Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

5 juli 2011, 07:15

Marketeers zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Sociale media komen op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot/MarketingTribune (N=382). Nieuw in de top 10 zijn het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing. De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47%), social media (41%), mvo/duurzaamheid (36%), samenwerking (30%) en loyaliteit/customer service (29%).

Bijna 80% van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20% meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.

De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. “Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot”, aldus Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt. Ponfoort: “Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap.”

Een opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. “Dat is vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn. De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012”, zegt Ponfoort.

De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Lalaine

    I really don’t know what is cumbersome about a pot and oil. I’m not saying that to be dense. Oil on the bottom. Three kernels in the pot. Lid on. Medium high heat. After the sound of three pops open the lid and dump in a mess of kernels. Pop. Shake. Pop. Pops stop. Take off lid. Toss with butter, salt, and self saontfacsiti.


    11 juli 2016 om 23:38
    MichaelSop

    Fastest captcha bypass , Cheapest captcha solver, Save 50% captcha bypass cost!

    Fastest captcha bypass , Cheapest captcha solver, Save 50% captcha bypass cost!…


    10 augustus 2017 om 10:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!