Nederlandse Facebook tattoo viral groot succes

10 juni 2011, 08:30

De afgelopen week vloog het filmpje en de bijbehorende foto het internet over: de vrouw met een enorme tatoeage van haar 152 Facebook vrienden. Het verscheen onder andere op Mashable, Yahoo, Techcrunch en meer. De video is op YouTube inmiddels meer dan 2 miljoen keer bekeken. En toen bleek de video nep. Als de verkoop van je online winkel met door Facebook-vrienden bedrukte producten niet echt storm loopt, “dan ben je ondernemer en moet je wat,” zegt organisatieadviseur Laurens Eckebus (29) die samen met een partner eind maart Pretty Social lanceerde.

Met z’n tweeën bedachten ze een viral die niet onopgemerkt bleef. “Na een paar dagen stond de teller op 900. Toen ineens 5.400. Maar de echte klapper kwam op 8 juni, toen zag ik 170.000,” vertelt Eckebus. Nou, de echte klapper kwam dus in de dagen erna… Onder andere Mashable pakte het op. De kracht? Vooral uit de buitenlandse berichtgeving is op te maken dat men denkt dat het echt is.

Eckebus heeft de video samen zelf met zijn partner en een beetje hulp van een tattooshop in elkaar geklust. De gebruikte tattoo is een ‘try out tattoo’ vertelt Eckebus. Die kun je er zo weer afwassen.

Impact

Waar de site normaal zo’n tweehonderd bezoekers per dag heeft, is dit nu al enige dagen opgelopen tot 5.000 bezoekers per dag. Daarbij zijn de bestellingen opgelopen naar tien tot twaalf per dag. “Het zijn geen impulsaankopen, dus ik verwacht dat men de komende weken terugkomt en dat het aantal bstellingen dan nog fors oploopt.”

Hier nogmaals de video:

Dit interview verscheen eerder op Let’s Go Social.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Slotenmaker

    Echt een super voorbeeld van creativiteit, actualiteit en gebruik van social media. Ik vind dit echt super bedacht met de gewenste resultaten voor de ondernemers denk ik.

    Elke keer als er weer een viral met groot succes wordt gelanceerd denk je: dat had ik toch ook kunnen bedenken. Het blijkt maar weer dat het succes in de eenvoud zit.

    Mijn complimenten!!


    10 juni 2011 om 09:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!