Hoe sociale media helpen bij vijf marktontwikkelingen
Kay Plantes, partner bij het Agile Strategy Institute, heeft het artikel “Open markets and their implications for business model design” geschreven, waarin ze vijf marktontwikkelingen omtrent open markten beschrijft en wat de zakelijke implicaties daarvan zijn. Naast haar omschrijving en implicaties heb ik toegevoegd hoe sociale media organisaties kunnen helpen. Sociale media zijn de “enablers” van een Open Business organisatie; zij maken het mogelijk onderstaande en overige uitdagingen beter aan te kunnen gaan. Een Open Business stelt haar organisatie en processen open om concurrentievoordelen in haar markten te behalen, om beter en sneller aan de behoeften te voldoen van klanten door hen erbij te betrekken. Dit alles ten behoeve van marketing, product- en service innovatie.
Melting barriers to entry.
Business Implications: Are the barriers to entry built into your business strategy in danger of collapsing?
Hoe een Open Business helpt: geografische en branche-grenzen vervagen door transparantie, globalisatie en wat nog meer. Dit legt druk op Porter’s vijf krachten. Social Media technologieën zijn hier zowel oorzaak als gevolg. Een beweeglijke organisatie is het fundament om zich snel aan te kunnen passen aan externe ontwikkelingen, op een zo kosten-efficiënt mogelijke manier. Darwin’s “It is not the strongest species that survive, nor the most intelligent, but the ones most responsive to change” past hier goed bij.
Micromarkets matter.
Business Implications: What micromarkets are under served by your effort to gain scale and therefore open to disruption?
Hoe een Open Business helpt: Social Media technologieën en netwerken, hun data en inzichten zijn het nieuwe –real-time- goud voor organisaties. Door personalisatie mogelijkheden hoeven groepen personen niet over één kam geschoren te worden. Niet alleen worden micromarkets geïdentificeerd vanuit een “Market Development” perspectief (à la Ansoff), tevens bieden ze inzichten vanuit “Product Development” door te begrijpen en in te spelen op –onvervulde- behoeften. Huidige en onvervulde behoeften kunnen door middel van Netnografie en Market Research Online Communities (MROC’s) ontdekt worden, zowel in huidige als nieuw te ontdekken micromarkets.
Best value wins.
Business Implications: If you cannot offer unique, hard-to-copy benefits, you will be forced to compete on price. When that happens, only the lowest cost solution earns acceptable profits.
Hoe een Open Business helpt: Dit is waar co-creatie en open-innovatie een rol spelen. Door externe stakeholders in de verschillende processen en supply chains te betrekken, wordt de meest unieke en beste (vanuit de klant haar perspectief) waarde gecreëerd. Klanten prosumeren (samensmelting van produceren en consumeren) producten en services door middel van het aangeboden platform van de organisatie. In dit artikel beschrijf ik hoe co-creatie deze unieke ervaringen creëert.
Higher-value roles emerging.
Business Implications: Are you defining your role and your company’s role correctly? What role delivers the most value?
Hoe een Open Business helpt: Henry Chesbrough’s boek “Open Services Innovation” biedt een nieuwe aanpak aan en laat zien hoe open innovatie met een service gericht perspectief effectieve en krachtige mogelijkheden bieden om te kunnen concurreren in de steeds meer service-gedreven economieën. Chesbrough laat zien hoe organisaties in welke markt dan ook, de verschuiving (van rol) kunnen maken van een product naar een service aanbod. Van gesloten innovatie naar open innovatie waar nieuwe business modellen met externe stakeholders worden gecreëerd die voor continue waarde creatie zorgen. Open Business is het platform waar de waarde gecreëerd wordt en Social Media maken het mogelijk om dit op een schaalbare, relevante en kosten-efficiënte manier te doen.
Ecosystems count.
Business Implications: Today, the success of your organization depends upon whether you have outside champions and partners helping to advance your solutions or linking you to another successful ecosystem. How supportive is your ecosystem?
Hoe een Open Business helpt: Dit is key en ligt ten grondslage aan waar het tegenwoordig in een transparante en “social” wereld allemaal om draait. Dit past in de definitie van een Open Business. Daarbij toegevoegd, het draait om een gezamenlijk Doel, welk doel deelt de organisatie met haar klanten en doelgroep die zorgen voor de “ontsteking” tussen hen. Het ecosysteem is ook om een tweede reden van belang, namelijk dat de huidige value chain transformeert naar een value network, een merk/organisatie is ook datgeen wat klanten ervan denken en maken.
Naast de vijf marktontwikkelingen omschreven door Kay Plantes, bij welke andere marktontwikkelingen kunnen Social Media en haar Open Business helpen?
Volg en draag bij aan #openbusiness om kennis en inzichten te centraliseren omtrent het openstellen van organisaties en de rollen die Social Media daarin spelen.