Websites worden gelezen in een F-vorm
Eerder schreef ik deze week over onderzoek van Jakob Nielsen, toen over het verschil in effectiviteit tussen advertenties boven en onder de vouw. Hier werd al duidelijk dat advertenties boven de vouw veel meer worden gelezen. In een nieuw onderzoek bouwt Jakob Nielsen verder op zijn theorie en toont hij aan dat mensen websites lezen in een F-vorm. De eerste paragraaf wordt dus in zijn geheel gelezen, terwijl de tweede paragraaf het met de helft van de aandacht moet doen.
Als ik het onderzoek van Nielsen dus mag geloven wordt dit stukje minder goed gelezen. Ik kan hier dus wel wat interessants gaan schrijven, maar dat kan ik beter opsparen tot de volgende alinea.
Opvallend is dat de de content onder de tweede paragraaf juist wel weer veel aandacht krijgt. Wat interessant is dat de F-vorm consistent op websites terug te zien is, of het nu gaat om een hele pagina of om een specifieke paragraaf. In onderstaande heatmaps van het eyetracking onderzoek is te zien waar de aandacht van website bezoekers naar uit gaat.
De onderste helft van de F-vorm is een systematisch scan van de informatie, vandaar dat de content daar minder aandacht krijgt. Om te zorgen dat je content beter gelezen wordt adviseert de studie om gebruik te maken van alinea’s en lijstjes.
Eens met Tim, wat doet dit hier nu?
Nog erger vind ik dat er amper over gesproken wordt eigenlijk? En geen uitleg van de schrijver?
Is er naast dit onderzoek misschien een meer recent onderzoek dat ook de leeswijze van mobiele websites heeft bekeken? Dat lijkt me namelijk wel interessant en een leuke aanvulling op deze post…
Er is een nieuwere versie van vergelijkbaar onderzoek, dat concludeert dat de F vorm aan het veranderen is in een Z doordat tegenwoordig de footers meer nuttige info / mogelijkheden bieden.
Misschien een tip voor een artikel 🙂
@MartinBrouwers,
Cool. Heb je ’n linq?
@MartinBrouwers,
Juist ja. Bedankt voor je toevoeging! Zo even doorlezen.
TYPO: terwijl de tweede paragraaf de het met de helft van de aandacht moet doen.
Moet zijn: terwijl de tweede paragraaf het met de helft van de aandacht moet doen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!