Marktaandeel Bing op recordhoogte

15 juli 2011, 03:07

Medio mei schreef ik al over enkele nieuwe features van Microsoft’s Bing. Uit de laatste cijfers van comScore blijkt dat het marktaandeel van Bing in Amerika op het hoogste punt ooit staat, 14.4 procent. In mei moest Microsoft’s zoekmachine het nog doen met 14.1 procent. De groei van Bing gaat echter niet ten koste van Google. Dat marktaandeel bleef stabiel op 65.5 procent. Ook in Nederland is het aandeel Bing licht gegroeid.

In totaal werden er 2,4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in Bing, tegenover 10,9 miljard Google zoekopdrachten.

In de cijfers maakt comScore tegenwoordig onderscheid tussen “Core search” en “Explicit search”. Bovenstaande cijfers gaan over de “Core search”. Hierin worden contextueel gedreven zoekopdrachten niet meegenomen (denk aan queries van Image Search of Google Instant). Als we naar “Explicit search” kijken is het marktaandeel van Google toegenomen van 63,3 procent naar 64,5 procent in juni. Het aandeel van Bing groeide met 1 procent naar 14,1 procent. De cijfers komen overeen met het beeld wat Hitwise schetst. Uit hun data blijkt het marktaandeel van Bing te staan op 14,64 procent. Het aandeel Google wordt door Hitwise berekend op 67,55 procent.

Nederland

Ook Telecompaper heeft zojuist de maandelijkse cijfers van de zoekmarkt in Nederland gepubliceerd. Het aandeel Bing gebruikers is van 1 tot 2 procent gegroeid ten opzichte van mei vorig jaar. Deze groei is onder andere te danken aan de betere naamsbekendheid van Bing. In 2010 was 24 procent van de Nederlanders bekend met Bing, dit jaar is dat toegenomen tot 40 procent. Het marktaandeel van Google in Nederland ligt op maarliefst 93 procent, een kleine afname van 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Het lage marktaandeel is voor een groot deel te verklaren door het feit dat Bing in Nederland nog in bèta fase is. Zo zijn al deze toffe features nog niet beschikbaar.

U.K.

Ook elders in Europa domineert Google. In het Verenigd Koninkrijk wordt Google gebruikt voor 92 procent van de zoekopdrachten. Het aandeel van Bing nam met 1.36 procent af naar slechts 2.88 procent.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

1 Reactie

    DannyOosterveer

    @EdWords,

    Klopt. Daar gaat het om reported behaviour. De cijfers van comScore zijn ook niet per sé representatief voor de hele markt, dat zijn cijfers die voortkomen uit gedrag van het panel dat comScore gebruikt. Volgens Hitwise zelf trekt het de data uit ISP netwerken en opt-in panels. Cijfers komen wel vaak sterk overeen met comScore.


    15 juli 2011 om 06:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!