is gedaald van 31 procent naar 26 procent. Econsultancy verwacht dat de budgetten voor local search in de UK ook verder zullen toenemen naar mate de smartphone penetratie stijgt.
Mobile search
Ook mobile search heeft aan belang gewonnen binnen het marketingbudget. Vergeleken met een jaar terug is het percentage marketeers dat mobile search gebruikt verdubbeld naar 16 procent. Daarnaast geeft 45 procent van de respondenten aan verder te gaan investeren in mobile search.
Google instant
Er wordt veel gesproken over de mogelijk impact van Google Instant op de resultaten uit zoekmachinemarketing. Het overgrote deel van de respondenten (62%) geeft echter aan weinig te merken van de invloed van Google Instant op de resultaten. Slechts 9 procent van de respondenten geeft aan dat er wel een significante impact is.
Platformen
Waar is al dat budget dan heen gegaan? Zoals verwacht staat Google op nummer één. Tweederde van de marketeers heeft het budget voor Google vergroot, daarentegen heeft 12 procent het budget verlaagd. Ook zijn de budgetten voor Facebook (65%), LinkedIn (62%), YouTube (55%) en Twitter (54%) omhoog gegaan.